Gå til innhold

Vil ikke starte, men kan trille igang, samt andre problemer.

Ranger emnet


pipip

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har litt trøbbel med min passat 1.8 T 99 mod.
 

Samboeren min skulle montere anlegg i bilen min, og da han hadde lagt opp alle kabler og gjort seg ferdig fikk vi ikke start på bilen.
CD spilleren fungerte heller ikke.
Vi ladet batteriet, da vi regnet med at det var det som var problemet. Men laderen ble aldri ferdig å lade (det pleier å lyse grønt på laderen når batteriet er fulladet).
Fikk fortsatt ikke start på bilen. Alle lys i bilen fungerte, bortsett fra cd spilleren. Og når jeg vrei om nøkkelen skjedde det ingenting. Ikke en lyd engang.

Vi trillet bilen igang, og kjørte noen runder for så å prøve å starte den igjen. Men det gikk fortsatt ikke. Vi prøvde også å vri tenninga forsiktig mens bilen var i gang, for å høre om starteren gikk, noe den gjorde. Så det er jo ikke starteren?
Trillet den igang litt senere igjen, og tenkte vi skulle kjøre en tur ned på verkstedet til noen vi kjenner. På veien bort dit begynte lysene i bilen og kjørelyset å bli svakere og svakere, og tilslutt var det absolutt ingen lys og jeg fikk så vidt gitt gass. Kjørte så inn til siden, og etter 1 min slo bilen seg av. Absolutt ingenting fungerte.

Hva i all verden er det som er galt med passaten min ? :( Er det noen som har den minste lille peiling på hva det kan være?

Har hatt så mye trøbbel med denne bilen at jeg snart gir opp..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen tar jo ikke lading, så jeg ville sjekket dynamoen. Lader den batteriet? Virker den? Er den tilkoblet batteriet? Husket dere på å koble til alt av kabler i motorrommet da dere koblet? Lett å glemme en kabel, f.eks en tykk kabel fra dynamoen til batteriet.

 

Og siden laderen aldri ble ferdig med å lade batteriet kan det tyde på defekt celle i batteriet / defekt batteri. 

 

Starter bilen normalt, og oppfører seg normalt om dere bruker startkabler fra en annen bil?

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Trillet den igang litt senere igjen, og tenkte vi skulle kjøre en tur ned på verkstedet til noen vi kjenner. På veien bort dit begynte lysene i bilen og kjørelyset å bli svakere og svakere, og tilslutt var det absolutt ingen lys og jeg fikk så vidt gitt gass.

 

Men dette har vel ingenting med alarmen å gjøre? 

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette har vel ingenting med alarmen å gjøre? 

Helt sant, det har å gjøre med at den går tom for strøm. Defekt batteri som nevnt, dårlig tilkopling av batteripol(er), dynamo lader ikke (kanskje som følge av at ledninger er rotet med under montering av anlegget?) etc.

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen! Nå har vi prøvd litt forskjellig. Uten hell.

Har sjekket over ledninger og sikringer, byttet batteri. Bilen ville fortsatt ikke starte etter batteribyttet, vi målte da spenningen som lå på 11,7 V. Leverte dynamoen til testing hos ett elektro verksted, og fikk da vite at kulelageret og regulatoren var ødelagte. Kjøpte så en brukt dynamo, men har fortsatt samme problem. Den lader fortsatt ikke. Vi målte etter vi satt på den "nye" dynamoen og da lå det på 10 V, etterhvert som bilen holdt på å dø ut målte vi på nytt og da lå den på 6 V!
Har hørt litt rundt med folk, og noen har nevnt at det kan kanskje være den bakre delen på tenningslåsen (?).

 

Den ene gangen når vi trillet igang bilen, så prøvde vi å starte den rett etter og da gikk det. Det gikk ann 4-5 ganger, så venta vi litt og prøvde på nytt men da gikk det ikke.

Synes det er merkelig at starteren ikke gir lyd fra seg, med mindre bilen er i gang. Og at den dør ut når vi først har fått den igang. Hva er sammenhengen mellom dynamoen og starteren liksom?

Vi testet også reservenøkkelen, bare for å utelukke om problemet lå der.

 

Bilen tar jo ikke lading, så jeg ville sjekket dynamoen. Lader den batteriet? Virker den? Er den tilkoblet batteriet? Husket dere på å koble til alt av kabler i motorrommet da dere koblet? Lett å glemme en kabel, f.eks en tykk kabel fra dynamoen til batteriet.

 

Og siden laderen aldri ble ferdig med å lade batteriet kan det tyde på defekt celle i batteriet / defekt batteri.

 

Starter bilen normalt, og oppfører seg normalt om dere bruker startkabler fra en annen bil?

 

Nei. Bilen vil fortsatt ikke starte, selv med startkabler.

 

Agree, høres ut som startsperren fra ettermontert alarm er aktiv.

 

Er ikke noe ettermontert alarm på bilen min. Men det er jo orginal alarm på den.. Kan det fortsatt være at det er noe problem med startsperren fra alarmen?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du vrir om nøkkelen til start; Om taklyset inne i  bilen blir nesten helt borte så får starteren strøm, men spenningen blir borte på veien. p.g.a. dårlig batteri, dårlig tilkobling til batteri, eller dårlig jordforbindelse fra batteri til gods.

 

Om taklys etc. fortsatt lyser normalt, men kontrollamper i instrumentet slukker i start-pos, så er det feil på tenningslås.

 

Om taklyset lyser, og instrumentlamper OK, kan det også være tenningslås, eler starteren.

 

 

--


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå tatt ut starteren og sjekket om den fungerer, og den er ok. Prøvde også å bytte den elektriske delen på tenningslåsen, men fortsatt samme problem.
Lot batteriladeren stå på i ett døgn, og da ble batteriet fult. Så det er i orden, men hva i all verden kan det være? Står helt fast her.. Verkstedet skulle ha 3000 for å se over bilen om de finner noen feil. Men kjenner at jeg ikke har lyst til å bruke så mye penger når jeg ikke har noen garanti på at de finner ut hva det er ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du vrir om nøkkelen til start; Om taklyset inne i  bilen blir nesten helt borte så får starteren strøm, men spenningen blir borte på veien. p.g.a. dårlig batteri, dårlig tilkobling til batteri, eller dårlig jordforbindelse fra batteri til gods.

 

Om taklys etc. fortsatt lyser normalt, men kontrollamper i instrumentet slukker i start-pos, så er det feil på tenningslås.

 

Om taklyset lyser, og instrumentlamper OK, kan det også være tenningslås, eler starteren.

 

 

--

Når jeg vrir om nøkkelen så fungerer alle lys, men hovedlyktene blir borte når jeg prøver å starte.

Kontrollampene blir borte, men ABS, EPC, batterilampene har lyst noen ganger når vi har prøvd, men blir borte etter litt kjøring (trillstart).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei igjen! Ser jeg har glemt å fortelle at det ble fikset for en stund siden. Etter å ha prøvd så og si alt, fikk vi tips av en fyr på ett annet forum om å gjøre som "Saitekz" sier. Og det funket :D Tok den svarte startkabelen på motor og batteri, og vips så startet den. Så da tok vi av jordingskabelen (som egentlig så ganske fin ut) pusset den og satt den tilbake.
 

Takk for hjelpen forde folkens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår