Gå til innhold

1200 rpm tomgang

Ranger emnet


Audijohn

Anbefalte innlegg

Fant ut at jeg kjører en ny tråd siden dette KAN være noe annet eller noe mer enn min forrige tråd.

http://www.bilforumet.no/topic/283597-p2187-feilkode-pa-a4-2007/

 

Jeg har som nevnt tidligere skiftet Lambda'en i forkant av katalysatoren (i helgen som var). Dette endte opp med at motorlampen, foreløpig, ikke har kommet tilbake (forsvant siden jeg koblet bort batteriet når jeg skiftet sonde).

 

Det har egentlig ikke vært så mange symptomer, men det at bilen, når jeg setter den i Park, drar seg litt opp i turtallet har vært der siden motorlampen begynte å lyse. Dette virket det med en gang etter skifte av sonde, at hadde forsvunnet. Men neida, dette symptomet er her fortsatt. Ruser motor og turtall synker ned til normale 800 rpm før den drar seg opp til ca. 1200.

 

Nå har jeg ikke tatt ut noen nye feilkoder, men forrige gang fikk jeg opp P2187, P0507 og P2279.

Feilkoden som heter P0507 gjenspeiler jo direkte symptomet.

 

16891/P0507/001287 - Idle Control System RPM: Higher than Expected. Possible Symptoms
  • Malfunction Indicator Lamp (MIL) active
Possible Causes
  • Throttle Valve Control Module (J338) dirty/faulty
  • Wiring/Connector(s) from/to Throttle Valve Control Module (J338)
  • Vacuum Leak
Possible Solutions
  • Check Throttle Valve Control Module (J338)
  • Check Wiring/Connector(s) from/to Throttle Valve Control Module (J338)
  • Check Intake System for Leaks
Special Notes
  • When found in the NAR 2.0T (BPY) check RVUTB: 01-09-03 or 2018919 for updated Crankcase Breather Valve
    • If the breather valve is faulty, full engine vacuum is typically found when removing the oil cap at idle.

 

Noen som har noen tips?

Denne Crankcase Breather Valve'n, er den vanskelig å skifte? Må bilen evnt på verksted eller kan en som er sånn høvelig nevenyttig skifte den selv?

Det som står under Special Notes går igjen på alle tre feilkoder.

 

 

Bil nå:
Audi A4 8E Avant Quattro 2.0T FSI (BWE) 2007mod
x-biler:
Audi A3 (3-dør) 2.0TDI Quattro, Audi 100 2.3L, Audi 100 2.6L
Alfa Romeo 156 Sedan 1.8TS, Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BPY-motoren finnes bare i TT og A3, derfor kan du se bort fra den første noten.

 

Kan være motor suger luft utenom gasspjeld eller gasspjeld må nullstilles. Om PCV er defekt så finner du du her en fin guide for å bytte PCV'en :)

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk enda en gang, Quattro73! :) Glimrende DIY.

 

Sikkert dumme sprm jeg kommer med; men nuller man gasspjeldet elektronisk, eller er det en mekanisk/manuell jobb?

Bestiller man PCV'en fra Møller, eller går det an å finne den andre steder?

 

Faktisk så har jeg aldri prøvd å løfte på peilepinnen på en bil som går noen gang, og jeg har dermed ingen erfaringen med hva som skjer når man gjør det. Er det helt vanlig at det er sterkt vakum i denne og at rpm'en forandrer seg når man gjør det?

Bil nå:
Audi A4 8E Avant Quattro 2.0T FSI (BWE) 2007mod
x-biler:
Audi A3 (3-dør) 2.0TDI Quattro, Audi 100 2.3L, Audi 100 2.6L
Alfa Romeo 156 Sedan 1.8TS, Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.8TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gasspjeldet nullstiller du elektronisk med VAG-COM / VCDS - eller du kan kjøre til Møller og la de gjøre det. Ventilen (PCV) blir vel såpass spesiel at du gjerne må til Møller for å få tak i den, ellers kan du sjekke mekonomen, Hellanor og skruvat.no.

 

Det skal ikke være videre trykk/undertrykk i veivhus, men at turtall kan endres når man slipper inn luft er normalt. Mange motorer stopper tvert om man tar av oljepåfyllingslokket. Tenker da spesielt på de med CIS-Jetronic.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår