Gå til innhold

Hva slags bruktbil?

Ranger emnet


Furuschauen

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg vanskelig for å orientere meg i bruktbilmarkedet, så jeg håper på litt hjelp. Jeg har en økonomisk smertegrense på langt under 100.000,-.

 

Hvilke merker/modeller bør jeg se etter? Toyota, og...?

Hvilke merker/modeller bør jeg holde meg langt unna?

 

Det viktigste for meg er:

1. Sikkerhet

2. Driftsikker, og rimelige deler

3. Lavt bensinforbruk

4. 4-5 seter

5. Helst ok bagasjeplass

 

Jeg kjører ganske lange avstander siden jeg bor landlig til. Jeg kjører også litt grus/skogsveier, og siden jeg bor i Hedmark er det også mye kulde og snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SUV er øverst på ønskelista. Men de sluker vel mer bensin enn lommeboka liker? Helst stor stv, men liten går også bra. Gjerne med litt over gjennomsnittlig klaring fra bakken.

 

Jeg vil helst nærmere 30-50. 70-80 er absolutt max.

 

Så lenge jeg slipper Renault er jeg åpen for det meste. Har fått banket inn "kjøp Toyota neste gang" av alle i årevis, og ellers å være vennlig innstilt til japansk/koreansk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overhodet ikke vært borti Forester så noen konkrete tips har jeg ikke.

Men ta en titt på alt av elektriske duppeditter, start bilen fra kald (over natten kald) og kjør den til den er god å varm, kjennes noe rart ut, ligg unna. Skjekk etter rust i alle bauer og kanter :)

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe annet å anbefale enn Subaru da kanskje? Selv om SUV er øverst på ønskelista blir det nok en mer fornuftig doning nå først. Jeg har klart meg finfint med 2-hjulstrekk så langt, kun hatt bil i 4 år. Trygt, stabilt og kjedelig er helt ok foreløpig. Kan jo alltids slenge på flammedekaler som jeg gjorde på Kangooen...

 

Jeg skal ha med meg en mer bilkyndig på inspeksjon, og prøvekjøring, enn min kjære far denne gangen. Sjekkliste for amatører føles ikke nok etter erfaringen jeg gjorde meg. Men aller først må jeg jo finne ut av hva det er verdt å bruke tid på å ta en nærmere titt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stabil og kjedelig?

Praktisk?

 

5seter og god bagasjeplass?

 

Kansje du burde se etter en brukt Berlingo?

Eller en av postens avlagte Peugeot Partner?

(noen av Peugeotene var levert med 4WD... )

1975 GS Pallas 1.2L - Spiker etter at oljekjøler sprakk.

1984 CX 2.0L- Motorhavari.

1992 BX Estate - Rygget over av en 6WD Dumptruck...

1998 Berlingo 1.4L - Truffet av rullende SUV...

1999 Berlingo 1.4L - Krysser fingrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fransk frister ikke etter 2 stk Renault... Førstebil var en Kangoo (98 mod), kjempepraktisk men veldig glad i verksteder. Den jeg er farlig nær ved å gi opp nå er en arvet Renault Scenic (2000 mod), nesten like praktisk, men også veldig glad i verksteder. Den står på ett nå, med låste caliper som har slitt ned ett år gamle bremseskiver/klosser. Og en reg.reim som må skiftes...

Det er visstnok ikke første (eller andre) gang det har vært kødd med calipene på den.

 

Og tydeligvis krever det visstnok ekstra mange timer hos verksteder pga. fryktelig trangt motorrom. Og noen "amatør"mekkere bannes over at det må en del spesialverktøy til på Renault (eller franske biler generelt?). Bare å skifte lyspære på Scenicen var ett hælvette, selv for meg med så små damehender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal eg ikkje uttale meg så mye om Renault, siden eg aldri har hatt dem, men eg kan ikkje huske å ha måttet anskaffe så mye spesialverktøy for Citroën gjennom tidene...

(Brodern hadde en Renault tidlig på 90tallet... Skørpelige fester på girkassa. på den. Eller så kjørte brodern den på samme vis som han senere har ødelagt SUVer... )

Tror det mest spesielle var en 44mm pipe for å kunne skru av vifta på GSen.

(Den sitter direkte på veivakselen, og siden det skal være stort nok for startsveiv blir det dimensjoner... )

 

Tilogmed tyskerne liker Citroën og deres motorer.

Hvorfor skulle ellers BMW gå inn i et samarbeid med PSA konsernet om å designe og bygge en ny motorserie?

(Prince motorene.)

 

Nei, Postens Puger hadde ikkje 5 seter originalt. Men mange av dem har fått satt inn ekstra seter etter at de ble solgt.

Ja, eg kjenner til at en barnefamilie bruker en av 4WD utgavene.

Den store forskjellen mellom en 2 seter og 5 seter er at 2 seter modellen normalt ikkje har de bakerste vinduene på siden.

 

Citroën fikk rykte på seg for å være vanskelig å reparere pga. GSen.

Det var mange amatører som plukka og herja med de bilene uten å forstå kva de hadde med å gjøre. f.eks så er sylindertoppene av aluminiumslegering.

Når da en amatør som var vant til støpejern skulle feste eksosmanifoilen bruke de å 'ta i litt'... Og trakk boltene rett ut av toppen...

(Slikt skjer desverre fortsatt, men nå er det flere andre biltyper som også blir ramma av tullinger uten momentnøkkel og gå på humør)

Så skulle de skifte tennplugger, og bruke det vanlige T-håndtaket du får kjøpt 'over alt'... noe som ikkje er så lett fordi det er en boxermotor så sylindrene peker rett ut til siden.

Eg brukte ei 3/8" skralle, med en kort forlenger og ei tennpluggpipe. Gjort på et øyeblikk.

(Hvorfor bruker noen i det hele tatt det T-håndtaket? bare skrot)

Så fikk de et rykte for dyre rekvisita fordi 'luftfilteret var så dyrt'... Problemet er at man BYTTER IKKJE luftfilteret på den bilen, selv om det er vått og tilgrisa.

Det er et VÅTT FILTER. alt man gjorde var å ta det ut, separere den porøse delen fra metallgitteret, og vaske det i bensin. så satte man det sammen og monterte det igjen.

 

Hydraulikken har fått litt dårlig rykte i noen miljøer, men...

Spør de som syter om hvor ofte de fikk trykktesta 'klokkene'...

(En operasjon som bare kan utføres på autoriserte verksteder.)

Faktisk så har eg aldri sett ei hydraulikkpumpe med like imponerende statistikker noe annet sted.

 

Eller hvor ofte de bytta hydraulikkolje... (40K eller maks 3 år var vanlig) Noen tømte bremsevæske eller motorolje på reservoaret, også...

Motorolje eter opp pakningene, så det må kun brukes i nødsfall, og systemet må rengjøres grundig etterpå.

Kva bremsevæske gjør tør eg ikkje engang tenke på.

 

Det stemmer nok at bilene liker verksteder, men...

Det de liker best er å stikke innom på service. Følger man serviceintervallene er det sjelden problemer med dem.

 

Ikkje var det alle verksteder som forsto kva de hadde med å gjøre, heller.

En dåsemikkel på et verksted forsøkte å gynge på en av mine tidligere biler, og påsto at støtdemperne var ødelagt...

Eg starta motoren og ba ham prøve igjen...

 

PS; Ligg unna de dyrere Citroënene... for mye tullete elektronikk. En XM er kansje fin, men du verden så mye dill det er med immobiliserern...

Berlingoen er nesten fullstendig fri for slikt vas... det er en BIL, ikkje et rullende holodekk...

1975 GS Pallas 1.2L - Spiker etter at oljekjøler sprakk.

1984 CX 2.0L- Motorhavari.

1992 BX Estate - Rygget over av en 6WD Dumptruck...

1998 Berlingo 1.4L - Truffet av rullende SUV...

1999 Berlingo 1.4L - Krysser fingrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet jeg litt mer om franske biler. :)

 

Jeg er totalamatør, så jeg kommer ikke til å våge meg på mekking før jeg har vært med på det med noen som kan sånt. Men skulle gjerne kunnet skru litt. Uansett skal jeg sørge for å sjekke "brukermanual" først, nå trenger man jo ikke kjøpe bok lenger heller, bare å lete litt på nett etter en pdf versjon. Jeg kommer nok også til å slenge ut spm. på forum som dette. Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har gjort det før.

 

Verksteder har jeg ikke så stor tiltro til uansett, men det er vel større sjans for at de ikke føkker opp hvis det er en av de vanligste merkene/modellene. Serviceheftet følger jeg slavisk, og alt av kvitteringer etter verkstedbesøk havner i egen mappe. Og når jeg nå skal kjøpe forventer jeg nesten å se at selger har gjort det samme. Selv om det kanskje er å være vel optimistisk.

 

Bra å høre at Berlingoen er bra, fatter'n kjøpte en sånn for ettpar år siden, så det kan tenkes den blir arvegods etterhvert. Men akkurat nå må jeg anskaffe min egen, av ett eller annet slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår