Gå til innhold

Motorproblemer Mercedes Benz 190E


djurace

Anbefalte innlegg

Min 1990 mod. Mercedes 190E (bensin, 4-trinns manuell , 2.0) har fått problemer i det siste! Oljelampa lyser nå nærmast konstant. Det heile begynte under en tur til oslo. Eg hadde fylt på olje (Mobil1 Super 3000, 5w- 40) og alt var berre velstand. etter ei stund på veien begynte det å ryke noko voldsomt. Då var det såklart ei dårlig pakning på oljelokket som gjorde til at det hadde spruta over all mark. fylte då på med noko heilsyntetiske greier frå biltema, og fortsatt ingen problemer anna en oljelampa. 
For 2 dagar sidan skifta eg olje (Mobil1 Super 3000, 5w- 40) og oljefilter(av merket Mahle) Eg peila den og olja hadde den fargen som den skulle ha. Men oljelampa fortsetter å lyse og i dag peila eg og såg.: Då hadde olja blitt gjennomsiktig svart istedet for gjennomsiktig lysebrun. 
 
før oljeskifte låg oljetrykket på omtrent 1,5 bar og etter oljeskiftet låg oljetrykket på omtrent 1, 8 bar.
På tomgang ligger bensinforbruket på omtent 1/3 av peek på "economy" målaren. dette var slik før oljeskiftet og.
Den ligger på omtrent 800 rpm på tomgang, slik den alltid har gjort, men siste veka har det humpa og rista fælt når eg står i ro på tomgang.
 
Bilen drar forresten helt elendig i oppoverbakkar no(siste dagane) enn før. Akselererer dårlig gjer den og..
 
Er ikkje sikker på kva det er som leker olje... Anyone?
 
 post-136361-0-05698500-1383133756.jpg
Trenger råd og eit tips eller to!

 

Det er også komt ein oljelekkasje på venstre side av blokka ut av toppakningen/holet til manifiolen kan det sjå ut som.

Har testa kompresjonen i sylinderane og det sett forfra på bilen:

12 trykk på dei to nærmaste

2 bar trykk på den 3. sylinderen

6 bar trykk på den innerste sylinderen. (det er der oljelekkasjen er.)

 

post-136361-0-48010000-1385143362.jpg

 

Nokon som veit kva som kan gjere dette?? Kan det vere brente ventilar? Er helt grønn på dette.Den sylinderen med 2 bar trykk tente ikkje i det heiletatt. Tennpluggar er bytta og no tenner i det minste alle 4...
 
Takker på forhand for svar!   :thanks

Mercedes Benz 190E -90 (solgt)
Opel vectra B -97 (kondemnert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste å gjøre for og finne oljelekkasje er å vaske det helt rent først også se hvor det kommer i fra etterpå. 

Både kompresjonen og oljetrykket ditt er ikke akkurat noe å skryte av. Oljetrykket bør være dobbelt så høyt og kompresjonen bør ikke ligger under 10 bar. Hvor langt har motoren gått da? Høres ut som den er klar for utskifting evt overhaling. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har igrunn ikkje så veldig lyst å starte motoren igjen før den er reparert. Men ja, skal sjå litt nærmare på det. Bilen/motoren har berre gått 159000..
Men å demontere kjede og ventilar osv for å sjå - er det vanskelig å sjå feil/ få det i hop igjen rett?

 

Når det kjem til bytte av toppakning, er det berre å bytte toppakning uten å gjere noko anna? Må topplokksboltane byttast ut? må toppen slipast? Er ingenting som skulle tilseie at den er røke. Det er ikkje blå røyk, den drikker ikkje kjølevæske...

Mercedes Benz 190E -90 (solgt)
Opel vectra B -97 (kondemnert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Det skulle vise seg at motoren har hatt sine (få) dagar(159k) og er altså heilt kaputt :(

 

Nokon som veit muligheter for å få tak i en rimelig motor? Bur i sogn og Fjordane.

 

Har virkelig lyst å få den i gang igjen! Men veit ikkje om økonomien tillatar det...

Mercedes Benz 190E -90 (solgt)
Opel vectra B -97 (kondemnert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår