Gå til innhold

Motorsykkel bil eller bil med motorsykkelmotor?

Ranger emnet


Driftboy32

Anbefalte innlegg

Hei, kan hende dette emne ikke ble plassert på riktig sted. Men var usikker på hvor jeg skulle plassere det. 

 

Men jeg som vanlig kommer opp med de villeste idene. Så denne gangen lurer jeg litt angående motorsykkelmotor i bil. 

Hvordan er det å få godkjent? 

i kjøretøyforskriften står det: 

 

1. Bil: En ferdigoppbygget eller delvis oppbygget motorvogn som er bestemt til å kjøres på veg, har minst 4 hjul og har en konstruktiv hastighet på over 25 km/t, unntatt skinnekjøretøy og motorvogner som definert i § 2-3, § 2-4 og § 2-5.

Som bil regnes også firehjuls motorsykkel som definert i § 2-3, typegodkjent eller registrert (uten typegodkjenning) før 1. oktober 1999, eller registrert (med typegodkjenning) før 17. juni 2003.

 

Vil det si at det ikke lenger er mulig å  registrere en bil under 500kg som motorsykkel ? 

Hvis det er mulig , er det da mulig å søke om å bygge mc i de nye lovforskriftene om amtørbygging og få det til å gå under kategorien mc?

 

hvor da prosjektet går ut på å bruke et bil karroseri og swape den med en motorsykkelmotror og få vekt resultatet til å bli under 500kg.

 

Jeg vet jeg stiller ganske vansklige spørsmål, men syntes det ikke finnes noe god kilde til et korrekt svar så følte for at det er vært en mulighet å spørre her.

Men et siste spørsmål, hvor strenge er kravene på amatørbyggings loven? er det liksom lov å bygge rørramme bil ?

 

Takker for at folk gidder å sette seg inn i mine underlige spørsmåler :)   

 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er muleg å få registrert ein "bil" som firehjulsmotorsykkel endå. Det er mange små elektriske bilar som er registret som firehjulsmotorsykkel.

Det er nok enklast å finne ein liten og lett bil som utgangspunkt. Og så sette i ein R4 motorsykkelmotor, oppgradere bremsene. Og ha den registrert som bil fortsatt.

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, men det vil da si at man kan ja feks ta en Mini cooper på ca 600kg og sette en 125cc med høy rpm (vet dette vil gå latterlig dårlig men bare sånn teoretisk sett). for å så registrere den som lett mc og sjafør ved 16år kan da kjøre denne med lett mc lappen? eller vil da staten finne opp en helt tilfeldig lov om det ?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mopedbiler som går mer enn 45kmt må du ha billappen på og de veier under 500kg mens når det går under 45kmt kan du kjøre de på M147 som er mopedlapp for 4hjul.

Mopedbilene under 45kmt er 400kubik og de over er 500-700kubik vett ikke om det er farten eller kubikk som teller.

Men tror det kan være vanskelig og få noe sånt godkjent i norge da alt som ska godkjennes her må ha typegodkjening og være e-merket og helst krasjtestet i alle retninger he he, synd det er sånn det skulle vært mer sånn som i sverige der er det iallefall muligheter og lage noe selv og få skilt.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja er det egentlig lov å kjøre mopedbil her i norge da? var det ikke noe tull med det i fjord?. 

 

Angående godkjenning så har det jo blitt litt bedre lover her ang bygging da, men langt i fra bra nokk. Men det er en start og en lys vei for oss petrolheads. Amatørbygge loven tredde i kraft den 1 januar i år og tillater 100biler og 130 mc, så skal det være mulig å få godkjent et sånnt bygg ut i fra det jeg har skjønt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja er det egentlig lov å kjøre mopedbil her i norge da? var det ikke noe tull med det i fjord?. 

 

Angående godkjenning så har det jo blitt litt bedre lover her ang bygging da, men langt i fra bra nokk. Men det er en start og en lys vei for oss petrolheads. Amatørbygge loven tredde i kraft den 1 januar i år og tillater 100biler og 130 mc, så skal det være mulig å få godkjent et sånnt bygg ut i fra det jeg har skjønt 

Har lov og kjøre mopedbil her i Norge men ikke på vanlig mopedførerbevis (M145 og M146) men det gjeder kun om mopedbilen er over 150kg om den er under 150kg kan man kjøre med vanlig mopedførebevis.

Eg hadde ein Aixam 400evo tidligere og blei stoppet av vegvesenet med den uten att det var noe problem.

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår