Gå til innhold

Trenger diverse råd fra erfarne Audi-eiere

Ranger emnet


Glad Audi eier

Anbefalte innlegg

Yø!  :cab

 

Har nylig kjøpt meg en Audi. En A4 2.0TDI (140hk) avant, 2005 mod (97000 km). Bilen er noe merkelig synes jeg.. Jeg har sports seter (skinn), sports ratt, lyspakke 1, sports understell men alikevel står det ingen S-line merker noen steder.. og det er 2 knapper på rattet (mode og en til) som ikke har noen som helst funksjon..

 

Ifmd lurer jeg på følgende ting:

 

1. Kan jeg få disse knappene på rattet til å styre noe? Hva koster det meg evnt og hva kunne det ha vært?

2. 140 hk drar greit, men kunne alikevel ha ønsket meg mer. Har lett lenge om info på  :google  og ser at det finnes omtrent uendelige alternativer til chipp/data tunning og like mange menninger rundt emnet. SÅ jeg håper på at noen her har en tilsvarende bil med chipp/data tunning? Vil gjerne høre om erfaringer. Har noe gått i stykker (hvor lenge har du hatt chippen)? Hvordan er bensin forbruket? Merker man stor forskjell?

 

Eller evnt en mekaniker som kan masse om diesel trimming, kan jeg sette på en chipp i bilen min uten at girkassa og drivverket går til helvete? Dyrt på audi har jeg skjønt... Jeg kommer ikke til å kjøre som en idiot selv om jeg får mer hester, men noe mer gass pådrag fra gang til gang må påberegnes :happyhappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bilen ble levert med 2 alternativer, noe som heter sportspakke og så har du S-line, det er 2 forskjellige pakker.

Du har altså sportspakka.

Hvis du skal tune, hold deg borte fra power bokser, få heller ECU omprogrammert.
Jeg anbefaler deg å ikke tune bilen hvis du har automat.

Dieselforbruket vil muligens synke bittelitt hvis du kjører pent, hvis du bruker de ekstra kreftene, vil det øke :)

 

Du får litt forskjellige ratt til denne bilen, så ett bilde hjelper mye.

 

Gratulerer med flott bil :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Få sjekket opp om balanseakselmodulen er byttet og oljepumpedrivinga er bygd om først. Ufattelig dårlig laga. Plutselig mister du alt oljetrykk, og før du rekker å stoppe motoren er det for sent (i mange tilfeller)

Selve motoren tåler chipping greit, turboen kan bli problemet grt alt for lange oljeskiftintervaller.

Så bytt olje og filter ofte og snakk med chipsenter ang chip.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes som et fornuftig svar :)
Men jeg tviler veldig sterkt på at noe av dette er byttet/forsterket. =/ Skal undersøke nærmere.
Er det noen i Akershus/Oslo området som er gode på det? Eller er det bare å dra rett til møller?

Hvordan er det med åpen luft filter? Noe vits? Evnt. noe dumt med å sette det på? Savner turbo lyden, da det er så sykt godt isolert. Høres ikke som diesel motor en gang, mer en bensin motor lyd når man sitter inni bilen.

Også lurer jeg litt på spacere.. Er det dumt på noe måte å sette dem på? Evnt noen bredder man skal holde seg unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med åpen luft filter? Noe vits? Evnt. noe dumt med å sette det på? Savner turbo lyden, da det er så sykt godt isolert. Høres ikke som diesel motor en gang, mer en bensin motor lyd når man sitter inni bilen. 

 

Også lurer jeg litt på spacere.. Er det dumt på noe måte å sette dem på? Evnt noen bredder man skal holde seg unna?

 

 

Gjør LMM og motor en tjeneste og ikke sett på åpent luftfilter, kjøp heller et innsatsfilter, du vil ikke få skikkelig lyd, men hjelper nok litt :)

Spacere er ikke lovlig og vil korte ned levetiden på hjullagre betraktelig.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du på da? Hvorfor er det dumt på LMM? Har hørt at den enkleste trimmen er å chippe bilen, sette på åpen luft filter og nytt eksos... Hadde også en kamerat som gjorde nøyaktig det på en a4 1.8t, det var riktig nok bensin motor men har det virkelig så mye å si?

 

Er ikke det at jeg gir blaffen i hva du sier og gjør som jeg tenkte uansett, men vil ha litt mer detaljer svar ang akk dette.

 

Spacere dropper jeg nok.. Dyrt å fikse hjullagre, så er nok ikke verdt det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste åpne filtre er innsatt med olje for å hindre støvpartikler å komme inn i motor.
Denne oljen legger seg på LMM, og vil i verste fall ødelegge LMM. Du får selvfølgelig filtrene uten olje, men da sipper de igjennom mye dritt som går inn i motor, ikke bra!
I tillegg vil ett åpent filter hente luft fra motorrommet som er oppvarmet. Luft ekspanderer når den er varm, ergo mindre oksygen ved varm luft.
Original luftfilterboks henter luft utenfor motorrommet som ikke er oppvarmet.

Du vil altså tape effekt ved å montere ett åpent luftfilter, i tillegg vil motor suge inn mye mer partikler som igjen vil øke slitasjen.

 

Det er helt riktig at chip/tuning av bilen er den enkleste måten å få mer effekt, men ikke bruk slike bokser som kobles på ledningsnettet, få styreenheten omprogrammert av et seriøst firma. Eksos kan også med fordel byttes ut til et som puster bedre.

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår