Gå til innhold

Bytte drivakselmansjett A4 B5 1995 1.8TQ

Ranger emnet


rs4sport

Anbefalte innlegg

Måtte da bytte drivakselmansjett på førersiden fremme ettersom gamle var gåen.

Etter jeg hadde byttet den og satt alt på plass igjen, så gikk hjulet bare 1/4 rundt når jeg prøvde å snurre på det for hånd. Det stoppet opp.
Prøvde å finne feilen visuelt, men klarte ikke å se problemet, sjekket at bilen ikke sto i gir osv, og prøvde en gang til, denne gangen kom en høy knekkelyd/smell.... Og etterpå gikk hjulet helt fint rundt.. Men dette er jo ikke normalt, og får ikke demontert igjen før i morgen kveld, så ville høre om noen andre vet hva det kan være som har skjedd?

TAKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar, nei får desverre ikke sjekket før i morgen kveld.. =/, men når jeg sjekket visuelt så sjekket jeg begge sider for å sammenligne og at den var riktig montert, og det så ut som at det stemte, men når jeg snur på hjulet så går hele ytterste leddet skjevt rundt i forhold til motsatt side.. (glemte å opplyse om det i sted).. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hehe tørr ikke ta noen sjanse, planer om godkjenning på mandag, så hadde håpt eg ble ferdig til da. Ja, kommer til å demontere alt, og se om det ikke er noen skade på de forskjellige delene. Skal prøve å få tatt noen bilder også dersom det skulle være kommet skade osv. Var ytre som var demontert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar ihvertfall, skal som sagt demontere alt, så får jeg håpe at ting går bedre på forsøk nr. 2. Men ett spørsmål. Sett en del på forum osv at man ikke nødvendigvis trenger å demontere alt, men bare snu rattet ved hjelp av en hjelper og at man da kan demontere/montere på denne måten.? Noen erfaring rundt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ettersom jeg ikke har ro i ræven, så har jeg funnet ut av problemet! 
Låseringen hadde ikke lenger en funksjon ettersom gamle eieren av bilen helt sikkert har presset den inn med tang eller lignende. Valgte å ikke bruke den nye låseringen ettersom de ikke alltid er like osv.. Men har nå byttet til den nye låseringen, og nå sitter den som ett skudd! Eneste er at jeg klarte å ødelegge perma quick klemmen så jeg må skaffe meg ny i morgen tidlig. Er det forresten noen i bergensområdet med en AC-unit og motorkode AEB? Min har sluttet å virke, uvisst grunn.. Evt. Noen som har god peiling på fiksing av disse? Gjenstår nå kun å se i morgen da om alt virker som det skal. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør bytte låseringen hver gang man har av knuten, har lest om de som har ikke har byttet og knuten og akslingen har delt seg når man har rattet helt over..

 

Sjekket at kompressoren faktisk går rundt? sitter en magnet clutch framfor kompressoren. Så reimen vil alltid gå rundt, men kompressoren kan stå i ro.

Men du skal muligens klare og se om clutchen starter kompressoren uten og ha bilen på bukk :)

 

Om AC kompressoren din har skjært seg må systemet skylles rent for eventuelle sponrester og montere på en ny kompressor samt gass..

 

Om bilen din er senket kan du ha skadet AC rørene under bilen da de sitter noe lavt.

Audi A4 1,8 - 98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er styrings enheten inne i bilen som har gått i bakken?
Hvis du er forsiktig kan du åpne den og se om du ser noen loddepunkter som har delt seg, og lodde de sammen igjen.
Letteste er å finne en på den lokale høggern, Finndel.no eller NBFbildeler.no

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Er nok det, Betjenings enheten.. Ja er ikke noe særlig på elektriske komponenter osv, så er ikke veldig glad i å fikle med det egentlig.. Derfor jeg håpte jeg kunne skaffe en innen tirsdag ifb. EU godkjenning. 
MEN det tror jeg må vente på seg ettersom drivakselen hoppet ut av girkassen og kuleholderen ( ringen) har fått en sprekk i seg. ( Bildet er ikke av den, men sprekken er om ikke mindre enn tegnet.. Regner med dette da er boss? Ser at de selger på Mekonomen for 2556,-?? Så var ikke helt det jeg håpet på. hehe. Ville helst fått godkjent bilen innen onsdag senest, ettersom bilen jeg kjører i dag skal skrotes onsdagen.,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår