Gå til innhold

Startproblemer

Ranger emnet


KolsGolf

Anbefalte innlegg

Heisann, godtfolk!

 

Golf 2 1991, Monojet Injection, 1,8L

 

Symptomer

 

Jeg vrir om nøkkel'n til det punktet rett før starter'n slår inn, og hører at pumpa summer fra akter - så den får strøm. Jeg har også kopla av slangen som går inn i "forgasseren", og det kommer noe bensin ut av slangen. Starter'n slår inn, og motoren går rundt. Samtidig hører jeg en tikkelyd, som jeg tror tikker like fort som motoren. Jeg oppdaget seint i går kveld at ledningen som har jordingspunkt på høyre side av toppen inn mot kupéen, er ødelagt.

 

Hva jeg har gjort

 

Etter å ha bytta bensinfilter, og konstatert at bensinpumpa fungerer (kopla direkte på batteriet), får jeg fremdeles ikke starta bilen. Det skal være tenning, for den "starter" med startgass.

 

Andre bemerkninger

 

Bilen stoppa på E6'en, og jeg måtte bli taua hjem igjen. Etter at bilen ble ristet litt rundt som følge av dette, startet og gikk faktisk bilen, men i korte perioder. Som sagt, kommer det noe bensin ut av slangen som går til "forgasseren" - men jeg er usikker på hvor mye dette skal være i "primer"- og start-fasen.

 

Håper noen kan hjelpe meg! Blir litt trist vet dere, når den gamle lørja ikke går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det lukter benzin etter litt misslykkede startforsøk kan det være tenningsproblem.

Er pluggene helt førre er det mest trolig manglende benzin.

 

At det kommer bare "noe bensin" virker kanskje litt snaut.

Jeg har ikke selv prøvd, men jeg vil tro at det bør komme minste en desiliter i løpet av de 1,5 sekunder pumpa går når du skrur på tenninga.

 

Den tikkelyden kan muligens være tenningsgnist som går rett til gods fra coil.

Spesielt når det er fuktig kan dette gi problemer når coli blir gammel og får litt små usynlige sprekker.

Da burde den kanskje ikke "starte" med startgass heller, men det kan jo hende at noen gnister tar rett veg.

 

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

En idé kan være å måle bensintrykket inn på spjeldhuset, skal være rundt 1 bar. Trykket sier mer enn mengden som kommer ut. Sjekk også alle plugger inn på monopointen, en til TPS på siden, en til IAT og dyse foran og den siste til tomgangsmotor. Og som Housey nevner, sjekk grundig gummifoten mellom innsug og spjeldhus.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår