Gå til innhold

Audi A6 C5 sedan prosjekt og spørsmål.

Ranger emnet


Audisine

Anbefalte innlegg

Er den heldige eier av en Audi A6 C5, sedan. Er vel en 98/99 mod.
1,9TDI Diesel med chip.. Gjerrig på suppa, å kjører rimelig nøyaktig på 0.35 ved langkjøring.
En slitesterk satan, tyskimportert 2003. ( Er under den oppfattning av at jeg da har litt fiere tøyler til å putte inn litt ekstra effekt, er det så å forstå? Vært i norge over 10 år?)
Bil har vel rullet 330, og motor 280.
Uansett, det er en bil jeg helt ærlig føler fortsatt henger med utseendemessig.. Og den rompa da! Eller vil dere si meg imot? :o

Bilen er påkostet nærmere 40 lapper i mitt eie det siste året, og det meste på en gang...
Til tross for at det er en fantastisk bil - kan jeg ikke si jeg føler den strekker til på vinterstid. Derfor tenkte jeg, at ettersom jeg har lagringsplass, verken vil eller blir jeg å selge bilen. ​Med hånda på hjertet - den vrakes før den selges. 

Den vil derfor lagres innendørs på vinterstid, og kun være en sommerbil.
Kan jeg ikke da tillate meg og finpusse litt på godbilen? Joo...!
Så får jeg heller kjøre litt styggere bil på vinterstid... ;)

MEN, gud må vite at jeg ikke er den mest bilkyndige - selv om jeg skal klare å henge med på ett visst nivå.

Ønsker da hjelp fra dere, anbefalinger, erfaringer og deleutvalg..
Og som belønning skal dere selvsagt få bilder underveis!

Jeg har hele tiden vært rimelig bestemt på hvordan man vil den skal se ut.. Matt hvit bil, beholde de originalsota ( E1 godkjente) baklyktene, grove devil-eyes, brembo sine røde calippere samt noen faarlig mattsvarte felger...) 

Ønskelisten er som følger:

Effektanlegg: Her er jeg blank. Er gjerne ute etter litt dypere lyd, selv om absolutt ikke skal høres ut som om jeg simulerer førtini V8'er under pansret.

Motor:
Fabrikkny ( ikke overhalt) AFN motor, 130HK originalt /175 med chip. ( litt ekstra HK skal nok få komme inn i bildet.. )

Helfoliering:
Matt hvit  ( Kanskje beholde taket svart / foliere mattsvart?)

Devileyes:  

Hvilke devileyes mener dere vil passe? Ser mye forskjellig fint der ute...

Baklykter:
Har allerede disse, fra hella: http://i177.photobucket.com/albums/w217/rspeekman/mom108.jpg
Er det noen dere kanskje vil være mer passende? Er garantert fine lykter der ute jeg har oversett, men..

Bremser:

Ønker ikke å lakke de originale calipperne røde eller lignende, og er rimelig fast bestemt på at jeg ønsker komplette bremser fra brembo, calippere, skiver og klosser. 

Hva anbefaler dere av calippere, skiver og klosser? Er ikke veldig kjent på nøyaktig hvordan det her fungerer, om det passer rett på, i forhold til felg og lignende..


Den er godkjent med senkesett i vognkort, men dette er tatt av da jeg bor i ett hull. Ved fult rattutslag tok dekkene lett i hjulbuen, og flere av fartshumpene kunne jeg ikke kjøre over, og måtte tilrettelegge ruta mi deretter, da jeg rett å slett ble stående å vippe fram å tilbake...  Etterhvert som prosjektet kommer seg, vil jeg tro det vil friste å få den senket litt..  Andre dempere hadde vel ikke vært å forakte heller, selv om de originale gjør jobben..

Kan ett justerbart senkesett være ett alternativ, eller vil man se bedre resultater av separate fjærer og dempere? 

Det var vel det, wall of text.. 
Legger ved ett bilde fra google av en helt OK C5 :)
 

post-147768-0-60983800-1389302011_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt meg bekjent, kommer AFN også med en utgave på 130HK. hvor eneste forskjell var turboen - om jeg ikke er helt på jordet ?
Norsk Bildelesenter har nå ihvertfall AFN motor inne, med 130HK...(?)

Har faktisk akkurat kasta på nye skriver, klosser og calippere, men da originalt. Betalte vel 2k fra tyskland, inkl frakt.. Men det kan ikke sitte på lenge, prosjektet går som det skal, til nå ser det nå problemfritt ut.

Joda, de så grei ut de der, forsåvidt, men hadde sett for meg noe ala  this: http://www.jwproductdirect.com/images/brembo_brakes_generic.JPG 
Dersom det er å få tak i til min bil, selvsagt.. Hvis ikke, må det nok ordnes en løsning.

Edit, ser jeg brant meg her, den med 130HK er da AVF.

Da er neste spørsmål - vil kan kunne bytte til denne motoren, uten nevneverdige problemer?

Endret av Audisine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, kan være. Men utifra infoen jeg har her så er AFN og AVG 110hk, AJM er 115hk og AWX og AVF 130hk av de 1.9TDI motorene smile.gif Men jeg kan jo ta feil

 

Så greie ut de brembo settet der 1-winking.gif Selv tror jeg at jeg holder meg til EBC. De passer på det originale systemet (kaliper og fester) 

 

Har ikke flere bilder av bilen da? Har du noen planer for interiøret da? Og anlegget?

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett, brant meg litt. AVF er 130hk modelene.

Ahh, nei skal både ha calipper og klosser samtidig, så om jeg finner noe som er litt plug and play i den stilen jeg linka, var nå planen ihvertfall smile.gif

Har ikke så mange bilder her og nå, er ikke gjort så forbanna mye i grunn. Men må vel lastes opp bilder av utgangspunktet! smile.gif
Interiøret vil nok bli skiftet det også, med tid og stund, men finner ikke særlig mange gode alternativer. Det blir jo eventuelt fargerike sportsstoler, uten at man får gjort særlig mye med baksetene. Hadde man dog klart å tilpasse interiøret fra nyere audier inn, ville det nok vært ett sterkt alternativ. Men joda, interiøret skal selvsagt få seg en oppussing.

Bilen kommer jo faen meg med nokia høyttalere originalt, til min store forskrekkelse. Bilen er eid av en barnefamilie før mitt eie, så var aldri blitt gjort noe der, men anlegget er byttet ut med en random pioneer spiller, samt høyttalere fra VIBE(?) Kjøpt på impuls for 4-5 lapper, men har spilt greit nok til mitt bruk enn så lenge.. Men klart, med tid og stund vil det nok helt sikkert bli gjort litt på den fronten og, men det står ikke øverst på lista.!

Edit: Har også sett på mulighetene for å ombygge til single frame front, men jeg vet rett å slett ikke om jeg syns det ser bra ut, eller om det tar bort litt av sjarmen med bilen. 
http://www.spoiler-shop.com/images/product_images/popup_images/1307_0.jpg

Endret av Audisine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibe ja, kjøpt på tvboden? Husker jeg prøvde de en gang. Sto ikke lenge i bilen for å si det sånn smile.gif

 

Single frame front synes jeg ikke ser så bra ut. Du får jo en halvmeter lengre front på bilen jo

4.jpg

 

Jeg har vært innom tanken på å sette på en A6 allroad front, skjermer og bakfanger på bilen min. Noe som dette, men da lakkert alt i bilens farge. Lurer på hvordan det hadde blitt

 

Audi_Allroad_10.jpg

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om tvboden, ble kjøpt på kickstart i tromsø.

Haha, jeg skal faktisk ærlig talt ikke si at VIBE høyttalerne er så ille. Har hørt de billigere settene deres, de imponerer ikke 
http://kickstart.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=349&Category2ID=370&List=1&Level=2&ProductID=5916 har vel 2 slike sett i bilen, mener jeg. Skal ikke si for sikkert.
Selv om det ikke er ground zero, syns jeg de har fungert helt greit til mitt bruk fram til nå. Det tok dog en del finpussing på instillinger til før de virkelig tok seg, men. 
Men joda, de blir nok byttet ut med tid og stunder, men er ikke førsteprioritet. smile.gif

Øverste bildet du linka der, er det ett ferdigsett? 
http://www.youtube.com/watch?v=WLaV5OLyGR4 der er noe ala det jeg tenker på, selv om fronten blir litt lengre vil jeg ikke si det blir riktig så ille.

Du har stasjonsvogn du? Da kan det nok bli bra å slenge over fra en allroad, men kan virkelig ikke si jeg ser for meg at det passer særlig bra på bilen min, ettersom det er en sedan :p

Endret av Audisine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår