Gå til innhold

Valg av lakk og sprøyte til denne

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en 2001 modell lang Toyota Hiace med Toyota lakkode 058 Hvit som skal lakkeres bak skyvedørene. Lakken er ikke metallic.

 

Til dette trenger jeg lakk, og en sprøyte med dyse som passer til lakken.

 

Har en 3hk kompressor i kjelleren og en slange ut til en 3-400 liters vertikal tank i garasjen der lakkeringen skal foregå. Lufta fra tanken taes ut høyt oppe på tanken.

 

Spørsmål:

 

1. Er det lurt å begynne å tenke på å skaffe lakk først, slik at man vet hvilken dyse jeg skal ha på sprøyta jeg kjøper?

 

2. Hvor lang holdbarhet har en vanlig lakk?

 

3. Er det noen spesielle lakkmerker som utmerker seg og er lettere å påføre uten å lage sig eller andre ubehageligheter?

 

4. Noen som vet om det finnes en lastebil lakk som ligner svært meget på Toyotas lakkode 058 Hvit? Kan jeg lakke 'vanlig' personbil lakk oppå lastebil lakk hvis resultatet ikke blir tilfredsstillende (med tanke på koking osv)?

 

5. Noen som vet hvor mye lakk jeg bør kjøpe for å få nok til to sider bak skyvedørene på en lang Hiace?

 

6. Jeg bor like i nærheten av Jessheim. Er det noen som vet om et bra sted å kjøpe lakk i nærheten?

 

7. Tenker å kjøpe en brukt sprøyte. Er jeg på bærtur som tenker dette? Kommer neppe til å lakkere så mye mer enn denne bilen.

 

 

Håper på svar.

 

 

Mvh Movikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fargen kan blandes i lastebil serien ja, å legge lakk fra personbil serien over lastebil serien går bra, er den gjennom herdet så skal det ikke være noen problemer å bruke andre lakkmerker enn det som du har sprøytet.

 

NB!! nå må ikke industrilakken til Norbond forveksles med lastebil serien av lakk fra andre lakk produsenter som Glasurit, Sikkens, DuPont, Spies Hecker osv. som er en normal lakk, der det kan blandes dei fleste fargekoder med tette farger.

 

F.eks hos Sikkens, når en ny lakkserie i personbil serien utvikles, så hender det seg at dei bruker den utgåtte serien fra personbil som lastebil serie, med litt forandringer for å tilpasses storbil lakkering

Bilforumet.no
Moderator: Lakk og Karosseri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.jltrading.no/shop/product/autoemail-2k-06-l?tm=&sm=produkter-og-utstyr-til-bilskadeindustrien/lakk-klarlakk-grunning/profesjonell-2-k-akryl-billakk

 

- Noen som har noen synspunkter på om dette er noe å satse på?

 

Lurer også på om denne lakken kan brukes med en 1,3 dyse på en satajet 3000 b rp? Har en slik sprøyte på hånda.

 

 

Mvh Movikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Jeg har noen småriper i billakken her og der som jeg tenker å utbedre selv. Så langt har jeg raskt pusset dem ned ved hjelp av fint sandpapir (600 til 1200 tror jeg det var) og brukt en sprayboks med grunning for å forhindre rust inntil videre.

Men hvordan velger man billakk omsorg?

Jeg har tittet på billakk omsorg i https://www.12bildeler.no/, ett val er stor men de virker samme for mig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår