Jump to content
Bilforumet.no
Psyfoon

Prosjekt: Fersk veteran -84 Mazda 626 2.0 GLX Coupè

Rate this topic

Recommended Posts

Starter opp en liten prosjekttråd for min ferske veteranbil, 1984 Mazda 626 GLX Coupè. Etter det jeg har blitt fortalt har bilen stort sett vært i samme familie siden ny og dermed blitt tatt meget godt vare på opp igjennom årene. Jeg kjøpte bilen for ca. 4 år siden bare for å ha en billig mellombil en periode. Jeg har også hatt mazda GC tidligere og har dermed gode erfaringer med disse, og synes også det var litt moro at det var en coupè, noe jeg tror er ganske sjeldent å finne nå for tiden i Norge. Iallefall i denne tilstanden.
Vel, jeg brukte bilen gjennom sommeren og bilen fungerte upåklagelig. Rett og slett veldig godt å kjøre, finner meg utrolig godt til rette med disse bilene, selv i dag. Gode seter, tøft dashbord, perfekt sittestilling (for meg iallefall) og god sikt.
Etterhvert så nærmet vinteren seg, og jeg begynte å tenke om jeg virkelig ville utsette denne bilen for saltet på trønderske veier. Skulle jeg drite i det og bruke opp bilen, skulle jeg selge den? Til slutt valgte jeg å sette den bort inntil videre. I en tørr og luftig garasje på en gård i nærheten. Og der ble den sannelig stående. Jeg bestemte meg for å ta den i bruk når den ble veteran, og jeg har gledet meg lenge til å få den ut til våren. Men med den "vinteren" vi har i trøndelag for tiden så ble det sannelig til at jeg bestemte meg for å ta den ut i dag icon_biggrin.gif 

Etter mye flytting av campingvogner, tilhengere og diverse annet skrot fikk vi lirket bilen frem, fylte på en god skvett med fersk bensin, monterte nyladet batteri og vrei om tenningen. Motoren gikk rundt men startet ikke. Prøvde med startgass og da fyret den tvert, så problemet var bensintilførselen. Vi fikk dyttet bilen utav garasjen og jeg satte til nedover en bakke, men fortsatt ingen reaksjon. Det ble slepetau hjem til min egen garasje og flere forsøk på rullstart under slepeturen uten reaksjon. Når vi kom hjem til meg, koblet vi av slangen fra bensinfilteret inn til bensinpumpa og satte slangen i en kopp ren, fersk bensin. Etter en del kinning forsvant hele koppen med bensin inn i gasseren og motoren startet og gikk som en drøm. Deretter ble det nytt bensinfilter, sette tilbake slangene og da var den i gang, gitt icon_biggrin.gif Kjørte en prøvetur i nabolaget og alt ser ut til å fungere bra, bortsett fra at bremsene må få gått seg til litt.

Fikk seg en kjapp vask så lagringsstøvet ble fjernet før den står i min egen garasje inntil videre. Det jeg planlegger å gjøre nå er selvfølgelig bytte av alle væsker og filter samt tennplugger, en skikkelig rubbing og polering, litt rustflikking her og der på små flekker og litt rustbehandling av hulrom, dører osv med linolje, samt tectyl i hjulbuer, bremserør osv. Deretter må jeg se over den teknisk og kjøre på EU-kontroll for å se hva dommen er blant fagfolk og forhåpentligvis få på skilt. Deretter må det vel byttes registerreim og muligens bakre eksosanlegg. Så blir det kosekjøring på finværsdager i vår og sommer til diverse bilarrangement i nærområdet.

Litt info om bilen:

1984 Mazda 626 2.0 GLX Coupè (GC). 102hk forgassermotor. Kmstand: 140.000km.
Utstyr: Sportsseter med masse justeringsmuligheter, bla justerbar sidestøtte og korsryggstøtte. El vinduer foran, el vinduer bak (vippefunksjon), sentrallås, varme i begge forstolene, girskiftindikator og varsel om for mye gasspådrag i hvert gir (ifht. bensinforbruk).
Kanskje ikke så imponerende utstyrsliste i dagens målestokk akkurat, men ganske bra i 1984 vil jeg tro. Det som er litt merkelig er at den mangler utstyr som servo og automatchoke, noe man skulle regne med at den hadde siden den har såpass mye annet utstyr.

Slenger med noen bilder her. Hvis det er interesse for det så kan jeg følge opp tråden med oppdateringer og flere bilder etterhvert som jeg får polert og mekket litt icon_wink.gif 

Bilder fra lagringsgarasjen:

 

DSC_0012.jpg

 

DSC_0013.jpg

 

Montering av batteri:

DSC_0014.jpg

 

 

Enden av bakken, vil ikke starte..

 

DSC_0015.jpg

 

 

Men hjem skal den!

DSC_0016.jpg

 

Etter en kjapp vask:

DSC_0020.jpg

 

 

DSC_0021.jpg

 

DSC_0022.jpg

 

DSC_0024.jpg

 

DSC_0026.jpg

 

DSC_0027.jpg

 

IKKE vasket innvendig..

DSC_0028.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fått opp bilen på bukker i dag og siden den forrige 626`en jeg hadde havarerte totalt pga MYE rust i støtdempertårn venstre bak og rett og slett revnet, så var dette det stedet jeg først sjekket. Og det så IKKE bra ut i det hele tatt icon_sad.gif Bildene taler vel for seg.. 
MEN, har allerede snakket med en kompis som sveiser og han skulle fikse dette så det blir vel gjort i løpet av de første ukene nå icon_smile.gif 
Kommer tilbake med flere bilder når skaden er utbedret og jeg starter på noe annet icon_smile.gif

 

DSC_0051.jpg

 

DSC_0052.jpg

 

 

DSC_0056.jpg

 

 

DSC_0059.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har ribbet bagasjerommet, fjernet alle kabler, tatt av dørtrekket venstre side bak, samt hele baksetet er ute. Så da skal det være klart til sveising, som kommer til å skje i løpet av neste uke icon_smile.gif Fikk også byttet olje og oljefilter i dag, samt byttet bateripolene.

Slenger ved noen bilder.

 

Ribbet:

DSC_0063.jpg

 

 

DSC_0064.jpg

 

DSC_0065.jpg

 

DSC_0066.jpg

 

DSC_0067.jpg

 

 

Noen flere bilder

 

Motorrom, støvete og uvasket..

DSC_0070.jpg

 

 

Noen bilder av tingenes tilstand i forhold til rust ellers:

 

DSC_0071.jpg

 

Dette er det eneste av betydning utenom dempertårnet, dette skal jeg selvfølgelig også fikse.

DSC_0072.jpg

 

 

DSC_0073.jpg

 

DSC_0074.jpg

 

Eksosanlegget må nok skiftes ut

DSC_0075.jpg

 

DSC_0076.jpg

 

Hjulbuer:

DSC_0077.jpg

 

DSC_0078.jpg

 

DSC_0079.jpg

 

DSC_0080.jpg

 

 

 

.

Share this post


Link to post
Share on other sites

DA... Har vi begynt på støtdempertårnet bake. Når det ble slipt ned så ble det avdekket mer rust så det ble ganske mye som måtte kappes bort. Men like greit å gjøre det ordnetlig når man først er i gang. Tilpasning av plate og sveising blir onsdag eller torsdag, legger selvfølgelig ut bilder av dette også icon_smile.gif Det er bittelitt rust i skjøten på dempertårnet på høyre side også, men dette er kun begynnende overflaterust så jeg skal pusse ned det og ha på skikkelig rustbeskyttelse så dette ikke får utviklet seg.

Noen bilder av kveldens jobb:

 

DSC_0101.jpg

 

 

DSC_0104.jpg

 

 

DSC_0105.jpg

 

 

DSC_0102.jpg

 

 

.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Etter en lang kveld/natt i garasjen har vi fått sveiset inn plata  :D 

Nå gjenstår det bare å få behandlet stålet. Noen som har idèer til hvordan dette kan gjøres best mulig?

Lett sliping, vanlig grunning, lakk, spraytectyl, smøre karosserikit over sveisen på innsiden og tectyl over på utsiden? Er mest usikker på hva første strøket bør være for å gi best mulig beskyttelse. Er det bedre å smøre Hammerlakk-maling rett på stålet istedenfor grunning og lakk, eller noen som har noen gode forslag?

 

DSC_0106.jpg

 

 

DSC_0107.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Da har jeg fått lagt på 3 lag med Hagmans Stålplast. Jeg skal nå la det herde i minst 1 uke så jeg er helt sikker på at det er helt tørt. Innvendig kommer jeg til å smøre på karosserikit rundt sveiseskjøten, slik det er gjort originalt. Deretter kommer jeg til å male over med et par strøk med hvit hammerlakk.

Utvendig, altså inni hjulhuset, kommer jeg også til å smøre på karosserikit rundt sveiseskjøten, etterfulgt av flere lag med Hagmans spray-"tectyl". Til slutt smører jeg på flere gode lag med Hagmans "tectyl"-masse.

 

Jeg kommer også til å sprøyte inn linolje i kanalene, rustbeskyttende oljebasert voks i dører osv.. for deretter å spraye på noen lag med spray-"tectyl" på dørstokkene. Kommer også til å legge på et nytt lag tectyl i alle hjulhus, samt på undersiden av bilen.

Deretter blir det en grundig vask i bagasjerom, samt innvendig behandling med oljebasert voks i utsatte skjøter osv. Så blir det å montere alt interiør sammen igjen, bytte bremserør bake, bytte all bremsevæske samtidig, og montere sammen fjærben. Så blir det en grundig innvendig vask/rens, samt vask av motorrom. Til slutt en skikkelig runde med utvendig maskinpolering og ordentlig voks. 

Så jeg har noen ukers arbeid igjen enda før jeg kjører bilen til EU-kontroll og håper det går bra  :) 

 

Har dessverre ingen bilder å forevise akkurat nå, men kommer til å legge ut etter hvert  :) 

 

Kan også nevne at jeg har fått taki noen ganske pene 15" felger av en lokal Mazda-entusiast her, tror de kommer til å passe bilen bra. Blir å ha 195/65 dekk på de. Bilder kommer selvfølgelig når felgene er i hus  :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

En liten update til.. Som bildene lenger opp i tråden viser var det noe rust i bakre del av kanalen på førersiden. Jeg pusset ned dette og fant ut at det var hull gjennom kanaldekselet, så jeg skar ut den rustne delen. Selve bærebjelken så heldigvis helt fin ut.

Jeg laget meg en mal i papp og fikk tilpasset og bøyd til en ny plate til å passe over hullet. Kanaldekselet er så tynt at det er håpløst å sveise på, derfor valgte jeg å bruke karosserilim. Klemte på et godt lag rundt kanten på den nye plata og presset den på plass, brukte skrutvinger og diverse patenter for å få press på den. Tørket av overflødig karosserilim rundt kanten så nå får den stå og herde. Ser ut som det ble meget bra og knapt synlig etter jeg får hatt på tectyl over platen.

 

DSC_0162.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.