Gå til innhold

Stygg metallisk lyd fra bakaksling

Ranger emnet


Mopar-or-no-car

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Arbeidsbilen min har straks gått 600 000 km og nå har jeg fått en stygg lyd i bakakslingen. Bilen har en automatkasse som girer som en drøm, ca 30 000 km siden siste service, intervalen er på 60k. Når jeg setter bilen i revers så høres et høyt klunk fra bakakslingen, tror hvertfall det er den som lager lyd. Når jeg setter bilen i drive så høres ingenting. Kun reverse og når jeg setter den i park, bare mye lavere lyd når den settes i park. Når jeg kjører, uansett hatighet, så kommer den samme klunkelyden når jeg slipper gassen. Når jeg har vinduet åpent og kjører langs et gjerde eller autovern så høres en svak "ra-ta-ta-ta-ta" lyd, veldig svak men den høres. Dette blir værre og værre for hver kjøretur, så kjører leiebil nå.

 

Jeg skrur mesteparten selv, men trenger tips om hvor jeg skal begynne. Bakaksling, automatkasse og mellomaksel kryss er det jeg har tenkt på hittil. Hardykobling/gummiopphenget til mellomakslingen har også streifet meg, men har byttet det på andre biler og det var helt andre symptomer.

Jeg har bestilt ny bil, men det er 6 mnd leveringstid, så bilen må på veien igjen.

 

Jeg er veldig takknemlig for alle råd og innspill på dette smile.gif Budbilbransjen er noe dritt.. For hver dag bilen står så koster det så det svir. Og når bilen er i drift så blir man ikke rik av dèt heller smile.gif

1999 Chrysler 300M 2.7 LR
2003 Chevrolet Silverado 6.6 Duramax
2009 Mercedes Sprinter 318 V6 CDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen konkrete tips dessverre, men du kan jo starte med å kontrollere slakk i drivaksel kryssene og evt. åpne diffen bak og ta en visuell kontroll.
Jekk opp bakenden av bilen og rotere hjulet frem og tilbake med kjappe bevegelse og se om du får provosert frem lyden.

 

600,000km og automat, kan jo fort være at lyden kommer fra girkassa di, litt verre og diagnostisere den lyden.
Men få bilen opp på bukk og ha en man til å flytte på girspaken og en står under og lytter etter lyden.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utgjør det noen forskjell om du drar litt i brekket?
Usikker på om Sprinter har samme bremseløsning som andre MB.

Hardy/Balata kan lage noen rare lyder ja. Kryss, mellomaksellager også.Er
 det ikke stiv aksel på Sprinter, så knuter er det vel ikke? Usikker på den egentlig.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiv aksel på disse her, ja. Så ingen knuter. Såvidt meg bekjent så har denne generasjonen av sprinter samme løsninger når det gjelder bremser som de fleste andre  mb.

Hmm, nå lå jeg under bilen mens en annen satte bilen i gir. Mellomakslingen og drivakslingen vrir seg når bilen settes i revers, og det skal den vel ikke? Det klunker/smeller også vrir alt sammen seg noen centimeter. Det samme skjer når den settes i park. Bilen står jo stille så det skal vel ikke vri seg da? At det flytter litt på seg når bilen settes i park er vel ikke så rart, men i revers? Jeg skal prøve å få filmet dette i løpet av helgen, så kanskje det blir lettere å si noe om dette. Jeg merker det er mange år siden jeg gikk ut av skolen etter å ha gått "mekken". Har blitt litt rusten på dette her, he he.

 

Hvis vi ikke blir noe klokere på dette i løpet av helgen så tar jeg den på henger og kjører den til bergs tror jeg. Om det ikke skulle være kassa så finner jo de fort ut hva det er uansett.

1999 Chrysler 300M 2.7 LR
2003 Chevrolet Silverado 6.6 Duramax
2009 Mercedes Sprinter 318 V6 CDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil bli litt moment i drivverket når det velges gir, men så lenge den står helt rolig, og drivhjulene ikke beveger seg skal mellomaksel i teorien ikke bevege seg. Litt slakk vil det uansett være, men ikke så mye som du beskriver.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Da er bilen oppe og går igjen. Det viste seg å være slitte lagere i klokka, så jeg endte opp med å bare kjøpe en brukt bakaksling og bytte hele møkka. Maskingevær lyden når jeg kjørte kom av slitte hardyskiver, byttet de også så nå er det ingen ulyder der mer. Bergs skrøt fælt av automatkassa og hvor bra den er, nå har jeg stort sett hatt service på den oftere enn intervalen pga høy kjørelengde i året, men likevel imponerende at den girer så fint etter så mange km. Bilen bikket forøvrig 600.000km på vei hjem idag.

 

Da jeg var innom star autoco idag fikk jeg forresten vite at v6 motoren i sprinter er samme "320 CDI" som sitter i ML,GL og R-klasse. Det visste jeg ikke. Driftsikker motor i hvertfall, ingen tvil om det :)

1999 Chrysler 300M 2.7 LR
2003 Chevrolet Silverado 6.6 Duramax
2009 Mercedes Sprinter 318 V6 CDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg så har jeg nok hoppet fram i køen på ny sprinter, for jeg er lovet den nye bilen i slutten av mai :) Valgte selvsagt v6 i den også, den har 190 hester, 10 gamp mer enn det jeg har nå. Blir spennende med ny vogn :)

1999 Chrysler 300M 2.7 LR
2003 Chevrolet Silverado 6.6 Duramax
2009 Mercedes Sprinter 318 V6 CDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det Euro 6 motor du skal ha i den nye sprintaren? Den har scr katalysator og ad bluetank som tar 18 liter. Det gir ein rekkevidde på 6000 km, og når det er 1000 km igjen til tanken er tomme, så får du eit varsel om det. Viss du ikkje fyller opp med adblue, så blir effeten redusert til 75%. Etter nokre kilometar til har du bare 20& effekt.

Dei nye euro 6 dieselmotorane har SCR og EGR, dei har ikkje partikkelfilter.

På Anlegg og Transport sin nettsiden står det at serviceintervalla er auka til 60 000km.

Det er litt problem som går igjen på V6ane, dynamoen har blitt skifta på ein taxi før 216 000km, og esp lampa kan lyse når det er sidevind. Nødmodus pga at turboen gir for høgt ladetrykk. Turboen har ein suselyd på ein 519 som har gått 216 000km, men eg er usikker på om det er normalt.

 

http://www.tungt.no/transportmagasinet/article835474.ece

http://www.tungt.no/transportmagasinet/article838016.ece

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er euro 6 motor ja, 319 Bluetec heter den. Prøvekjørte demobilen med 160 hk men den var for lat, så gikk for sekseren. 318 jeg har nå drar jo ræva av den nye 316, så måtte gå for 319 selvom det ble jævla dyrt. Valgte 7-trinns automatkasse, det var noe jeg  likte skikkelig godt i demobilen. Det er mye rart standardutstyr som jeg ikke liker, men det kan heldigvis skrus av. Den eco funskjonen hvor moteren stopper i lyskryss, "Crosswind assist" som redusrer motorkraft ved sterk sidevind, lane assist som piper ved skifting av fil uten blinklys. Det jeg derimot liker er blindsonevarsler, en oransje varseltrekant som lyser i speilene når noen er i blindsona, og bilen piper hvis man ligger for nærme bilen foran. Og fjernlysassistent, den er innmari kul så lenge bilen som ligger foran ikke har møkkete baklykter for da smeller den på fjernlysa, det er jo ikke så hyggelig.

 

Jeg visste ikke at det var sånn adblue greie på den, det har jeg aldri vært borti før. 6000 km er jo det jeg kjører på en måned hehe. Jeg bytta dynamoen på min 318 men det var fordi det var lekkasje på returen til turboen. Turboen er også byttet på min, også hadde jeg et helvete med at bilen gikk i nødprogram fordi dieselpartikkefilteret var tett. Borret tre hull i det og nå går den som ei kule. Har kjørt med oppborra filter snart 100 000 nå, ikke nødprogram eller noen ting. At de har gått bort fra det på den nye er godt å høre, så lenge de har lagd noe som funker over tid, men det har de antagelig ikke.

Så høy serviceinterval? Jøss..

 

Turboen i min 318 plystrer fælt ved pådrag, det har den alltid gjort så det er sikkert normalt :)

1999 Chrysler 300M 2.7 LR
2003 Chevrolet Silverado 6.6 Duramax
2009 Mercedes Sprinter 318 V6 CDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er ca 1000km rekkevidde med adblue igjen blir føraren varsla. Viss tanken ikkje blir etterfylt etter 300km blir motorkrafta redusert til 75%. 500km seinare blir toppfarten redusert til maks 20 km/t.

Innspørytingstrykket er auka med 200 bar til 1800 bar. Injektorane er magnetiske og har 7 hullsdyser. Motoren er har ein to trinnsturbo som matar motoren i heile turtallsområdet og gir ei flatare momentkurve. Den modifiserte pre-injeksjonen gir motoren ein jevnare gange.

190 hk og 440 nm bør nok holde.

 

Her står det med serviceintervala nevnt.

http://www.at.no/transport/item/2581-her-er-nye-mercedes-benz-sprinter#.UzyCV6h_urU

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500km seinare blir toppfarten redusert til maks 20 km/t.

Det kan vel ikke stemme? Det er jo direkte trafikkfarlig!

Hvis det er tilfellet har det miljøhysteriet gått for langt, redusere motoreffekten kan jeg til nød være med på, men en så drastisk hastighetsbegrensning er bare hårreisende.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår