Gå til innhold

Toyota Rav4 fusker og drar dårleg.

Ranger emnet


Vidars

Anbefalte innlegg

Har en 2003 modell diesel RAV4. Siste året har den fått problem med at motoren ikke drar skikkelig i visse situasjoner. Bilen stopper ikke, men oppnår bare topphastighet på 60-70 km/h. Det skjer ganske sjeldent og helst etter at motoren er blitt varm og bare i situasjoner hvor jeg må slippe gassen (etter nedbremsing, ved kryss, rundkjøringer og lignende). Har spurt verkstedet, men finner ikke årsaken. Har skiftet SCV ventiler på dieselpumpe, drivstoffilter, luftfilter og forsøkt motorrens/en flaske rens man fyller i drivstofftanken. I det siste har jeg vært obs på hvor dette skjer. har lagt merke til at det ofte eller alltid er i nærheten av høyspentledninger og trafoer langs veier. Kan det være en svakhet i en elektrisk komponent? Har også hørt at turbo kan svikte på gamle RAV4, men skjer det gradvis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det ikke er et merkeverksted du har vært på?
Er det lest ut feilkoder? Er det gjort mens feilen er til stedet?
Med feilen til stedet mener jeg, du kjører til feilen kommer og så leses det ut feilkoder uten at tenning/motor skrus av.

 

Jeg har hørt om tilfeller hvor folk parkerer under/over eller ved siden av høyspent ledninger og så for å ikke få start, før bilen er trillet vekk fra den aktuelle plassen.
Syns dog det høres rart ut at dette skulle så ut i fart, så jeg tror nok det er noe annet teknisk ved bilen som ikke henger helt med.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har til og med vært på merkeverksted. Loggen viser ingen feil. Heller ingen varsellamper i dashbordet. Problemet er at verkstedene ikke klarer å fremprovosere feil når de selv prøvekjører. Feilen inntreffer sjeldent og også tilsynelatende på bestemte steder. Kanskje jeg selv bør være med på prøvetur ved neste verkstedbesøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er en feil som er vanskelig å oppdage, slik som den du har, er det mye lettere for begge parter hvis en mekaniker blir med deg så får han se hva som skjer, de fleste verksteder har en håndholdt diagnose scanner som kan tas med, så det er en god idé du kan nevne for kundemottaker neste gang du bestiller time :)

 

Hvis det faktisk er høyspent som forårsaker dette så er det nødt til å være ECU som tuller, slik at den går i nødmodus og motorkraft blir redusert drastisk.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår