Gå til innhold

Registerreim løsnet under kjøring, opel astra 1.4, 16v 1991mod

Ranger emnet


Stiano89

Anbefalte innlegg

Hallo!

Kort fortalt:
De siste 100 meterene kom det en ulyd i bilen, før den bare daua av seg selv uten noen dramatiske lyder..

Kjølevæsken rant ut og den nektet å starte igjen, men starteren drar motoren rundt.

Ser nå at registerreima er helt løs (ikke røket).

Hva tror dere? Er ventilene gått? Noen enkel måte å sjekke dette selv?

Har en mistanke om at det er vannpumpa som laget den ulyden, og at det er der kjølevæska har rent ut.. 

Mvh Stian Olsen-Dahl


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel litt ann på hvordan verktøy du har. Starter du motoren så blir du å finne det ut fort - men er det allerede litt skeivt så sender du alt sammen i grava. Du kan skru ut toppen og ta en titt på ventilene. Hvis jeg ikke husker helt feil så kan muligens en kompresjonstest gi en indikasjon på om noe er galt - men kan ikke tas som god fisk. Hvis du kan løfte reima så mye på tannhjula at du kan bytte hakk så ville jeg vært forsiktig.

 

Men hvordan stoppet bilen? Når du slår ventilene og stemplene så går det som regel veldig fort fra det smeller til bilen står dønn fast - da skal du ikke røre starteren!

 

Hvis kjølevæska kommer fra området rundt reg.reima så kan det være vannpumpa, ja. Har du sett om det er kjølevæske i olja?

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Mondeo!

Baardl:
Siste 100m kom det en slags ulyd, som jeg mistenker er vannpumpa som sang på siste verset.
Deretter tomgang i et par min mens det ble tatt ut penger i minibanken.
Så kjøre 5-10m før den bare døde stille ut. 

Siden kjølevæsken hadde rent ut så prøvde vi å fylle på mer kjølevæske og jokke på starteren for å se om man kunne se hvor det rant fra.(som var som nevnt i forrige post)
Motoren går rundt, men starter ikke. Dette var før jeg fant ut at reg.reima var løs, så håper ikke jeg har gjort alt for mye skade ved å gjøre det..:-/

Reima er altså helt løs, kan løfte den et par cm opp med en finger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et feilsøk hos verksted koster vel alt mellom 700,- og 2500,- alt ettersom hvor lang tid det tar å finne ut av problemet. Nå må du jo i tillegg få fraktet bilen til (og muligens fra) verkstedet - der er det også en del kroner. Som du kanskje skjønner blir det fort en del penger for noe så enkelt - hvis du skal gjøre det på et verksted. Nå kan det være biltema har utstyr som kan hjelpe deg - men når du ikke vet om ventilene er ødelagt eller ikke er det vanskelig å si. Et alternativ er jo å bytte reg.reim, vannpumpe og helst olje - så prøve å starte den opp igjen. Det er selvfølgelig en veldig stor sjanse for at dette kan skjære seg helt da - men er nå bare et alternativ

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du først skal få inn en brukt motor, så vil jeg veldig gjerne at du starter den som står i - kun av nysgjerrighet ^^

Du kan vel få deg en brukt motor for rundt 5.000,- så kommer arbeidet i tillegg (med mindre du gjør det selv). Her blir det arbeidet som koster. Er en del timer arbeid å bytte motor

/// BIS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpt en brukt motor på høggern og monter toppen i fra den, dette er ganske simple motorer så burde ikke koste mer enn ca 5 tusen kroner på et verksted og sette på en ny topp. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår