Jump to content

Lufting av hydraulisk clutch 2.0 HDI

Rate this topic


Tommy260393

Recommended Posts

Hei.

 

Har en 1999 Peugeot 2.0 HDI, 110 hk. Her er det bytta clutch og slavesylinder. Men så knakk innfestinga på hovedpumpa (festet som sitter på pedalen). Jeg bytta hovedpumpa, men nå sliter vi med luftinga. Når det ble bytta clutch, var det bare å lufte vanlig (samme måte som lufting av bremser) via slavesylinderen. 

Men nå som vi har bytta hovedsylinder, sliter vi med å få ut lufta av systemet. Så nå lurer jeg på om noen har noen lur ide?

Nåværende bil:
1999 modell Peugeot 206 CC, 1.1L.

Tidligere biler:

1989 Golf MK2, 1.8L.
1992 Golf MK2, GTI.

1995 Volvo 850 Sedan, 2,5L.
2005 Volkswagen Touran, 2.0TDi, 140hk.

Link to comment
Share on other sites

Spørs om det må til litt trykklufthjelp da. Finnes bremseluftere som går på trykkluft som du suger lufta ut av systemet med først. Du kjenner sikkert noen eller har tilgang til en kompressor selv. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Bremsesystem/Bremsehydraulikk/Bremsecaliper/Bremselufter-191531/

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Litt sen tilbakemelding, men bedre enn intet svar i hvertfall.

 

Jeg fikk lufta denne via slavesylinderen, satt bare en slange på luftenippelen og rett opp i bremsevæskebeholderen, så pumpet jeg til ALL luft var borte. Måtte gjøre det 2 ganger for at den skulle bli helt bra.

Nåværende bil:
1999 modell Peugeot 206 CC, 1.1L.

Tidligere biler:

1989 Golf MK2, 1.8L.
1992 Golf MK2, GTI.

1995 Volvo 850 Sedan, 2,5L.
2005 Volkswagen Touran, 2.0TDi, 140hk.

Link to comment
Share on other sites

Ser du har fått det til, men kan jo komme med ett tips for de som evt. søker opp tråden. Clutch skal ikke luftes akkurat som bremser.
På bremser så bruker du fotkrafta di til å presse ut lufta, legger trykk på pedalen og åpner luftenippel.Den metoden fungerer dårlig på clutch da du ikke får det trykket på pedalen, og ikke får ut lufta i slavesylinderen.
 

En må være 2 stykker.
åpne luftenippel og pump til det kommer væske, så lukk luftenippel før pedal slippes opp.

Så pumper man opp clutchen så godt man får til og holder pedalen i bunn.
Mens pedalen er i bunn, så åpner man nippel og lar solfjæra presse lufta ut av slavesylinderen. Det som har stor betydning for resultatet og nok krever ett par forsøk, er å få lukket luftenippel før solfjæra har trykket helt tilbake. Dette gjentas til pedalen og clutchfølelsen er bra.

Noen foretrekker trykk på beholderen, og noen foretrekker å presse væska tilbake feil veg for å få ut lufta, det funker ikke alltid så bra tross gode intensjoner.
Metoden min, den funker. Gjør den ikke det gjør man det feil

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Privacy Policy