Gå til innhold

Treg opp og nedgiring, DSG

Ranger emnet


thaugv

Anbefalte innlegg

Ved normal kjøring i Drive så tror DSG kassa at den har verdens sterkeste motor og "gidder" ikke å gire ned i motbakke. Den girer ned ved ett for lavt turtall. Hele bilen rister og vibrerer før den girer ned. Evt så må jeg trykke gassen i bunn, men da girer den ned 2gir, og deretter girer raskt opp 1gir. Den girer normalt sett opp for tidlig (igjen så tror kassen at den har verdens sterkeste motor). Det er likt i alle gir. Ved kjøring i Sport, så er det stikk motsatt. Den girer opp alt for seint (v/ 3000rpm), og girer ned alt for tidlig. 
Noen som vet grunnen? Gjelder en 2004, 2,0. Vakumslange? Feil oljenivå på kassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Her kommer svaret på gåten...

Først litt mer info:

Som jeg forklarte i mitt første innlegg, så giret den ned ved å trø pedalen i bunn slik at den kicket ned ett par gir. Det var det jeg skulle gjøre for litt siden også. Jeg kom til en motbakke i 4.gir. Bilen begynte å riste (slik den gjør siden den ikke "gidder" å gire ned). Jeg tråkket gasspedalen ned, og bilen giret til 2.gir. Samtidig så hørtes et lite "poff", og bilen hadde ikke noe pådrag mer. Den gikk i 1. og tidvis 2. gir i den lille motbakken. Og svart eksos kom ut. Jeg haltet meg hjem. Ned tunnelen her jeg bor rant jeg (men girkassen giret fint) og opp så gikk det i 1. gir... Leverte så bilen på mitt lokale "bil & bingo" verksted. Jeg hadde en mistanke om noe turbo- greier. 

Verksted ringte og fortalte at en turboslange hadde hoppet av. Og det så ut som at slangen kun hadde hengt fast på en side over en lengre periode (slangen festes med en "hestesko- klips" og hang kun på en side). Slangen ble satt skikkelig på plass og det samme ble "hestesko- klipset". OG VIPS... ALT ER OK :-) Problemet med denne trege ned giringen var rett og slett falsk luft til/ fra turboen.

Håper at andre kan dra nytte av denne infoen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår