Gå til innhold

Alternativ til chiptuning

Ranger emnet


TKarlsen

Anbefalte innlegg

Nå skal jo biler med mer effekt få problem på PKK (EU kontroll). De skal jo sjekke om de kan se ting som kan gi mer effekt. Og jeg vet at de tester jo bilen ved en EU kontroll. Da vil de lett merke om bilen har 35% mer effekt som en chip ca gir. 

 

Jeg har jo planer om å levere bilen til chipsenteret og få et chip program på bilen, men da må jeg jo tilbake å legge inn originale programvare før neste PKK, og tilbake til chip så fort bilen er godkjent igjen. Noe som koster 800kr per reprogrammering.

 

Finnes det alternativer? Vet det finnes tuningbokser, men sånt vil jeg egentlig ikke ha i bilen min. Det jeg er på jakt etter er mulighet for å "skru" av chipen, evt fjerne noe som gjør at bilen får original motor effekt igjen uten å betale noe. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var denne bilen det ikke gikk å omprogramere via PC?

Alternativt er jo å ha 2 styreenheter som du selv bytter imellom, hvor gunstig det kommer ut ifm. pris vet jeg ikke :)

 

Jeg kan uansett ikke tenke meg det vil bli noe problem med tuning i den forstand av chip, de testkjører bilen, men de drar den ikke fult ut fra 0-100 for å kontrollere om den er tunet.

Verkstedet vil ikke tjene noe på om de setter feil på dette, og SVV har heller ikke noe godkjent måleapparat for å kontrollere bilens effekt.

Jeg har ikke sett de nye PKK skjemaene (hvis det kommer nye), men så vidt meg bekjent er ikke dette et punkt. De nye forskriftene går jo i utgangspunktet ut på at alt av sikkerhets systemer som bilen et utstyrt med skal fungere.

Er en liten stund siden jeg utførte PKK, men det var aldri noen grunn til å misstenke noen for tuning av bil, ei heller rapportere det til SVV. :)

 

Selvfølgelig, åpenbare endringer som motorbytte, turbo montering etc. vil det bli reaksjoner på men tuning via. diagnosekontakt vil de aldri finne ut ved PKK :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står åpenbar modifisering av motoreffekt,uansett så hadde jeg tenkt meg godt om før jeg hadde gått til det skrittet og chipe.

 

Økning av effekten på motor skal inn i vognkortet og dessuten skal forsikringsselskapet vite om det. Kommer du ut for et trafikkuhell og det blir avdekket at bilen har ulovlig øket motoreffekt risikerer du avkortning/regress. Du kan også risikere at du er uønsket som kunde i all framtid.

 

Ved ulovlig trimming bryter du blant annet med forsikringsavtaleloven,vegtrafikkloven og straffeloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg kom over ein artikkel frå NRK med dein nye kontrollpunkta på pkk eller eu-kontroll.

http://www.nrk.no/mr/eu-kontrollen-er-blitt-strengere-1.11457098

 

  • Feil på ESP, ESC, VSC, VDC, RSS (elektronisk stabilitetssystem)
  • Feil på SRS (airbagsystemet)
  • Feil på EPS (elektronisk servostyring)
  • Manglende lokk på bremsevæskebeholderen
  • Feil med defroster (varmeapparatets avdugging av frontruta)
  • Bremseskiver-/bånd-/ klosser-/tromler tilsmusset av olje, mangler eller er feilmontert
  • Bremseskjold ikke tilstrekkelig festet
  • Bremseslange vridd eller for kort
  • For lavt servooljenivå og ingen servovirkning
  • Feil på automatisk høyderegulering og lyktevasker på biler der dette er obligatorisk (xenon nærlys)
  • Feil på dekktrykksovervåkning (på biler som har dette)
  • Feil på motorfester
  • Åpenbar modifisering av motoreffekt
  • Belysning av speedometer virker ikke
  • Alle store lekkasjer som trolig vil skade miljøet eller være en sikkerhetsrisiko for andre trafikanter (hittil har bare store oljelekkasjer vært grunnlag for anmerkning)
  • Feil ved OBD avlesning (kan utføres i stedet for avgassmåling)

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke reprogrammere via OBD2 kontakta. Det som er litt synd

 

Ja, vet at ny effekt skal inn i vognkortet og alt det der. Noen som egentlig har prøvd å få godkjent en chip tuning i vognkortet?

Så lenge bremser og understell ikke er underdimensjonert. F.eks at samme bil blir levert med 170hk hvor bremser og understell er likt, er det ikke noe problem å chipe 110hk til 150hk. Få papirer på at bremser og understell er likt/tåler de ekstra kreftene fra importør, vis bilen på SVV og det kommer ny effekt i vognkort. Faktura fra tollvesenet vil dukke opp i postkassa og forsikringselskapet skal informeres, ny faktura dukker opp og bilen er lovlig tunet smile.gif

Står bedre forklart i linkene under.

 

http://www.tv2.no/underholdning/broom/du-kan-chippe-bilen-din-uten-aa-betale-avgift-3156629.html

http://www.bsr-tuning.no/Gatebil-ulovlig-trimming.pdf

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man trimmer bilen ved omprogrammering så er det ikke mulig å kalle det en åpenbar trimming. Den er ikke synlig, og selv om den merkes ved prøvekjøring er det ikke åpenbart. Og setter man mangel på dette, hvordan gjør man da på etterkontroll? Det er ikke mulig å bevise noe, hverken den ene eller andre veien, ergo bortfaller mangelen da den ikke er åpenbar.

Men monterer du en turbo på størrelse med motorblokka er trimmingen åpenbar

En synlig effektboks er også åpenbar, men den kan man jo ta av før kontrollen, og montere etterpå

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår