Gå til innhold

Hvilke småjobber mener du 'fritidsmekanikere' kan gjøre helt trygt

Ranger emnet


Marius

Anbefalte innlegg

Jeg tror det kan bli ett vellykket prosjekt hvis det ikke blir for mange som blir "BF Mekanikere", tror det fort kan virke litt useriøst ovenfor de som overhodet ikke har peiling på bil hvis det er 250stk som kun utfører bremseklossbytte på østlandet, og kanskje 1-5stk som utfører opp til normale rammer av hva man kan forvente av en "hobby mekaniker" eller faglært på fritid :)

 

Tror ihvertfall jeg ville blitt litt skeptisk hvis det var så få med kunnskap og litt graverende mekanikk, hvis det var jeg som ville ha noe utført :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan bli ett vellykket prosjekt hvis det ikke blir for mange som blir "BF Mekanikere", tror det fort kan virke litt useriøst ovenfor de som overhodet ikke har peiling på bil hvis det er 250stk som kun utfører bremseklossbytte på østlandet, og kanskje 1-5stk som utfører opp til normale rammer av hva man kan forvente av en "hobby mekaniker" eller faglært på fritid smile.gif

 

Tror ihvertfall jeg ville blitt litt skeptisk hvis det var så få med kunnskap og litt graverende mekanikk, hvis det var jeg som ville ha noe utført smile.gif

 

Helt enig. Må være en balanse. Tror det kan være en ide at 'bf-mekanikere' godkjenner nye 'mekanikere' slik at det er en viss tillit der.

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som en god ide!

Jeg vet ikke hvordan det er med andre rundt om kring på forumet som sitter med mye kunnskap, men det kan godt hende de ikke er interessert i å skru på andres biler, men kun hjelpe til via. nettet, det burde vel være en løsning slik at de også kan flettes inn i gruppen slik at det kan bli en del hvor folk kun trenger ett seriøst svar.

Vet vi har snakket om det tidligere, men drar det opp, så andre kan dele sine meninger smile.gif

 

Kanskje "BF Mekanikere" burde ha en liten sak i signaturen sin (slik som moderatorer) slik at folk kanskje blir mer oppmerksomme på dette?

Bare ett forslag smile.gif

Ex.

Bilforumet.no
Moderator
Felg&Dekk Teknisk - Kjøp&Salg Prosjektforum

BF Mekaniker: Understell - Hjuloppheng - Bremser - Motor - Elektronikk - Diagnose

Kontakt ønskes kun via. "mekanisk avdeling" eller noe sånt.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker da at egentlig hvemsomhelst gjør forskjellige oppgaver for seg selv, formidlet igjennom Bilforumet. Men for å oppretteholde kvaliteten på tjenesten så bør man ha en slags forhåndsgodkjenning av de forskjellige. Og heller ha færre som utfører tjenesten med høy kvalitet. Betalinger og tilbakemeldinger formidles igjennom Bilforumet.

 

Det spørs jo helt hva slags utstyr og kunnskap man har tilgang til men jeg tenkte i førsteomgang kanskje en hvis mengde 'dette er trygt at noen som ikke driver bilverksted gjør på bilen din' ting kategorier. Ikke nødvendigvis fordi man ikke greier å utføre jobben. Men for å bare starte litt enkelt.

 

Samferdselsdepartementet og Statens Vegvesen har allerede gjort denne vurderingen for deg. Det finnes forskrifter som forteller hva en "hobbymekaniker" lovlig kan gjøre, og hva som kun godkjente verksteder kan gjøre. Les mer her: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Godkjenning+av+verksteder

 

På sin egen bil kan man før øvrig gjøre alt man vil.

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samferdselsdepartementet og Statens Vegvesen har allerede gjort denne vurderingen for deg. Det finnes forskrifter som forteller hva en "hobbymekaniker" lovlig kan gjøre, og hva som kun godkjente verksteder kan gjøre. Les mer her: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Godkjenning+av+verksteder

 

På sin egen bil kan man før øvrig gjøre alt man vil.

Bra lenke. Men hvor finner man egentlig lista med de vitale delene.

 

Også, begrunnelsen for å ha den ordningen er jo legitim. Men når man gjør det selv er det lov? Da bortfaller liksom begrunnelsen? Haha

Bilforumet.no

Administrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du leser i lenka mener Vegvesenet at "vitale deler" er "for eksempel bremser, styreinnretning, hjulutrustning og elektrisk anlegg." På den annen side er motor, interiør, og ikke-bærende karosseri, ikke nevnt. Så på det området er det antakelig fritt frem for bilformet.no-mekanikeren.

 

Antakelsen er nok at hobbymekanikeren er mer nøye hvis det er han selv som får konsekvensene hvis dårlig jobb. På samme måte som at det er trygt å spise maten hvis kokken sitter ved bordet. 

Klikk Liker ute til høyre hvis du liker dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tjeneste som "vanlige folk" kan tilby, burde jo være elektronisk diagnose, og sletting av sporadiske feilkoder, eller feilkoder som henger igjen etter utbedring av feil. Har selv hatt god nytte av dette når jeg kjørte volkswagen og hadde ymse feilkoder som dukket opp. Var på den tiden medlem i vacn, og fikk hjelp av et medlem der. Mange folk har diagnoseutstyr nå for tiden, men det er ikke alle som "gidder" å kjøpe det selv. 

Bilforumet.no
Super Moderator
NYE FIRMABILREGLER NÅ! www.facebook.com/firmabil

2017 Opel Ampera-E og 2012 Toyota Auris Hybrid

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår