Jump to content
Bilforumet.no
audi 80 1993

Kjøpe Audi 80 1993mod 2,0l inj - Hva se etter av feil?

Rate this topic

Recommended Posts

Hei.

Jeg skal kjøpe en audi 80 1993 mod 2,0l inj.

Det jeg lurer på er hva jeg skal se etter av feil og hvor denne typen har svake punkt.

Den har gått 230000 km så hva pleier å svikte etter så lang km på denne bilen?

Håper noen kan gi meg ett svar så jeg ikke kjøper ett vrak.

Takker for alle svar.

Hilsen Audi frelst

Share this post


Link to post
Share on other sites

Audi 80 er generelt sett meget bra biler som ikke ruster. Dog sjekk om håndbrekk henger, er en liten svakhet i bakre bremsecalipere slik at håndbrekk blir hengende litt på etter bruk. Etter 230' km kan lagre begynne å bli slitt slik at du ikke må være overrasket om de etter hvert må byttes, det samme gjelder eksosanlegget som har levd 20 år i ugunstig klima.

Du skriver ikke om det er en 2.0 KE-Jet eller Digifant-motor, Digifant har ikke mekanisk bensinmengdefordeler som heller ikke lever evig.

Jeg har ingen som helst problemer med å anbefale en Audi 80 B3 eller B4 - så løp og kjøp :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Audi 80 er generelt sett meget bra biler som ikke ruster. Dog sjekk om håndbrekk henger, er en liten svakhet i bakre bremsecalipere slik at håndbrekk blir hengende litt på etter bruk. Etter 230' km kan lagre begynne å bli slitt slik at du ikke må være overrasket om de etter hvert må byttes, det samme gjelder eksosanlegget som har levd 20 år i ugunstig klima.

Du skriver ikke om det er en 2.0 KE-Jet eller Digifant-motor, Digifant har ikke mekanisk bensinmengdefordeler som heller ikke lever evig.

Jeg har ingen som helst problemer med å anbefale en Audi 80 B3 eller B4 - så løp og kjøp :)

Takk for svar.Det er motorkode abk i følge mekonomen og det er en modell 80 (a8)(8c)??Sier dette deg noe,og i så fall,er dette en god motor?

Takk igjen for svar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nå har jeg kjøpt meg en Audi 80 93 model 2,0l inj med ABK motorkode.

Kjøpte den for 7500kr så det er noen ting jeg må ta tak i:)

Det første og viktigste er att nå jeg bremser så rister det litt i bilen men det gir seg hvis jeg bremser hardt??

Og motoren nøkker litt når jeg slipper opp gassen pllutselig.F,eks om jeg gir full gass i 1 og skal gire til andre så blir det en nøkking der,nesten som om demperene skullle være ødelagt.El gummiforingen til motorfestene???

Om det er noen kloke hoder der ute som kan gi meg litt info så hadde det blitt tatt i mot med stor takk :-)

Denne Audien tenkte jeg å gjøre ett prosjekt av så om noen har noen ideer til styling el tuning så vil jeg gjerne høre de :-)

 

post-145628-0-09023200-1382557457_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Risting ved bremsing kan komme av rustne bremseskiver eller kast i skivene. Skjer det helt fra du begynner å kjøre eller er det kun etter du har kjørt litt (varme bremseskiver)?

 

Ved mitt kjøremønster så skjer det aldri at jeg må gi full gass på 1. gir, når trenger du egentlig gjøre dette? 1. gir er til å ta i gang med ;) Om det nykker så er det jo ikke rart når du med fullt pådrag bråslipper gasspedalen ;) Du kan sjekke motorfestene men tviler på det er noe galt med det. Er et feste på hver side av motoren, et foran motoren, samt ett på siden av girkassen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg satte på simons effekt eksosanlegg på min Audi 80 2.0 (90hk) Ble pent med 2x80mm utløp. Bite litt sprekere på høyt turtall, men lyden ble helt fantastisk. Ikke så høy at du blir sliten av å kjøre, men såpass høyt at det høres sprekt ut :) Og bruker du motorbrems får du fine "smelle" lyder av eksosen :) 

 

 

(Fant bilde på nettet)

8105095_720x0.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rykking/vibrasjon i bremser når man bremser svakt kan også ha med trege glidepinner og /eller stempel. 

En gjennomgang med rengjøring og oppsmøring med siliconfett er nok på sin plass.

Ujevnhet pga rust kan som regel fikses med noen skikkelig kraftige nedbremsinger fra høy hastighet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Risting ved bremsing kan komme av rustne bremseskiver eller kast i skivene. Skjer det helt fra du begynner å kjøre eller er det kun etter du har kjørt litt (varme bremseskiver)?

 

Ved mitt kjøremønster så skjer det aldri at jeg må gi full gass på 1. gir, når trenger du egentlig gjøre dette? 1. gir er til å ta i gang med ;) Om det nykker så er det jo ikke rart når du med fullt pådrag bråslipper gasspedalen ;) Du kan sjekke motorfestene men tviler på det er noe galt med det. Er et feste på hver side av motoren, et foran motoren, samt ett på siden av girkassen.

Hei igjen alle sammen:-)

Har nå sjekket bremseskivene og de er helt fine,ingen kast el rust,,bremser/caliper var også i fin stand.De henger ikke el noe.

Jeg gir vel egentlig aldri full gass i 1 gir(en skrivefeil fra min side:)Men det er mer sånn att når jeg treffer en liten dump så dunker det lett i bilen foran og når jeg gir gass og girer så hever fronten seg bittelitt.Litt mere en normalt.Og det med bremsene er sånn att når jeg bremser lett fra 60 kmt så rister rattet og forstillinga litt,ikke mye men mer enn vanlig.

Om jeg bremser hardt så bremser den rett og uten noe risting i det hele tatt.

Den bremser rett uansett altså.

Kan dette være hjul lageret eller demperen som er gåen?Eller kanskje noe stabilisering stag i forstillinga?

Håper noen kommer med noe klok viten som settes stor pris på og med stor takk fra Audi 80 2,0l prosjekt.

Har forresten bestilt noen dekk og alu felger til den.De kommer på mandag.Gleder meg!!!!!!!!!!!Skal seff legge ut bilder av min soon 2 be supercool Audi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å opptimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Hvis du klikker videre på siden aksepterer du vår bruk av cookies.