Gå til innhold

Octavia. Sigarettenneruttak, omkobling 12V

Ranger emnet


resa47

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle montere Dash-Cam på min nyervervede Octavia, 2013 modell, og hadde tenkt å bruke sigarettenneruttaket som tilkoblingspunkt.

Dette fant jeg fort ut var dødfødt. Sigarettenneruttaket har konstant 12V, selv om tenningen er slått av.

Er det mulig å gjøre en omkobling i sikringsboksen som gjør at spenningen i sigarettenneruttaket blir koblet fra når tenningen slås av?

 

Jeg har hatt en rekke biler gjennom årene, men må si at dette er første bilen som er koblet på denne måten.

Kobler man til noe i sigarettenneruttaket og glemmer dette, kan det fort bli FLATT BATTER!!

En helt unødvendig risiko, hvis Skoda hadde tenkt seg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er at det ikke lenger er "sigarettenner uttak" men et såkalt strøm uttak, da er det ofte gunstigere at det kan brukes med tenning av.

 

Hvorfor ikke bare nappe ut ledningen når du parkerer?

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde forventet et mer seriøst svar på spørsmålet.

Selvfølgelig kan jeg dra ut kontakten, men det blir like tungvint som å skru ut lyspæren, i stedet for å bruke lysbryteren.

 

Er det forresten noen som har, eller vet hvor jeg kan få tak i, elektrisk skjema til Octavia 2013-modell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Mondeo Mk3 er dette løst meget elegant, ved at sikringsholderen til sigarettenneren har tre hull istedet for to. Settes sikringen i de to øverste, har uttaket strøm hele tiden. Settes den i de to nederste, har uttaket strøm ved tenning på. Har du sjekka om det kan være lignende patent på Skoda? Se i sikringsboksen...

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

På min Octavia monterte jeg cam bak speil og la opp egen kurs som går over tenning slik at cammet starter og stopper når jeg starter eller slår av bil. Det innebygde batteriet er da bestandig ladet og har aktivert g-sensoren på cammet slik at det bestandig er batteri hvis noen skulle komme borti bilen når den står parkert. Å semontere a-stolp beskyttelsen på passasjersiden er heller ikke vrient for å legge opp kabel, vipp ut airbagmerket og innenfor der finner du en liten torx skru. resten av dekslet sitter med klips.

2010 Skoda Octavia 1,6 TDI 4X4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Dette hørtes overkommelig ut. Hvilken sikringskurs brukte du? Hvordan la du kabelen fra A-stolpen til sikringsboksen?

Har du noe bilde av montasjen?

Du kan gjerne kontakte meg privat hvis du ikke vil legge ut informasjonen offentlig.

PS. Har du noe tilgang til elektrisk skjema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia

Ja det var en grei jobb. Når du fjerner dekslet på a-stolpen så ligger det en kabelholder der så klipset bare kabelen fast i denne slik at den ligger fri fra airbagen som er der. Hentet uttak fra radio da det var lettest og komme til der så den bruker samme kurs som radio sikring. Har desverre ikke noen bilder av monteringen men hvis du plukker ned vil du se at dette egentlig er en grei jobb og rett frem. :) Lykke til med monteringen, her fungerer det utmerket :)

2010 Skoda Octavia 1,6 TDI 4X4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel fix kan også være å bare lage til en bryter på kabelen du stikker inn i sigarett-tenneren? Eks. på en "quickfix" er lampett-bryter en får over alt...da bryter du kursen, og kan ikke tappe batteriet? :) Da har du jo bryter, men etter uttaket? Så slipper du å legge om og dille med en så ny bil :)

"Exhaust go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster" - Jeremy Clarkson

 

2005 Passat 1,9TDI | [x]2004 Mondeo 2.0TDci - solgt | [x]1994 Corsa 1,4 - solgt | [x]1990 Golf 2 1,6 - solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke se bort fra at dette kan programmeres om, Dog har jeg hatt slik løsning på alle mine Forder fra 76 til 98, uten andre problemer enn at jeg savner det i andre biler. Kosntant strøm på sigarett-tennerne.
Fast montert utstyr bør vel kunne kobles litt edre enn via sigarettenneren?

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grynnen til at jeg tok jobben å la dette ordentlig opp er nettopp for at dette er en såpass ny bil å da ha løse kabler med brytere og div hengende i veien for alt så ble kameraet montert bak speil slik at dette skal se skikkelig ut og for å ha det ryddig i førermiljøet. Er ikke begestret for å ha kabler hengende løst fra hverken mobillader eller andre ting så har faktiskt fastmontert ladekabel til telefon på nesten samme måten nettopp for at det skal være ryddig og ordentlig i ny bil.

Men vi har jo alle forskjellige meninger om det meste så dette er jo selvfølgelig opp til hver enkelt bruker og gjøre på sin måte. Var bare et lite tips på hvordan jeg hadde gjort dette for å holde det ryddig og samtidig slippe kabler som er overalt. :)

2010 Skoda Octavia 1,6 TDI 4X4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår