Gå til innhold

Audi 100 Air Condition/Varmeapparat

Ranger emnet


Eriki

Anbefalte innlegg

Hei igjen

 

Kikka litt rundt under dekselet som ligger over Varmeapparatet mitt og så at jeg manglet en vakuum slange inn på en "splitter" Har ikke testet om den suger luft eller hva som skjer når jeg holder fingeren foran.

Varmeapparatet fungerer på varme men ikke så godt på kulde, blåser forholdsvis varmt på "LO" på og motor til AC slår heller ikke inn. Kan den vakuum slangen være årsaken? 

 

Når jeg trykker på AC knappen(Snøfnugg) så kommer det opp en lite tegn men det skjer ikke noe. Pumpa får heller ikke strøm, men hvis jeg kobler strøm rett på, så slår den inn men blir ikke noe kaldere av den grunn...Er ikke et stort problem, men hvis det er en "kjapp" fiks på dette er det like greit og gjøre det. 

 

Var innom Svendsenseksos for og ta en gratis trykktest av AC men de hadde selvfølgelig ikke riktig nippel så de kunne bygge om, men dette kostet fra 5-8000kr som er helt uaktuelt. Tenkte litt på at det var lite gass at det var derfor den ikke slå inn.

 

 

 

Legger ved et bilde over "Splitteren" Der det kommer 2 vakuumslanger inn/ut. Den øverste ser ut som om går inn i en boks som er på venstreside i motorrommet, men denne var litt "løs" og var langt ifra tett. Den slangen til høyre går over i noe som ser ut som om en ventil, som stenger/åpner en klaff.

 

post-139704-0-83880300-1382558265_thumb.jpg

 

 

Takker for tips og råd

Lars Erik Økter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Korrekt. Den blokken skal ha en "løs" nippel.

 

2. Aircon pleier ikke å funke når det er lite gass på systemet. Ombygging til "riktig" AC-lavtrykkstilkobling til 5-6000 er bare tull!

Du har en lavtrykkskobling der hvor trykksensoren er skrudd på. Denne er lokalisert omtrent der du har tatt bilde.

Denne her :

 

photo300413154724.jpg
 

Da jeg fyllte på freon på min AC brukte jeg han her : http://www.vikservice.no/

Han brukte ikke lavtrykkskoblingen engang. Kun høytrykk som er plassert foran på radiatoren.

Fantastisk service og ganske rimelig pris. Betalte vel rundt 2000 for en del 100-gram gass pluss at vi brukte mye tid på å (forsøke) å bytte tørkefilter. Måtte gi det opp tilslutt pga gjengene ikke passet. Tålmodig fyr han der.

 

3. Fungerer dårlig på kulde:

Høres ut som om varme/kulde spjeldet-motoren er dårlig.

Denne har jeg nettopp hatt service på selv. Man må fjerne vindusvisker-motoren og noen deksler så er den ute. Selve børstene på den lille motoren samler mye karbon og støv i løpet av årene og tilslutt fungerer den ikke så godt lenger.

 

Se på denne guiden her : http://nordicaudi.com/index.php?url=arkivet/artiklar/data/a1441/a1441.php&var=

 

Her er motoren plassert, rett ved den vacuum-ventilen til varmeregisterert :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig bra og detaljert svar! :)

 

Må bare få bilen min til og gå før jeg tar meg av dette..Bensinmengdefordeleren min har tatt kvelden og venter på svar fra div folk med delebiler ;) Men skal få kikket på det og få skrevet en tilbakemelding om hvordan det går/ har gått :)

 

Takker igjen!

Lars Erik Økter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår