Gå til innhold

Utdanning innen bil - hvilken linje vil dere anbefale ?

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sitter for dagene å tenker på hva jeg skal utdanne meg som, og har bestemt meg tidlig for å gå innen bil. Jeg har alltid likt biler, og bruker stort sett dagene foran dataen på finn.no.

 

Har lyst til å bli bilmekaniker, bildesigner, motoringeniør(Eller hva man skal kalle det) eller noe i den duren.

 

Har tenkt til å begynne med Kjøretøy på VGS. Etter dette vet jeg rett og slett ikke. Hvilken linje vil dere anbefale til Bildesigner og/eller Motoringeniør? Eventuelt, hva anbefaler dere som utdanningsvei?

 

Takk for svar :)

Mvh. Øystein


Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å anbefale noen andre å velge en utdanning, men hvis det er noe i sektoren kjøretøy du har lyst til å drive med i fremtiden er det VG2 Kjøretøy du bør velge.
Skulle du gå lei, er det aldri for sent og omskolere seg.

Jeg har selv utdannet meg denne veien :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte litt, fant dette:

http://utdanning.no/studiebeskrivelse/motormekanikerfag

 

Hvordan fungerer det hvis jeg også vil ha fagbrev på "Bilfaget, lette kjøretøy"? Må jeg ta de to årene på skola om igjen og så lærlingtid, eller bare ta lærlingtid på verksted 2 år ekstra?

http://utdanning.no/utdanning/laerefag.vgs.no/TPBMK3----

Mvh. Øystein


Huskeregel nr.1: Gamle, blanke veteranbiler er alltid best. -"Jo gamlere og blankere, jo bedre."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha fagbrev både som motormekaniker og bilmekaniker må du gå totalt 2 år på skole (VG1 Teknikk og industriell produksjon og VG2 Kjøretøy) og totalt 4 år læretid.
Først 2 år som lærling i motormekaniker faget for så 2 nye år som bilmekaniker.

Men bare hvis du ikke er klar over det, motormekanikerfaget er underlagt båt og ikke bilmotorer.

Ved å gå VG2 kjøretøy er noe av opplæringsplanen å demontere, måle og kontrollere og montere en motor, nettopp fordi som bilmekaniker vil du komme borti motorarbeid, spesielt hvis du jobber på ett merkeverksted.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår