Gå til innhold

Demontere ratt og bytte kupèvifte A6 -97 1,9 TDI

Ranger emnet


Selvskrudd

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg litt dust og hjelpeløs akkurat nå. Jeg har kjøpt ny kupèvifte og vil bytte denne selv. Jeg fikk forklart at viftehuset måtte åpnes fra motorrummet og inne fra kupèen. Slik det ser ut for meg må jeg også ut med dashbordet siden jeg ikke kommer til viftehuset undenfra etter at midtkonsoll, hanskerom, luftkanaler osv er fjernet.

 

Jeg har skrudd ut de 2 skruene og fjernet dekselet på oversiden av rattstammen, men kommer ikke videre med rattet. Leste i en tråd at man "bare" skulle dra senteret av rattet ut og at det satt godt fast. Jeg har brukt såpass mye krefter at jeg ikke tør dra mer i frykt for at noe går i stykker. Jeg kan se en ramme med torx-skruer i hvert hjørne når jeg bender dekselet ut rundt rattstammen. Er det her skoen trykker?

jeg har kikket på forumet etter en DIY som passer mitt problem, men finner ikke noen som tar for seg temaet.

 

Jeg har egentlig bare 2 dager på meg til å løse dette, så hvis noen kan svare kjapt, er det fint.

 

Edit:  Jeg har løsnet viftehuset og fått løftet det tilstrekkelig til at jeg klarer å bytte kupèvifta, men jeg er svært lite fornøyd når jeg må bruke makt og ting ikke er helt som de skal. Klarer ikke å se hvor/hva huset henger i, men det er jo slik at man etterhvert gir litt blanke bare det løser seg 90%. Jeg vet allerede at jeg kommer til å slite med å få på plass ett par av luftkanalene i dashbordet. Har holdt orden på skruer, klips og beslag, så nå krysser jeg fingrene for at det ordner seg. Vet ikke hva slags tetningsmasse jeg skal bruke ennå, men jeg vet jeg ikke skal åpne den igjen.

 

Kjøpte ny vifte hos Bildeler.no for ca. 1300.-. Feilen med den gamle vifta var manglende spenn i fjærene til børstene. Det var ca. 1/3 igjen, men med den jobben det er å bytte...

 

Jeg vil fortsatt gjerne vite hvordan rattet skal håndteres ved demontering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår