Gå til innhold

Spm om Effektanlegg og Godkjenning. Lyddemping?

Ranger emnet


Piokk

Anbefalte innlegg

Hei jeg har et lite dilemma og satser på noen har vært i samme klemma selv  :mrgreen: 

 

Har en celica T23 2005 mod og vil ha meg effektanlegg. Og da lurer jeg på dette med godkjenning osv Tuv godkjenning? 

For noen ser jeg skriver at man må ha godkjente papirer på dette og hvor lett evt er det å få godkjent et uten hvis man får tatt støymåling osv ?

 

Jeg ringte svendsen eksos og de sa at det er kun et effektanlegg og det er supersprint som har papirene i orden ? 

Men de leverer og magnaflow og nevnte det var kun på lydnivå dette ikke blir godkjent ikke pga utslipp.

 

Så da er det igrunnen det jeg lurer på om jeg har sjans å få dette godkjent "magnaflow" sitt eller om det i det hele tatt lønner seg. 

At jeg kan evt få støydempe dette og evt fått støymåling ? 

 

Er litt stressa pga jeg orker ikke kaste bort penger på noe jeg kanskje får kjørt med 2 uker og så måtte av med det hvis jeg havner i teknisk ktrl. eller lignende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har du trimmet bilen din? Nå kan du bli tatt på EU-kontroll

 

– I praksis betyr dette at de som kontrollerer bilen skal foreta en visuell kontroll for åpenbar endring eller modifisering, der formålet er økning av motoreffekt, sier Einar Wollamo i tilsynsavdelingen, region Midt i Statens Vegvesen.

 

Det kan være endringer som større turbo, motorbytter, intercoolere og for eksempel ekstra styreenheter, såkalt chiptuning.

 

 

Har du tenkt på dette? Sånn som jeg ser det må du godkjenne effekt anlegget. Så da må de vite % effekt økning og du vil få en fin regning per hk

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at anlegget har CE papirer til din bil og det skal vere problemfritt.

Eksos gir ikke målbar effekt økning på en original motor.

 

CE-papirer? Mente du TÜV-papir/godkjenning?

Tror ikke endring av eksos vil gi problemer med tanke på PKK e.l. så sant støynivået er akseptabelt. Effektgevinst på eksos (bak downpipe) er minimal på original motor, er nok mer effektøkende modifiseringer tilsynet jakter på. Jeg har selv hjemmelagd eksos på en av mine biler, kjørte til nærmeste trafikkstasjon og fikk den godkjent :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :) Veldig vanskelig enda... for jeg var ute og snakka med dem personlig.. Og det var sannelig ikke lett å få det 100% der heller.. Det gikk litt på person til person og som jeg forstod? Høres det for høyt ut så kan man ende med å bli stoppa og evt fram med papirer som ikke eksisterer.. 

 

Men det var heller ikke bare bare og finne så mange Tuv godkjente effektanlegg som passer min bil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var heller ikke bare bare og finne så mange Tuv godkjente effektanlegg som passer min bil..

 

Husk at "effektanlegg" ikke gir mer effekt på en ellers original motor, gir bare mer lyd. I verste fall kan det endog gi lavere effekt - på sugemotorer.

Sjekket om Simons kan levere anlegg til bilen?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår