Gå til innhold

Samboer skal kjøpe 4x4 til hundekjøring.

Ranger emnet


Smellyglove

Anbefalte innlegg

Nissan King cab opp til 2001 er knall gode biler, men de begynner å bli gamle nå. Opp til 2006 med yd25ddti motoren har en dårlig løsning for å få plass til fordelingskassa, og kun en liten o-ring som skal sikre leveranse til oljepumpa. Dette resulterer i dårlig oljedistribusjon, og det svakeste leddet er lagerskålene. Ved å kun bytte rådelager kan nok bilen gå et godt stykke til men det eliminerer ikke selve problemet. En spesialdesignet liten ekstra sylinder/rør mellom bunnpanne og pumpe er alt som skal til. Navara etter det igjen har trøbbel med clutch bl.a.

03A6, 10Octavia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kjøpte Navaran.

 

Men, det er helt utrolig at ingen av oss faktisk gjorde mer research på dette med rådelager, da tydeligvis er et velkjent problem på bilene 2002-2004-5 omtrent? 

 

Men, jeg er litt forvirret. Vi fikk en utskrift av noe som heter MECA online norge, og der er det uthevet 2.5 Di blablabla med YD25-motoren, men årstallet er 2009. Er dette en vanlig motor satt inn i 2009, eller er det en 2009-motor av YD25?

 

Hvis det er en 2009 motor, er den like befengt som de tidligere motorene mtp råder?

 

Jeg fant på nettet at alle motorer produsert etter august 2006 med serienummer YD25DDTI 219661 eller senere ikke er affaktert av feilen. 

Men nå blir jeg forvirret, for det står jo 2009 bak motoren på meca norge, men nummeret er 049312, som jo er langt lavere enn 219661.

 

*Edit: Nå har jeg skjønt greia, jeg misforstod informasjonen.

 

Så, da er vi også noen av de som er på jakt etter hvor man kan bytte rådelager og utbedre gjennomføringen til oljepumpa. Men er vel bedre å være føre var. Såvidt jeg husker så så jeg ikke noe om bytte av rådelager i serviceheftet. Bilen har gått 155.000 så kanskje ikke rart at den ble solgt til forhandler da garantien tilsynelatende utløp ved 150.000

 

Er det noen som vet hvor man kan få utbedret dette til en grei pris? Kan gjerne være i Sverige og.

 

Synes synd på madammen, som er lettere knust etter at hennes første bilkjøp ender med å kjøre bilen på service for forebyggende utbedringer :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med en knall god bil å kjøre, i by og på landet!

 

Det er jo en operasjon, men tror det kan lønne seg.

 

Som du ser på nett er det mest vanlig å skylde på dårlige rådelager, og å skifte disse forebyggende. Det kan nok uansett være greit å sjekke om de er slitt, siden det er de som ofte forårsaker knekt råde og havari.

 

Jeg er blant dem som skylder på dårlig tetning mellom bunnpanne og oljepumpe. Dette fører til dårlig distribusjon av olje bortover langs veiva. Det er som regel ikke råde 1 eller 2 som ryker, men 3 eller 4, altså dem lengst fra oljepumpa.

Løsningen er et spesialdesignet rør til en 50-lapp. Dette får du bestilt fra BILLCAR i UK. Rådelager får du også der eller i Norge. Må vel ha nye bolter i tillegg, hvis de er strekkbolter.

 

Ps grunnen til den dårlige tetninga er at motoren som også sitter i primera har fått modifisert bunnpanne for å få plass til fordelingskassa. I overføringa er det originalt gjenger for innfesting men dette fikk de ikke til da de skulle ha motoren over i navaran. Da la de bare på en liten o-ring som lett kan lekke og gjøre at oljepumpa suger luft og havarerer.

03A6, 10Octavia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er vedkjent st det er noe galt med de bitene tror jeg at vi bare bytter de med de nye fra nissan på et verksted.

 

Jeg ringte et verksted idag, han sa at fiksen er å bare bytte lagrene. Så nevnte jeg det med pakningen i gjennomføringen. Han sa at han hadde hørt om det men at han mente at det var selve lagrene. Han hadde byttet lager på mange mange D22 og ingen av de har kommet tilbake på verkstedet igjen pga det samme. Jeg leste også enten her, eller på et annet forum at et annet verksted mente det samme.

 

Men når du sier at det er nummer tre og fire som ryker først så virker det jo logisk at det er smøringen. Men så er det disse mekanikerne sier... Tror du at et nissan verksted setter på dette røret hvis man ber om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selger sa forøvrig at de utbedrer feil som måtte dukke opp på en evt naf test vi måtte ta. Men jeg regner ikke med at å sjelle råder og rådelager inngår i denne testen. Men er det mulig å spørre hvis de kan se på det, eller må man ha den inn på et annet verksted for å få en mening om hvilken stand de delene er i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Rådelagrene som er skåler med oljekanaler i forvitrer. Noen hevder at de har en svakhet siden de er første generasjon etter det ble forbudt med en tilsetning (lurer på om det var bly). Så å bytte til bedre kvalitet er nok ikke dumt.

 

Man kan ta sjansen på å vente til man hører rådebank. Det gjorde jeg og ble nødt til å kjøpe ny veiv og råde(nr.3) i tillegg til kun skålene. Jeg måtte ut med motoren og skiftet likegodt reg.kjeder, oljepumpe, og stempelringer, og hona opp osv.

 

Ved å kun bytte skåler (og evt modde overføring til oljepumpe) tror jeg man kan komme til under bilen, uten å ta ut motoren. Det er som sagt en jobb av litt omfang å sjekke og dermed skifte skåler, men det vil nok likevel kunne være billig forsikring da det er klin umulig å få fatt i byttemotorer på huggern, og prisen for ny motor hos Nissan kan komme opp i sekssifra.

03A6, 10Octavia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder verksteder som kan gjøre dette billigst mulig ville jeg ha sjekket med en god del forskjellige verksteder. Nå vet jeg ikke hvor du holder til men mener å huske at et Nissan verksted i Kragerø gjorde denne jobben for ikke mange tusenlappene på en dag med leiebil. Det er noen år siden jeg leste dette, tror jeg fant det på Nissan 4x4 forumet.

Ring rundt og finn beste pris!

Ville også ha gjort litt research på kvaliteten på de nye skålene. Nå husker jeg ikke hvilke skåler jeg fikk fra billcar i uk men han som heter David der har full oversikt på yd25ddti problemene. Mine skåler holdt forresten i 180' km før de smuldra sammen, la seg dobbelt og lagde sprekk i råden og skrapa opp veiva..

03A6, 10Octavia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår