Gå til innhold

Skifte registerreim på Touran 1,9 tdi

Ranger emnet


hildestj

Anbefalte innlegg

Er dette vanskelig å gjøre selv? Hvilke andre deler bør byttes i samme slengen? Hva koster det eventuelt å få gjort dette på verksted.

Den bør vel skiftes hver 150 000, eller? Den ble skiftet sist ved 150 000, nå nærmer bilen seg 300 000, da nærmer det seg vel? 3 år siden registrerreim ble byttet.

 

Takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du ett tannreimsett følger det med reim, strammehjul og løperulle. Itilegg BØR vannpumpa byttes, da den drives av tannreima. 

 

Om du har en 1,9Tdi med motorkode BLS skal reima byttes hver 150000km. Om motorkoden er BKC, BXE, BXF skal reima byttes hver 120000km.

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.9Tdi BKC og 2.0l Tdi BKD har 120000km intervall, ingen tidsintervall.

1.9Tdi BLS og 2.0l Tdi BMM og BMN har 150000km intervall, ingen tidsintervall.

 

Ingenting er vanskelig, så lenge man kan det ;) 

Men ja, det er en vanskelig/tidskrevende jobb. Hørt verksteder tar 8-10 tusen kr for jobben. 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På AVQ motor er intervallet 120000km. Ser ut som det du linker til er riktig ja.

 

Du må ha låseverktøy til både kammen og veiva. Bilde av det du trenger:

Mitt råd, la ett verksted ta jobben. Krever masse verktøy og nøyaktighet.

 t10050_t10100_t10115_t10060a_2x3359_weis

1996mod Mercedes Benz E200 Classic.
1984mod Suzuki RG250.

2005mod Yamaha MT01.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei. Jeg planlegger å bytte reg.reim på min 2007 Touran med motorkode BLS. Kan jeg bruke dette settet fra skruvat (avbildet). http://www.skruvat.no/Laseverktoy-VAG-biler-P78919.aspx Eller trenger jeg alt som avbildet over i meldinga fra TL3518? Og hva er de forskjellige verktøyene til her?

 

Joar

 

koi291-0404_0.jpg

2007 VW Touran 1,9 TDI DSG

2002 Mercedes V200 CDI

2000 Nissan Micra 1,0 (Kona sin... :volvsmile )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg byttet registrereima, og det viste seg at det settet fra Skruvat var helt ubrukelig til min bil. Enten var det unøyaktig maskinert, ellers så var det feil verktøy... Måtte uansett springe til Biltema på lørdags ettermiddag og investere i deres spesial-verktøysett til VAG. De verktøyene passet perfekt, og jeg fikk gjort jobben ferdig. 

 

Bil:

VW Touran 2007 1,9 TDI, 105 hk 

Pumpedyse

Motorkode: BLS 

Gir: DSG

Km: 141.000

Registerreimintervall: 150.000 km

 

Følgende måtte demonteres for å komme til reg.reima:

- Motordeksler

- Høyre innerskjerm

- Slakket strammehjul til multireim og satt inn låsepinne. 

- Multireim og reimhjul på veiv (til dynamo/AC).

- Tappet ned kjølevæske og fjernet ekspansjonstank

- Dieselfilter ble løsnet fra feste og hengt til siden med strips (koblet ikke fra dieselslanger)

- Forbrenningsluft-rør fra intercooler

- 3 stk registerreim deksler

- Høyre motorfeste måtte fjernes i sin helhet (Måtte lage til en bjelke på tvers over motorrom og henge av vekta av motorens høyre side med en løftestropp)

 

Følgende ble byttet:

- Reg.reim

- Vannpumpe

- Strammhjul Reg.reim

- Løpehjul Reg.reim

- kjølevæske

NB! Ifølge manual skulle også bolter for motorfeste byttes da dette er strekkbolter. Ble ikke byttet siden jeg ikke hadde disse. 

 

Jobben tok meg 10 timer. Jeg er ikke bilmekaniker. Hadde nok klart det på 6 timer hvis jeg skulle gjort det om igjen. Brukte mye ekstra tid på å lese i manualen og sånn.

Vil tro at verksteder bruker 4-5 timer på denne jobben.

 

En overkommelig jobb så lenge man har riktige deler, verktøy og viktigst en manual.

2007 VW Touran 1,9 TDI DSG

2002 Mercedes V200 CDI

2000 Nissan Micra 1,0 (Kona sin... :volvsmile )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår