Gå til innhold

Noen som har peilig på 230v vekselstrøm??

Ranger emnet


raymondblack

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har nettopp byttet ut 3stk utelamper på huset mitt. Alle tre fungerte helt fint før jeg skrudde de ned. Utelampene som var på veggen før bytte var av typen med E27 sokkel. Jeg hadde 2stk 7w led i 2 av dem og den siste hadde jeg en 10w led i. Aldri noe problemer. Jeg byttet til den en ny moderende type som kjærringa ville ha (sånn en som lyser opp og ned på veggen ved hjelp av 2stk GU10 spotter).

 

Jeg monterte de nye opp på veggen skrudde inn pærene. (tilsammen 6stk led på 4w per spot. sumsumarum 24w)

 

Alt er montert via natt/dag fotocelle.

 

Det rare er at den ene virker de to andre er helt mørke.

 

Dette har jeg gjort for å feilsøke.

 

1. skjekke spenning ut fra alle kabler ut fra vegg. alt ok

2. Skrudd i pærene på nytt

3. avmantlet og klippet vekk "gammel kabel"

4. dobbelskjekket koblingene.

 

Noen ideer til videre feilsøking???

 

takk

OPEL ER BRA!

---------------

2005 Honda Accord

1999 Yamaha Thunderace 1000

1996 Seat Toledo 1.9 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om alle tre lampene har spenning ut så tyder det på feil på pærene dine. Husk også at mange skumringsbrytere "henter driftsspenning gjennom lasten", noe de ikke klarer med LED-pærer.

Bytt ut den ene LED-pæren med en halogenpære for å se hva som da skjer.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å sette i andre pærer? Kan være pæra som er gåen, hvis ikke det virker og du har gjort akkurat det samme på de to andre som virker er det mest sannsynligvis selve lampa som er defekt.

Du kan jo alltids måle i selve sokkelen på lampa da, men da må du være ekstremt forsiktig at du ikke kortslutter! 

 

Håper du fikser det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips guttaboys. Det rare er at alle lampene er koblet via samme skumringsrele. Glemte å nevne at jeg har 2stk gu10 spotter i vindfanget som er 4w led som er koblet på samme lasken:) Jeg er ikke eletrikker men føler at jeg har hatt temmlig kontroll på stømmen til nå, men dette forundrer meg.

 

Tenkte litt på det du sier Quattro med spenning via lasten. Har jo hatt 3stk led tildigere i E27 sokkelen. som tilsammen trekker 24w 7w+7w+10w. Men det var 3stk pærer nå er det 6pærer på 4w hver. Siden de er paraell koblet i lampen kan det bety at skumringsreleet "leser 48w + 8w i vindfanget"? Eller funger det slit at den "ser 8 stk LED drivere" og ikke har kapasitet til å fyre opp alle? Men rart at den gir lys i en lampe og de to andre er svarte. Trodde at alle ville være svarte om man oversteg kapasiteten til releet.

 

skal skjekke om jeg kan trykke på en "reset" knapp å se om jeg har en gammel halogen liggende:)

OPEL ER BRA!

---------------

2005 Honda Accord

1999 Yamaha Thunderace 1000

1996 Seat Toledo 1.9 TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du fra før en eller flere glødepærer (halogen)? Ofte trengs det kun er glødepære for å forsyne skumringsbryter med driftsspenning, og de andre pærene kan være LED.

Om du har en halogen GU10 liggende så sett i denne i stedet for en LED og se hva som skjer.

Problemet hos deg er ikke for mye last, heller for lite. Eller du har ikke spenning i sokkelen på de lampene som ikke lyser.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerte ikke med glødelampe. Her er link til skumringsrele http://www.elgrossisten.se/ljusrela-luna-126-16a.html

Og dette skumringsreléet har du montert nå? Koplingsskjema? Eller har dette stått montert fra før mens det en gang fungerte som det skulle?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår