Gå til innhold

Hvorfor har jeg humming/lyd?

Ranger emnet


trusestrikk

Anbefalte innlegg

Først litt fakta/historie

 

Bilen: 2007 Alfa Romeo 159 1,9 diesel

 

I fjor hadde jeg en romling i bilen venstre foran. Skiftet hjulager VF og alt var i orden. Samme romling, bare fra andre siden kom i sommer. Skiftet hjullager HF og alt var i orden. I høst hadde jeg litt ujevn brems foran. Skivene var slitt og byttet da disse og klossene. Minusgraderne kom og jeg skiftet til vinter dekk og alt virker som det skal. Så... ei uke etter at vinterdekkene kom på så kom fikk jeg en ulyd i bilen. Type "hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm". Den høres fra ca 40 km/t og fortsetter når man kjører fortere. Da øker frekvensen på lyden. En liten antydning til vibrasjon er det også.  Lyden er der fortsatt om clutchen holdes inne. Jeg var på mitt lokale alfa verksted i forbindelse med EU kontroll og de påsto at det var dekkene. Jaja. De var litt innerslitt så jeg fikk de snudd. (innside ut). Men det hjalp ikke. Satt da fremdekkene bak men fortsatt var lyden der. Jeg ringte da verkstedet igjen og de kunne ikke tro annet at det var støttelageret som står på den lengste drivakslingen som var gåent. Bestilte sa ny aksling med lager og innerste drivknute. Satt på dette i dag men LYDEN ER DER FORTSATT!!!!!! Hva skal jeg gjøre?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke bare et hjullager som lager lyd da? Igjen. Forsvinner/dempes lyden når du svinger til den ene siden og forsterkes når du svinger til den andre siden?

Ja jeg har selv trodd det var hjullager. Men som jeg skrev i innlegget så er begge hjullager forran skiftet siste året. Verkstedet sjekket lagrene og de mente at de var i orden. Lyden er der uansett om jeg svinger høyre eller venstre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom lyden forsvant etter hjullagerskifte, men akkurat samme lyd kom tilbake etter en stund, da er det mest nærliggende å tro at et av de nye lagrene er dårlige. Dog pleier da lydbildet endre ser om man svinger til den ene eller andre siden.

Lyden er den samme selv om clutchpedal trås inn - med gir i fri? Altså må det komme fra hjullager, drivaksler eller girkasse.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom lyden forsvant etter hjullagerskifte, men akkurat samme lyd kom tilbake etter en stund, da er det mest nærliggende å tro at et av de nye lagrene er dårlige. Dog pleier da lydbildet endre ser om man svinger til den ene eller andre siden.

Lyden er den samme selv om clutchpedal trås inn - med gir i fri? Altså må det komme fra hjullager, drivaksler eller girkasse.

Lyden er ikke den samme. Før hjullagerskift var det rumling. Nå er det humming. Lyden er der i fri og ved clutchpedal inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir dyrt om du skal bruke verksted for så å feilsøke etter elimineringmetoden, eller dyrt kan det jo bli selv om man gjør det selv... Dersom du er sikker på at hjullagrene er ok så kan du jo selvsagt sikfte drivaksel og lager også på den andre siden. Om fortsatt like ille så må du nok ta selve girkassen i nærmere øyesyn. Eller sette tilbake sommerdekkene og se om lyden er der fortsatt ;)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper feilen din ligger i girkasse. Typisk feil her er enten lagrene på diffen, ELLER lagra inne i girkassa. Har overhalt 3-4 sånne girkasser på 159 pga ulyd.

 

Enkleste du kan prøve, er jo å legge på sommerhjula igjen å sjekke om lyden er borte! Kjøre bilen på løftebukken kan også være en lur ide. Da er det enklere å lokalisere lyden..

Det er forresten ikke ALLTID at lyden forandrer seg i sving selvom hjullagret har ulyd. Bare så du ikke henger deg opp i det. 

 

 

Hvorfor har du ikke postet denne i ALFA romeo forumet forresten?

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper feilen din ligger i girkasse. Typisk feil her er enten lagrene på diffen, ELLER lagra inne i girkassa. Har overhalt 3-4 sånne girkasser på 159 pga ulyd.

 

Enkleste du kan prøve, er jo å legge på sommerhjula igjen å sjekke om lyden er borte! Kjøre bilen på løftebukken kan også være en lur ide. Da er det enklere å lokalisere lyden..

Det er forresten ikke ALLTID at lyden forandrer seg i sving selvom hjullagret har ulyd. Bare så du ikke henger deg opp i det. 

 

 

Hvorfor har du ikke postet denne i ALFA romeo forumet forresten?

Posta her fordi jeg mener responsen er større. Flere folk. Hvilke ulyder har du vært borti i defekte kasser på 159? Og hva er kostnaden om det er girkasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å forklare ulydene. Men kan høres noen ganger ut som sagbladlyd. Mens andre ganger er det vanlig rumlelyd/lagerlyd. Når det gjelder lagra på diffen, så trenger du faktisk ikke å demontere girkassa. Du får den ut ved å løsne diffhuset bak på girkassa. Prisen på dette, er jeg usikker på.

Bilforumet.no
Moderator: Suzuki - Fiat - Alfa Romeo - Isuzu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens status. Var på mitt lokale Alfa verksted igjen i dag. Bilen ble satt på bukk og undersøkt først uten gange og så med gange. fra 10 km/t og opp til 40 km/t. Det ble lyttet på hjullager, støttelager til drivaksling og girkasse. ALT HØRES PERFEKT UT! Vi satt på sommerhjul fra en annen bil og testkjørte men lyden er der fortsatt. Etter en lang testkjøring er vi egentlig like langt. Vi konkluderte med at lyden har en antydning til å forsvinne når mann legger belasting på venstre hjul (høyre sving) så dermed har vi bestilt opp et nytt hjullager til høyre forhjul. Krysser fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Hei igjen!

 

En hektisk tid før jul her så jeg har enda ikke fått byttet ut noen deler. Men! I dag er det null-føre her så det er glatt. Jeg slo av antispinn og fikk hjulene til å spinne hver for seg for å lytte om lyden er forskjellig på høyre og venstre forhjul. OG DET ER DET! Med hjulspinn på høyre forran så er det kun lyd av hjulspinn. På venstre forran så øker pitchen på ulyden sammen med hjulspinn. Utelukker dette feil på girkasse og feilen ligger da på venstre hjullager forran?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår