Gå til innhold

Avensis 2002, risting i ratt ved bremsing byttet bremseskiver 4 ganger på 10 mnd.!!!

Ranger emnet


toyotaavensisproblemer

Anbefalte innlegg

Toyota Avensis 2002-modell, kh19576

 

Jeg er ingen bilmekaniker ei heller bilekspert. Dessverre har jeg kronisk uflaks med biler som jeg kjøper og nå har jeg havnet i ulykka igjen.  Problemet er at det blir slag i rattet ved nedbremsing. Vi har i løpet av det siste året byttet bremseskiver foran 4 ganger og nå er det på vei til å bli like ille igjen. Vi har en rolig kjørestil og bremser aldri hardt og har aldri hatt noen nedbremsing. Jeg er fortvilet da ingen finner årsakene til at det rister i rattet ved nedbremsing, men det blir midlertidig bedre når en bytter bremseskiver foran. Det blir litt varmere på venstre side foran enn på høyre side når en kjører mye, men ikke på langt nær så mye som det ble for eksempel den ene gangen kaliperen hang.

 

Dette er reparasjonene som bilen har vært gjennom siste året på 2 forskjellige bilverksteder her i Ålesund:

30.4.2013: byttet bremseskiver og bremseklosser bak

06.05.2013: byttet bremseskiver og bremseklosser foran

16.05.2013: kaliper høyre foran byttet etter varmeutvikling og risting i rattet ved nedbremsing.

18.06.2013: mellomservice

20.06.2013: hjullager venstre foran byttet

29.07.2013: bremseskiver framme byttet pga. risting i rattet ved nedbremsing

29.07.2013: avballansering av sommerhjul

20.09.2013: gearwire byttet

01.10.2013: bremseskiver foran byttet pga. slag ved nedbremsing

3.10.2013: kaliper venstre foran byttet

31.01.14: bremseskiver foran byttet og byttet brakett venstre foran som fester bremseskivene da det var satt inn 1 uorginal skrue med feil stigningstall som ikke hadde hold. Håpet var at dette var årsaken til problemene men nå ser det ikke slik ut likevel.

18.02.14: Hovedservice

 

Nå er som sagt problemet på vei på nytt. Ristingen i rattet ved nedbremsing er fortsatt på et akseptabelt nivå men det blir sakte men sikkert verre og verre.

 

-Hva kan være galt? Begge kalipere er bytte og verkstedet sier at de demontere og smører godt opp?

 

-Hvordan kan jeg finne ut om det er høyre eller venstre bremseskive som slår seg? Kan jeg jekke opp bilen og kjøre forhjulene forsiktig rundt med motoren for å se hvor det er slag?

 

-Noen som har gode forslag til dyktige toyota avensis reperatører i Ålesund?

 

-Alle forslag mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har bremset ned fra f.eks motorvei og må stå stille så holder du vel fremdeles på bremsepedalen, siden det kun er stempel på en side av caliperen vil da skiva bøye litt på seg.
Hvis det holdes et høyt trykk på bremsene er sjansen større for kast. Skiver av dårlig kvalitet vil som regel få kast fortere.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk for svar.

 

Problemene startet i april/mai 2013 etter bremsebyttene. Vi har ikke på noen måte byttet kjørestil eller lignende og står ikke spesieelt hardt på bremsen. Vi har kjørt bil i mange år så tror ikke at det er kjørestilen som er feilen. Vi kjører ca 18 000 km per år.

 

Håper på gode råd og forslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har verkstedet som byttet skiver for deg reingjort navet (annleggsflata til skivene) sjikelig reint? dette er veldig viktig. Hvis dette IKKE blir gjort får du fort vibrasjon i bremsene.

For og se hvem side som rister kan du ta en bremsetest. da kan du se på målerene hvem side problemet ligger.

Hvis bremsene blir varme på en side og du har byttet calippere så er det mulig bremseslangene bør byttes da det hender de løsner innvendig...

sjekk også et glideboltene (som calipperen er festet til) går lett og ledig.

195479.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde slike problemer med en Mondeo, tok av skivene rettet de nøye opp i dreibenk på jobben og "subbet" av de slik at de ble rette , klossene var nesten helt nye så de byttet jeg ikke ( ca 2 uker gamle) men det virket som om skivene slo seg etter kort tid ..problemet ble værtfall borte. men har du ikke tilgang på en dreibenk blir det jo litt værre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår