Gå til innhold

Hva er forskjell på de forskjellige tiptronic kassene

Ranger emnet


Roy001

Anbefalte innlegg

Har en Passat 4-Motion 2,5TDI med tiptronic automat. 

Har en ulelyd fra converter/oljepumpe som forrige eier fikk kort tid etter at han oppdaget at det lakk girolje. 

Sikkert ødelagt foring i oljepumpe, og muligens oppskrapet/spor i hub på converter. 

 

Kassa er en ETX kasse, men er jo en ZF 5HP19FLA, som alle andre tiptronic kasser. 

VAG har jo gjort det fantastiske kunststykket å endre girkassekode for den minste ting, slik at det blir en utfordring å finne erstatningskasse (klar strategi?). 

Jeg har søkt internett opp og ned og fram og tilbake, og har ikke funnet noe som skulle tilsi mekaniske forskjeller på ZF kassa i de forskjellige revisjonene som VAG antyder at det skal være. 

 

Jeg har til og med lest et sted at hvis de feks. skifter leverandør av en solenoid i kassa, så fører det til at det blir en ny revisjon, og ny kode. 

Min teori er at "alle" disse kassene går om hverandre. 5HP19FLA er en 4-hjulstrekkasse, mens 5HP19FL er en forhjulstrekkasse. 

 

Kan noen føre bevis for at dette er uriktig? 

 

Hvis dette stemmer, så vil det gjøre livet mye enklere for de som leter etter en erstatning for sin ødelagte girkasse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ihvertfall at min bror kjøpte automatkasse til sin 2002 passat fwd på nettet, der var alt tilsynelatende likt men den passa ikke. Var forskjellig kode, men identiske spesifikasjoner og årsmodell. De har nok gjort dette bevisst ja, og de tar seg GODT betalt for overhaling også. 

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jChE: Hva var det som ikke passet?

Mener du at kassa passet fysisk inn i bilen, men ikke fungerte som forutsatt?

Eller passet den ikke fysisk inn i bilen heller?

Det siste forundrer meg i tilfelle, da jeg ikke er i stand til å finne noen alternativer/forskjeller på komponentene fra produsenten, ZF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår