Gå til innhold

Ulyd fra 3 uker gammel servopumpe (b6 1.8t)

Ranger emnet


Stianlar

Anbefalte innlegg

Hei! Var ute å sklei litt på nysnø igår, og merket plutselig at rattet ble mye lettere, etterfulgt av HØY hvining fra servopumpen. Bytta servopumpa for såvidt 3 uker siden pga lekasje. Med turtall kan jeg styre med lillefingeren, mens står jeg på tomgang har jeg ikke servo. Sjekka under panseret, og så ingen lekasjer. Åpna servoolje-beholderen og der var det fult av skum. Lot bilen stå en time, da funket det en liten stund før ulydene kom tilbake. Sjekka servooljenivået når skummet hadde lagt seg og er over max. Noen som vet hva som er galt? Har pumpa tatt kveld allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter en spennrulla der ja, men den skal ikke være jævla stram, som du sier.

På det lengste strekket skal du kunne vri reima 90grader uten å måtte ta i veldig.

 

Kan være ett lager som er gått føyka, men det forklarer ikke at servo sporadisk fungerer.

 

Brukt riktig servoolje da?

Bilforumet.no
Super Moderator
 

PM med tekniske spørsmål blir ikke besvart, lag en tråd i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro du har blandet servooljer som ikke er blandbare? Hvilken olje fylte du på etter bytte av servopumpe?

 

Klipp og lim fra mitt svar (og tanker rundt dette) i en gammel tråd ;

 

Siden jeg har en del tanker og frustrasjon rundt VAG og servoolje, samt det er mengdevis av tråder her inne med antagelser rundt samme tema... Hvilken olje som skal brukes på div. servoer har jeg tilgode å få skikkelig svar på, hvertfall av noen som VET hva de snakker om. Er mengdevis med folk som mener, tror og hardnakket påstår, men etterhvert som jeg spør litt mer så viser det seg at de ikke vet sikkert likevel?!? Det de fleste er enige om er at ATF eller rød hydraulikkolje ikke har noe i servosystemet å gjøre.

På en av mine biler ('92 100) står det på servotanken; Kun mineralsk hydraulikkolje / G 002 000. Såvidt jeg finner ut da så betyr det Pentosin CHF 7.1 som er en grønn mineralsk hydraulikkolje. Denne oljen har såvidt jeg har skjønt, blitt brukt som originalolje på VAG frem til ~1989 og har (noen steder) spec. G 002 000.
I tillegg finnes det Pentosin CHF 11S som har blitt brukt på VAG fra ~1990 til ~2006, har også spec. G 002 000, men er en grønn syntetisk basert mineralsk hydraulikkolje. CHF 7.1 og CHF 11S er IKKE blandbare med hverandre selv om Møller påstår det, blir bl.a. skumdannelse som medfører pumpehavari mm.
Om jeg går til Møller og vil ha servoolje til min '92 100 så har de kun servoolje merket med G 004 000, altså enda en type grønn syntetisk servoolje, som Pentosin CHF 202. Denne er antatt blandbar med CHF 11S, men ikke med CHF 7.1.
Så lenge man har en eldre bil og alle oljene er grønne, så er følgelig forvirringen total. Hva skal man bruke og hva har man på bilen fra før? Møller sier at det er ingen problem for servooljen skal aldri skiftes, men flere vet jo hvordan det ender når de sier slikt, bl.a. med automatkassene. Om noen VET svaret på mysteriet så del det med oss andre :)

Audi tech bulletin 48-89-T07 utgitt November 1989. "The new [synthetic Pentosin 11S] and old hydraulic fluid [non-synthetic Pentosin 7.1] can be mixed if necessary ... the part number [remains] unchanged."

Pentosin selv (produsenten) oppgir følgende; "Pentosin CHF 7.1 is NOT miscible with modern high performance hydraulic fluids such as the Pentosin CHF 11S or CHF 202"

http://pentosin.net/pressreleases/CRP-116_Pentosin_CHF7-1_V2.pdf

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hvilken olje som er brukt, da det ble gjort på et verksted siden selger betalte (pumpen var gåen når jeg henta bilen.)

Jeg etterfylte før jeg fikk bytta forige pumpen, og da fylte jeg en grønn olje på en gul 1L flaske. Usikker hva den het men skulle være riktig i følge mekononen her.. Mulig verkstedet har fylt på noe annet uten og tømme tanken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår