Gå til innhold

Hva er denne delen (sitter på manifold på innsug etter intercooler)?

Ranger emnet


Sindre S

Anbefalte innlegg

Lurer på hva hensikten med denne delen er. Den sitter på manifold på innsug etter intercooler. Det er et spjeld inni der, og det går en slange dit som ikke ser helt fin ut lengre.

 

 

 

Selve delen

 

eE4qge1.jpg

 

 

fSgxLcJ.jpg

 

 

 

Slangen:

 

hq96pg8.jpg

 

 

 

Noen forslag til hvordan jeg kan rengjøre manifold på innsug? Det er et ganske tykt lag med sot innvendig, og det kan vel ikke skade å få det bort.

 

g9AgjUy.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke EGR ventilen (EGR ventilen er det lille lokket du ser på første bildet, nesten nederst til venstre), det er stoppspjeldet. Når du vrir om nøkkelen for å stoppe motoren stenger det spjeldet og motoren stopper. Hadde det ikke vært for det spjeldet hadde det tatt litt tid å få stoppa motoren.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delen på første bilde er en "Diesel Throttle Valve". Og ja, det lønner seg å bytte alle dårlige slanger smile.gif Iallefall da de er så dårlige

 

Her er EGR ventilen

 

Kjære vene, tankene er andre steder 1-winking.gif Men EGR-ventilen viser ikke på bildet ditt, viser aktuator til WG. EGR markert under.

 

I0It6.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diesel throttle valve, det er "gassen" om jeg tolker det rett?

 

 

TKarlsen og Quattro73, dere har markert samme men sier det er to forskjellige ting? Blir litt forvirret her nå.

Nei, det er ikke "gassen". Dieselbiler har ikke gasspjeld. "Gassen" sitter i dieselpumpa. Det spjeldet du har bilde av kalles på godt norsk "stoppspjeld". Det hjelper deg å stoppe bilen og slipper gjennom luft til innsuget.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ok. Men når spjeldet da lukker seg når motor skal stoppes, vil det da åpnes med en gang motor har stoppet? Jeg trodde egentlig at det er drivstoffet som ble kuttet når man skrur at tenning, eller er det en kombinasjon av drivstoff og luft som kuttes? Nå er jo ikke jeg noen ekspert på dette, så hva vet vel jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår