Gå til innhold

Koking etter høy tomgang en stund, 2.6.

Ranger emnet


gutt78

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Hadde dårlig batteri før jeg skiftet det, for å få startet bilen brukte jeg startkabler. Etter den startet gikk den på høy tomgang av seg selv, kjørte en tur på ca 30min etterpå. Så lot jeg bilen stå på tomgang, da gikk den mellom 1600-1700rpm ca 10min. Da kokte kjølevannet, rød longlife. Målt til -35, skiftet for under 1år siden ifb med regreimskifte. Har fyllt på mer kjølevæske ettersom det rant ut endel via lokket på ekskapsjonstanken.

 

Motoren kjørte vel høy tomgang pga lite strøm på batteri? Den roet seg ned etter stopp og start igjen.

 

Har klima, får ikke skikkelig varme i den. Kan dette ha en sammenheng med kokingen? Slange opp og nede på radiator er varm. Samt alle andre, under vannkassen osv.

 

Aldri opplevd koking før, når skal el.viftene foran gå? Går ikke til vanlig hvertfall. Tempen på motor viste nok 90 grader når den kokte er jeg ganske sikker på.

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert fått luft i kjølesystemet etter at den kokte og derfor har dårlig med varme. Luft, er luftekran der slangene går ut av registeret.

 

Audia6bleedervalve.jpg

Hei, varmen var slik før den kokte også. Men når jeg kjøpte bilen i fjor husker jeg tidligere eier viste meg at dette plastskjøtestykket på slangen du viser på biødet var skiftet pga sprekk.

 

Er bleader valve som skal åpnes? Hvordan skal jeg evt prøve å lufte. Når jeg klemmer på tykke slangene til radiator bobbler det litt i ekspasjonstanken..

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når motor (kjølevannet) er varm så åpner du lufteskruen. Vær obs på både damp og varmt vann. La den være åpen helt til det kun kommer vann ut - uten luftbobler. Åpne gjerne også før motor er varm, og avslutt med litt turtall før du helt til slutt stenger lufteskruen.

 

Om den koker så har du enten feil på vifta til radiator eller vannpumpa fungerer ikke som den skal.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten update:

 

- Kjørte bilen varm, åpnet lufteskruen. Kom ikke noe luft ut som jeg kune se, bare rennende kjølevæske som det skal gjøre vel.

- Har kjørt bilen lenge nok til å få bekreftet at begge viftene foran starter. Så da virker jo alt som det skal.

 

Den har ikke kokt siden den ene gangen på høy tomgang over lenger tid etter starting med startkabler.

 

 

Hva skjer når bilen startes med startkabler? Den kjører høy tomgang pga lav spenning/strøm på batteri? Er bilen/ecu i en "nødmodus"? Siden den må slås av, startes igjen for å få normalt tomgangs rpm igjen.

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din 2.6 har kun MAP-sensor og ingen LMM, samt IAT og CLT til å kalkulere drivstoffverdier. Om tenning er på før startkabler tilkoples, kan det være at spenning er så lav at ECU ikke klarer lese nødvendige verdier før oppstart - og dermed går i nød. Dette blir bare spekulering fra min side!

Så lenge dynamo lader som den skal så skal du ha normal spenning, selv rett etter oppstart med startkabler. Er heller ingen "høy-tomgang-funksjon" på bilen så sant du ikke har klimaanlegg/AC. Har ingen bra forklaring på dette.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Ny update her.

 

Jeg pleier aldri stå helt stille på tomgang mer enn noen minutter til vanlig. En kveld her nå stod jeg ca 15min helt rolig på tomgang, da ser jeg plutselig tempmåler gå opp til 110-115grader...og bilen koker. Samt røde lampen for frostvæske blinker.

 

Så mulig jeg må prøve å skifte thermokontakten på radiatoren? El.Viften burde jo gått?

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Dette skjønner jeg ikke så mye av egentlig. Viftene går...de skal gå heletiden på lavt nivå? SÅ øke hastighet etter behov, fikk luftet ut litt luft via lufteskruen i vannkassa. Lot bilen stå på tomgang i 30min etterpå..gikk fint.

 

Er det noe rele som styrer thermokontakten?

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen relè som styrer termobryteren, men termobryteren styrer relè til kjølevifte.

Viftene skal ikke gå hele tide, så sant du ikke har på AC om dette er montert. Viskosevifter vil alltid rotere når motor går, de elektriske kun ved behov.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Update her, fått ny koking etter ca 20min på normal tomgang...el.viftene gikk ikke. Ikke etterpå ved start/stopp heller. Merkelig. Okt 2014 var sist gang. Må få noen til å sjekke den for meg, evt skifte thermobryteren på radiatoren for å se om det hjelper. Vet av varmeregisteret er ganske tett, kan det ha noe å si? Er det -10 klarer den aldri få noe varme i cupen'n, kliman går stort sett på full vifte heletia når det er kaldt.

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Ser ut som jeg må skifte varmegister for å få noe varme. Slangene inn til registeret er varme begge to. Så er vel tett...fått priser på rundt 5000kr. Synes ikke det er så ille. Vurderer det, så jeg får varme i til vinteren. Har lastet ned en bra guide, men er så mye demontering.

2002 Audi A6 2.4 Quattro Avant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår