Gå til innhold

Mondeo / V40 - Hvilken av disse skal jeg velge?

Ranger emnet


stian90

Anbefalte innlegg

Har seg slik at jeg jobber på et bilopphuggeri, og her om dagen fikk jeg kjøpt ut et ganske ryddig eksemplar av en Volvo V40 til en nett pris av 5000kr. Det har seg slik at jeg funderer veldig sterkt på om jeg skal bytte ut min "gamle" bil med denne siden denne kostet meg så lite, og vil derfor høre med dere hva dere ville gjort. (Har stort problem med å ta beslutninger uten input fra andre, så greier ikke bestemme meg, dessuten bytter jeg biler oftere enn sokker og har ikke hatt min nåværende bil spesielt lenge heller.)

 

Bilen det er snakk om er en Volvo V40, som er en 2004 modell. 1.6 bensin. Business Premium utgave i stv, med det meste av tilgjengelig utstyr som var å få på denne modellen. En utrolig pen utgave med den riktige fargen og detaljene.

Den har gått kun 175.000km, har komplett servicehefte fram til i fjor, er helt strøken og rustfri i karosseriet. Eu godkjent til 2014.

Det som var galt med den var clutchen, et speilglass som manglet og en sprekk i frontruta. Har allerede utbedra clutchen og den er snart klar for veien igjen.

 

Så har vi bilen jeg vurderer å bytte ut. Det er en Ford Mondeo, også 2004 modell, 1.8 bensin, greit med utstyr. Kombi. Den har gått 271.000km og har ikke blitt like godt fulgt opp av sine tidligere eiere, og har nå en god del å ta igjen på vedlikeholdfronten. Totalt må jeg ut med ca 15.000kr for å få denne i akseptabel stand. Den vil fremdeles vil den ikke være i nærheten av å være så strøken som Volvoen, men i akseptabelt god stand. Innebærer litt lakkering, en ny nøkkel, en service, nye sommerdekk etc.

 

Setter jeg opp alle utlegga for Volvoen og hva jeg vil få igjen for denne, opp mot hva jeg vil få for Mondeoen, og vil spare på vedlikeholdet av denne, vil selve byttet koste meg drøyt 4000, og da er det omregistreringa som trekker opp.

Jeg er forøvrig veldig fornøyd med Mondeoen, men alikevel føler jeg at det å ha en bil som er i såpass god teknisk stand og som er fulgt opp så nøye som Volvoen, er verdt ganske mye.

 

Hva ville dere valgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjøpt Volvoen men brukt Mondeoen i vinter. Skilta begge til våren og kjørt litt med dem og sett hvem jeg liker best. Men ut fra km stand og det du skriver vil jeg tro Volvoen er den som vil gi minst problemer. Men det er du som må avgjøre. Og det kan jo fort bli en bulk i Mondeoen på glatta og da har du en reserve Volvo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår