Gå til innhold

Nye hjul foran, halvslitte hjul bak på 4wd Hiace. Går det bra?

Ranger emnet


Movikon

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har akkurat kjøpt en 2001 4wd Hiace jeg skal gjøre i stand... Det er dårlige dekk på den nå, og jeg har noen spørsmål rundt dette:

 

1. Det sitter to halv slitte (50% igjen) dekk bak, samtidig som det følger med 2 ubrukte dekk av samme type. Kan jeg sette på de nye dekkene foran og beholde de halvslitte bak uten at det går ut over 4wd systemet? 

 

2. Hvis ja; Hvor er det best å ha dekkene med størst rulleomkrets, foran eller bak?

 

3. Er det noen hit å bruke f.eks. 195R14 på denne bilen? Originalt er det 195/70/15.

 

Takker for alle svar!

 

 

Mvh Movikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Dekkene er av samme dimensjon, tar jeg ikke helt feil er de til og med identiske med den forskjellen at de bak er kjørt en del med.

 

Er du helt sikker på at forskjellen i rulleomkrets ikke blir for stor? Er alle enige i dette?

 

 

Grunnen til at jeg tenkte på å bruke 14" dekk, var at det lå et slikt sett med dekk billig til salgs på finn.no; hvis det bare hadde vært å slenge på disse, ville jeg kanskje gjort det.

Snakket imidlertid med selgeren og han kunne opplyse om at det ikke ville fungere på min bil.

 

 

Takk igjen for svar.

 

 

Mvh Movikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør da ingenting, så lenge det er likt, er verre for 4-hjulstrekken om det blir forskjellig profil eller felgstørrelse foran vs bak. Har ingenting og si for 4-hjulstrekken sin del om du har 5 mm mere mønster foran eller bak. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet skal rulleomkretsen være lik på alle dekk, så det beste for drivverket er like nye/slitte dekk rundt om.

 

Hvis du har transferkasse uten dif. sånn at indre bakhjul og ytre fremhjul går like fort i full sving (drivverket kniper/kjemper imot hverandre) må alle hjul ha lik rulleomkrets uten unntak.

Alle biler hvor dette er tilfelle har valget mellom å kjøre 2wd eller 4wd.

 

Biler med dif. på mellomaksel/i girkasse/ i transferkasse er det ikke like kritisk med eksakt samme rulleomkrets, men dog. er det mye bedre for drivverket.

 

HiAce går under siste eksempel :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg snakket med Toyota; de sier at dette ikke går bra. Har i tillegg lagt om de nye dekkene til felg og målt med en snor rundt dekkene på de som er halv slitt og de som er nye. Resultatet er nedslående; Med 50Psi på de halvslitte dekkene og 30 Psi på de nye, har de nye 40-50mm større omkrets.

 

Konklusjonen min er at dette IKKE går an å bruke uten stor fare for å ødelegge driv verket på min nydelige nye bil.

 

Ønsker å benytte anledningen til å takke alle som bidro med synspunkter.

 

 

Mvh Movikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår