Gå til innhold

Skifte girkasse i en 2,5TDI 4-motion tiptronic

Ranger emnet


Roy001

Anbefalte innlegg

Går bråkjekt ut og starter tråden før jeg vet resultatet... 

Har kjøpt en 2000 modell som bråker fra fremre del av girkassa. 

Høres ut som en tørr lagerbronse som går i overrun. 

Skifter oljepumpehus og converter. 

Fetter min som er bilmekaniker ville rive ut hele motoren (20t -ish), men jeg mente på at det går uten.

"Da får du gjøre det selv", sa han. 
""Jeg tør ikke la motoren henge uten girkasse med løs travers under."

Så da står bilen i garasjen og jeg skrider til verket. 

ElsaWin beskriver jobben greit, men det er klart at uten løftebukk, blir det litt mer utfordrende. 

Ønsk meg lykke til. 

Har ladet kameraet og forsøker å ta noen bilder under veis. 

ActionCam er dessverre ikke anskaffet enda... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger absolutt ikke å skru ut motoren nei. Har du tilgang til Elsa så bør det jo gå bra. Men, det er forbanna trangt under der, og uten løftebukk tror jeg ikke jeg hadde orka å begynne på den jobben. For ikke å snakke om hvor mye den kassa veier.

 

Lykke til!

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fyttigrøss. 

Bare det å få løs starteren er jo en jobb i seg sjøl. Er det slik at fronten må av for å få ut starteren? 

Fikk løsnet begge boltene med lange forlengere og ledd, men hvordan i huleste får man vekk starteren? 

Den butter i generatoren før den er ute av hølet sitt. Og der trenger jeg å komme til for å få løsnet de tre boltene til converteren.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det gikk uten å ta av front og dynamo. 

 

Tok bare av traversen/subframe. 

 

Da var alt lett tilgjengelig og jeg hadde spart 2-3 timer på jobben!!! 

Så "neste gang" går traversen tidlig av ja. 

Bilen har også hatt en 36 tusen kroners motorjobb m/bla kammer sist sommer i Tyskland.

Men det RENNER olje fra høyre side av motoren. Ser ut som om det kan komme fra toppdeksel.

Noen som har erfaring/tips? 

 

Fikk gjester, så da fullføres jobben i morra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er seff. en mulighet, men da må du ha 4hjulskontroll etterpå, og det skyr bilmekanikere som pesten.

 

Når du bytter toppdekselpakninger på 2,5Tdi må du alltid ha pakningsguffe på begge sider av pakningene ellers lekker det etter kort tid.

Lenge siden jeg har skrudd disse motorene nå, men husker at de pleide å lekke i bakkant av toppene også, er ett gummi/metallokk på ene sia, og noen pakninger på andre sia som bør byttes.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er kassa skifta. 

For en utrolig drittjobb. 

Til alle som skal til med dette i fremtiden:

Skru av traversen som det aller første du gjør.

Da er plutselig alt annet som er trangt og kronglete, lett tilgjengelig. 

Vent med å løsne bærearmer til traversen er delvis løsnet. 

Da kan du bruke muttertrekker og alt er bare moro. 

Neste gang gjør jeg dette, og jobben er gjort på under halve tiden. 

 

Oljelekkasjen. 

Ved toppdekselet på høyre side, i bakkant av motoren er det en gummilignende tetting. 
Denne ser ikke ut til å være helt inne på plass, samt at det virker som om den står litt skjevt også. 

Kilden til lekkasjen? 

Hva er enkleste veien til å få rettet opp denne? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Oljelekkasjen. 

Ved toppdekselet på høyre side, i bakkant av motoren er det en gummilignende tetting. 

Denne ser ikke ut til å være helt inne på plass, samt at det virker som om den står litt skjevt også. 

Kilden til lekkasjen? 

Hva er enkleste veien til å få rettet opp denne? 

 

Gjør som TL3518 skriver, bytt pakninger mm og sett begge sider inn med pakningssement.

 

Denne som står skjevt og lekker?

 

K7o5Z.jpg

 

Her er lokket som TL3518 tenker på

 

skzJM.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dette runde lokket som virker skjevt ja. Har jo vært opptatt med girkassa så jeg har ikke sjekket skikkelig enda. 

Har nettopp kjøpt bilen med defekt kasse.

Forrige eier kostet på den nesten 5000 Euro i sommer i Kiel med bla nye kamaksler.

Er jo fristende å kontakte verkstedet og spørre om de vil fikse det på garanti.

Men en Kieltur koster jo også penger.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det blir nok dyrere å reise til Kiel. 

Hva er prosedyren for å ta dsenne lekkasjen? 

Eller DVS ikke svar her, vi holder denne tråden til  automatkasse.

Blir vel litt bilder og film etter hvert også. 

Lager en ny tråd til lekkasjen. 

 

Er inne igjen etter å ha fylt på olje på kassa. 

Gikk bare på 4 liter, noe som jo er fryktelig lite med tanke på nesten tom converter, og rimelig tom kasse.

Det skal jo være 9 liter totalt i systemet. 

Men ok, har etter hvert lært meg å følge bruksanvisningen. 

Tok en liten tur, og det var lite sprut i kassa. beveget seg men oppførte seg som om converteren var totalt "blåst". 

På flatmark gikk det reeeelativt greit men prøvde en lite bakke, og der måtte jeg slippe bilen nedover igjen og snu.

Tilbake hjemme på flatmark, så var det rimelig grei reaksjon, og den spant godt unna fremover og bakover. 

 

Kjørte bilen inn igjen, og sjekket ilja. Rant ikke noe ut. 

Fylte nesten to liter før det begynte å renne. 

Startet opp, og full runde gjennom alle gir, og stanset moroten før jeg sjekket igjen. Kunne fylle på en halvliter til. 

Og slik har jeg holdt på noen ganger. 

OK!

Nå har olja 67°C, men det skal bare føre til at jeg får inn for lite olje. 

"Checking ATF level at too hight ATF temperature leads to underfilling". 

 

Men nå har jeg totalt 7 liter olje inne på kassa og har tenkt å prøve den på bakken igjen.

Er dette normal prosedyre på disse? 

Jeg kan det meste om GM sine automatkasser, men dette er den første ZF-kassa jeg forsøker meg på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilken metode du brukte, men riktig metode for å fylle kassa er: 

-Fyll på olje til det begynner å renne ut og sett i pluggen. Start bilen og gå gjennom alle gir (bilen skal stå stille, ikke kjøre) Vent til kassa er 35grader (ikke stoppe motoren), skru ut pluggen og fyll olje til det begynner å renne igjen.

 

Om du faktisk gjorde det på denne måten så har jeg ingen god forklaring på hvorfor den var så kødd..

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde akkurat slik som du beskriver. 

Men nå er det i alle fall drøye 7,5 liter på kassa, så da får det holde. 

Skal kjøre noen dager før jeg skifter olje og filter på den, da jeg tross alt ikke har hatt alt i atomer og rengjort... 

Kassa har jo tross alt hatt en gåen converter-bussing i oljepumpehuset, så noe spon er det blitt. 

Kjørte en 2 mil tur med den og alt fungerer fint.

Både i manuell og automat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår