Gå til innhold

Guttungen har vært ute og cruiset lett lastebil uten "lappen"

Ranger emnet


Mopar-or-no-car

Anbefalte innlegg

Idag gjorde sønnen min et smart stunt.. Han er 17 år og har førerkort på lett motorsykkel og traktor. 

Han hadde avspassering fra skolen idag. Så da  jeg og kona var på jobb tok han min Chevrolet Silverado som er registrert som lett lastebil ut på veien. Han skulle "bare" på bensinstasjonen og fylle bensin på kanner som han skulle ha til banebilen sin. Ca 1 mil hjemmefra hadde han uflaks og kjørte rett inn i en rutinekontroll. Han stoppet umiddelbart og var ærlig med en gang og sa han ikke hadde førerkort og at han hadde "lånt" fars bil.

Jeg fikk da en telefon fra lensmann om å komme å hente guttungen og bilen. Da jeg kom hadde UP avsluttet kontrollen og ventet egentlig bare på at jeg skulle komme så de kunne dra. Jeg glemte helt å spørre hva slags straff han kunne vente seg. Noen her som har formening om det? Til guttungen hadde de bare sagt at han får et brev i posten om hva utfallet blir. Utsettelse på b-lappen er vel en selvfølge, men hvordan er det med bøter? Jeg tenker at han kanskje får seg en ekstra smell siden bilen krever større førerkort enn klasse b, eller blir det ett fett siden han ikke har lappen? De tok ikke fra han førerkort på traktor og lett sykkel så de var vel snille antar jeg. Han vedkjente på stedet å ta imot bøter som en form for straff. Men det ble ikke skrevet ut noen på stedet?

Han ble veldig lei seg og han har ikke sagt ett ord i kveld uten at vi har snakket til han. Så her har han definitivt lært ei lekse og det kommer ikke til å skje igjen.

1999 Chrysler 300M 2.7 LR
2003 Chevrolet Silverado 6.6 Duramax
2009 Mercedes Sprinter 318 V6 CDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg er ingen jurist, men jeg kan noe om det der på generelt grunnlag:

 

Jeg ble selv tatt for "ulovlig mopedkjøring" da jeg var 15 i 1995/96. FIkk da utsettelse på mopedlappen og bot. Sønnen din får nok 6 mnd utsettelse og en bot på førerkort B og alt annet enn det han ikke har fra før av førerkort. Lett motorsykkel- og traktorsertifikat er ikke relevant i denne saken, tror jeg, og påtalemyndighetene tar ikke fra ham dem. De ville han imidlertid mistet hvis han eksempelvis ble tatt for fyllekjøring med bil og ville da mistet førekort (i flertall).

 

Jeg tipper han får ca 10 000 i bot og utsettelse på førerkort B og andre sertifikater som tung mtorsykkel osv. (vil jeg tippe). Politiet gir ikke forenklede forelegg for slike saker, og det blir behandlet av en politiadvokat og han får et normalt forelegg i posten med utfallet av saken.

 

Lykke til! Kjedelig for ham dette, men, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår