Gå til innhold

Rustent bremserør Partner

Ranger emnet


sonrik

Anbefalte innlegg

Hei! Første gang jeg skriver her inne. Håper noen kan hjelpe.

 

Kjøpte forleden dag en Peugeot Partner fra bedriften jeg jobber i. (2004-modell, varebil, bensin, 33500(!) km)

 

 

Den er fulgt opp på alle servicer. Siste storservice var i nov 2013. Den ble også EU-godkjent denne måneden.

 

NAF-testen(kjøpstesten) vi tok gikk uten anmerkninger, unntagen en: Bakre bremserør må skiftes/repareres snarest grunnet rust.

 

 

Spørsmålet mitt blir da: Burde ikke dette ha blitt fanget opp i november? Og vet noen om ca pris for å få dette utført?

 

 

Takk på forhånd! smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ja. Det er merkeverkstedet som har tatt servicen. Skjønner at det kanskje ikke fanges opp der, men at den skled igjennom EU-kontrollen uten anmerkning synes jeg er rart. Vet ikke om samme verksted foretok denne. (NB! jeg antar at bremserør ikke ble anmerket i EU-kontrollen, da hadde de nemlig blitt fikset(firmaet passer på slikt)).

 

Jeg får prøve å være litt mer detektiv når jeg får tilsendt alle papirer.

 

Vet du forresten noe om hvor mye en slik jobb koster? NAF mente en enkel og liten sak, til ca 2000,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-148570-0-45172900-1395076952_thumb.jpg

 

 

Hei igjen! Var nå hos merkeforhandler og fikk et overslag på pris. 

 

NB! Det er bare YTRE rør som må/bør skiftes begge sider. Ikke noe rust lenger inn. Rørene var plussminus 40(?) cm lange og bøyd i noen vinkler. Visstnok var de av kobber...så de stusset litt over dette.

 

Uansett...har lagt ved bilde av overslag(nummer to er dersom en eller to gjenstridige skruer knekker).

 

Noen kommentarer? Er det altfor drøy pris? (får forresten 15% avslag på disse dersom utføres ila mars)

 

Takk igjen! smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synes det var dyrt spesielt når det kun er ytre rør, i mitt hode burde prisen være rundt 1500kr uten hjulsylinderene med hjulsylindrene tenker eg 3000kr men merkeverksted er veldig dyrt og er helt unødvendigt spesielt på bremser ta og sjekk pris på uavhengige verksted.

Hvorfor vil de bytte hjulsylinderene bilen er jo nettop EU godkjent og da blir det foretatt bremsetest om bilen har godkjent EU burde bremsesylinderene være i orden, prisen på hjulsylinderene er litt høy men sånn er det med merkeverksted

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har nå sendt mail til flere forskjellige verksteder i Oslo. Nå kunne jeg iallfall spesifisere hva som må gjøres! :)

 

Greia var at mekanikeren mente lufteskruene kunne ryke/knekke under skiftinga, da det var noe rust og kunne være veldig gjenstridig.

 

 

Takk igjen for tips. Nå venter jeg bare på noen knakende gode tilbud i mailboksen! 4-surprise.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det var begge sider som skulle byttes? Fikk for meg at det kun var en side.
Dog er 2500,- dyrt for den jobben. Jeg regner 1t (maks 1,5t hvis det er litt demontering) jobb å med deler burde ikke det være mer enn 1400-1600,- avhengig av timepris.
Et frittstående verksted tar fra 600-800,- timen.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var et veldig oversiktlig tilbud. Når du begynner å skru på den så kan det fort bli noe mer om alt er rusta fast så det er jo det verste utfallet du har fått pris på. Er ikke sikkert det blir noe billigere noe annet sted. Er jo greit at du er forberedt på det i stedet for at de ringer etter en time og sier at det blir 3 ganger så dyrt. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis rørene er kobber, så ruster de ikke. Men jeg har hørt om mnage ganger NAF har gitt feil på ting som ikke er feil, aner ikke hvorfor, men sett det flere ganger.
Noenting kan oversees, og ting kan vurderes forskjellig.
Har ingen problemer med ett bremserør med overflaterust, men er det gravrust så må det taes, det merker en fort ved å skrape litt i det, noen skal bytte allt som har rustfarge. Forøvrig har kobber en farge som kan minne litt om rust.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, alle mann! 

 

Først, ang. det med kobber/rust/NAF: Merkeverkstedet sa på telefon at dette var veldig veldig merkelig, da rørene er av kobber. Disse rørene bytte "aldri". De lurte på om NAF var klar over dette(kobber). NB! Husk at bilen gikk igjennom EU-test i nov 2013 uten anmerkninger.

 

Når det gjelder rusten, så heiset merkeforhandler den opp og sjekket. Mekaniker sa at han ikke ville 'overprøve' en NAF-test. Han ville ikke svare på om han ville ha byttet dem per idag. Han pirket litt borti med en skrutrekker og iflg ham 'fant vi ikke' noe kobber, ergo kanskje reparere. Til dette, sånn kjapt: En bilinteressert kollega av meg har byttet og kjenner til dette. Han sa rørene var MEGET tykke(de kan og skal tross alt bøyes kraftig). Han personlig hadde ventet.

 

Til sist; kjørte en mailrunde til diverse verksted(sjekket ut dem med billigste timepris) her i Oslo og ba om prisoverslag. Her er dem:

 

________

 

Hei

Bakre pluss slanger 3125,00

Inkl alt

Pumper  kr1875,00 inkl alt

 

_________

 

Hei. Takk for din henvendelse.

Vanskelig å gi en eksakt pris. Ca pris ligger på 3000,- /  4500,-

Om du ønsker å utføre jobben må det bestilles en time. Jobben vil ta ca 1 dag.

Eventuelt kan du ringe oss for mer info.

 

_________

 

Hei.

4600,- totalt.

Hvis begge sylindere også må skiftes kommer vi opp i 8000,- - Men, kan ikke tenke meg dette er aktuellt.

 

Med Vennlig Hilsen

 

_________

 

 

Jeg skjønner at de må forsikre seg og ikke kan gi meg for lavt prisoverslag...men her var det mange banditter. Valget blir iallfall enkelt; om jeg velger å gjøre det hos merkeforhandler innen mars, får jeg prisene på vedlagt bilde lenger oppe og 15% avslag dem.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår