Gå til innhold

Fylt bensin på dieselmotor

Ranger emnet


Golf2009tdi

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en golf 2009 modell 2.0 TDI med auromatgir.

 

Skulle ut på langtur igår og hadde kvart tank, så jeg tenkte å fylle litt.

Jeg var dum nok til å fylle 10,6 liter bensin før jeg fant ut at jeg var helt på tur.

Ringte Falck og han mente at dersom jeg fylte resten av tanken med diesel i tillegg til en halv liter totaktsolje så skulle ikke dette være noe problem. Har kjørt ca 15 mil etter dette, og alt virker bra foreløpig.

 

Er det sant at det ikke var mer som skulle til for å ordne problemet, eller vil jeg i nærmeste tid oppleve større problemer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan i dette tilfellet hatt flaks. Nå er ikke jeg helt sikker på hvor stor tank du har, men si du har da 50 liters tank med 10 liter bensin og 40 liter diesel - Så skal nok dette gå fint! :)

Bare pass på å ikke gjør dette senere, da som Jesper sier - Det er langt ifra sunt for dyser og pumpe!! :P

 

-Daniel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tipset jeg fikk av Falck, der en halvliter olje skulle gjøre susen, holder ikke mål?

 

Vil ikke bensinen og dieselen blande seg ved hjelp av totaktsoljen, slik at det alltid vil være stor nok del diesel og/eller olje til å smøre dyser og pumper?

 

Jeg mener; Falck som veihjelpere må da ha noe å støtte sine utsagn, tips og råd på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tipset jeg fikk av Falck, der en halvliter olje skulle gjøre susen, holder ikke mål?

Nei, common rail motorer er fryktelig ømfintlig mot bensin på tanken, men du kan ha hatt flaks.

 

Vil ikke bensinen og dieselen blande seg ved hjelp av totaktsoljen, slik at det alltid vil være stor nok del diesel og/eller olje til å smøre dyser og pumper?

Jo, den vil blande seg men det hjelper ikke. En pumpedyse motor tåler bensin fint, men ikke common rail.

 

Jeg mener; Falck som veihjelpere må da ha noe å støtte sine utsagn, tips og råd på?

Falck og de andre bergingsselvskapene er ikke kompetente nok til å kunne si slikt ifølge meg. Vet han konsekvensene tru?

 

Få tømt tanken fortest mulig og fyll på ren diesel som nevnt før.

Kommer det ulyder eller bilen begynner å krangle er det bare å bestille time på verkstedet.

Høytrykkspumpa skjærer seg og det kommer spon i dieselen som vil stoppe i dysene og tette de.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Har latt bilen stå, og kjører den til møller på mandag.

Jeg ikke merket noe galt med bilen. Den starter og går helt normalt.

 

Kommer til å be om å få skylt igjennom, renset alt og bytte dieselfilteret. Vil dette da være tilstrekkelig?

Eller er det fortsatt en mulighet for at ting kan gå istykker ved en senere anledning?

 

- jeg skjønner ikke hvordan ting kan gå istykker på ren diesel, dersom det ikke har skjedd noe enda?

 

Vil jeg da etter den planlagte prosessen fortsatt ha full garanti for alt av dieselsystemer osv hos møller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garantien på bilen er jo uansett utgått om det er en 09mod. Men om du ikke bytter dieselpumpe, alt av slanger/rør, dyser, drivstoffrail mister du også reklamasjonsretten på drivstoffsystemet. Når du går til møller med dette kommer de til å skrive som kommentar på bildata at bilen har vært feilfyllt. 

 

Det kan fint gå flere år uten problemer, men det kommer til å gå til hælvette en dag. Og når/hvis du selger bilen er du lovpålagt å si ifra om at bilen har vært feilfyllt uten å bli reparert.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei.
Jeg har som du skjønner ikke veldig peiling på dette.

Men hvorfor er det garantert at det kommer til å gå til helvette en dag? Handler ikke dette om at faren ved feilfylling er at dyser osv ikke får tilstrekkelig med smøring?
Siden det har gått bra foreløpig, så vil jo alt smøres akkurat som før dersom jeg tømmer og renser også kjører på ren diesel etterpå igjen?

I hovedsak så er det da sånn at enten må jeg koste på bilen 70 000 kroner (tall fra en annen som hadde kjørt til det skjærte seg), eller så mister den all verdi? mtp at ingen gir normalpris for en bil som er feilfylt, når det er en garantert utgift på mangfoldige tusen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår