Gå til innhold

2003 Avant Quattro - Elektrisk feil.

Ranger emnet


henrik82

Anbefalte innlegg

Hei gode hjelpere (!?)

 

Jeg har fått noen merkelig elektriske problemer på min 2003 Avant Quattro 1.9 TDI. Problemet begynte med at radio/cd enheten slo seg av og på. Nå har alt av lys begynt å blinke/blafre (kupé og nær/fjern) med varierende frekvens under kjøring/motor i gang. I tillegg virker det som det kanskje også blir noe dårlig tenning da den "rykker" mer på lavt turtall enn normalt.

Ved lengre kjøreturer (1 time+) kan også vindusviskere/vindusheis/nødblink falle helt bort. Borte noen minutter så kommer det igjen. Radioen slår seg også av og på. 

 

Det kan høres ut som et relé som klikker kontinuerlig foran til venstre i bilen og høyre side bak.

 

Skulle gjerne fått fikset dette da det er rimelig plagsomt. Håper noen har vært borti det samme eller kan gi meg noen tips på hva det kan være. 

 

Ny dynamo og batteri i fjor vinter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltids greit med en kabel som også støtter CAN bus.

Veit ikke om det er nødvendig for din bil men..

 

Google "VAG 11.11.3 CAN BUS Diagnostic Tool for VW,Audi".

 

Den kabelen har jeg god erfaring med, og til rundt 125 kr så er det en god deal.

 

Kabelen du linket til virker ikke i windows 7 eller vista. Antagelig vil den ikke virke i windows 8 heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fordi det er den som gir strøm til alle komponentene som du sier plutselig svikter. Er jo egentlig verdt å prøve den siden den koster 200 kr. Du kan jo prøve å lirke litt på tenningsnøkkelen når bilen går og se om du kan framprovosere problemet enda mer. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har ikke hatt tid til å se noe mer på dette, men problemet blir ikke bedre for å si det slik så jeg er redd den kommer til å stoppe snart. Gjør et forsøk på å bytte bryteren så får vi håpe det hjelper.

 

Har noen et delenr. å hjelpe meg med for å være sikker på at jeg får riktig? Søk på reg. på skruvat gir denne til 329,-: 

Artnr: 141386

Originalnr.: 
4B0 905 849

 

 

Forøvrig hjelper det ikke å lirke med nøkkelen, men den virker noe slarkete ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer info... nå har batterilampa begynt å blinke også.. målte batteri til ca. 13 volt uten motoren i gang, så batteriet virker greit. Når jeg målte med motoren i gang varierer målingene mellom 14.7-16.5 volt. Dette må for det første være i overkant mye. "Variasjonen" har omtrent samme frekvens som blinkingen/blafringen i lyset. Dynamoen ble byttet i 2012. Kan det være regulatoren på den som er gåen?

Det virker også som reimdemperen er gåen da den lager ulyd og beveger seg mye opp og ned.

 

Kan dette være roten til alt ondt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kontaktet Norsk Bildelsenter for å reklamere på dynamoen. De sendte ny uten spørsmål. Kjempeservice. Byttet den på en liten time nå på morgenkvisten og sim salabim så var alle problemer løst smile.gif

 

Note to self: mål alltid batteri og dynamo før man begynner å konspirere om andre ting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår