Gå til innhold

Ranger emnet


wrnr1

  

5 stemmer

  1. 1. Hvordan liker du min nye tråd? :)

    • Ser bra ut :D
      5
    • Trenger flere bilder og mindre tekst/info
      0
    • Trenger mer tekst/info og mindre bilder
      0
    • Liker ikke tråden
      0


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle lage en liten tråd om min kjære golf før jeg drar inn i militæret :)

 

Golfen er en 1997-modell golf 3 GTI 8v med en spesiell mk4-front som jeg kjøpte i mars. Bilen har gått 285.000 km, men motor og girkasse har gått 165.000, og clutchen ble kjøpt ny i april.

Litt utstyr som er verd å nevne:

-Aircondition

-Setevarme

-El-vinduer foran og bak

-Skinninteriør

-Sentrallås med fjernstyring

-ABS+++

 

Det er utrolig mye som er gjort med denne bilen, så jeg tenkte derfor jeg skulle oppdatere litt etter litt :) MEN, da jeg kjøpte bilen var dette gjort: Ombygging til mk4-front (panser, sideskjermer, frontfanger og lykter), sideskjørt, bakfanger, "clean" bakluke, sportseksos, sidespeil med LED-blinklys, monovisker foran, DEFA fjernlås og nye vinterdekk på nye 16" alu-felger. Sikkert mye mer som er gjort også som jeg ikke kommer på i forbifarten.

 

Jeg fikk kjøpt bilen "billig" da girkasse, styrestag og senkesett var ødelagt. I tillegg hadde bilen en elektronisk feil som gjorde at bilen ofte stoppet. Jeg fikk med alle kvitteringer til bilen (til og med leasingpapirer fra da bilen var ny), og der kunne jeg se at en tidligere eier hadde brukt over 20.000 kr på å forsøke å fikse den elektroniske feilen uten hell. Bilen var heller ikke helt strøken verken utvendig eller innvendig.

Mellom 2005 og da jeg kjøpte den i mars 2013 var bilen blitt påkostet 120.000 kr i forbindelse med styling, lakkering og diverse reparasjoner.

 

Slik var bilen da jeg kjøpte den:

okajk7.jpg

29c6syp.jpg

6z0qp4.jpg

2nalfh4.jpg

2en01sj.jpg

2agmhds.jpg

288w7bc.jpg

29c9ez5.jpg

 

Ting som er gjort i mitt eie kommer i senere oppdateringer!

 
Om du liker min nye tråd og vil at jeg skal fortsette å legge inn oppdateringer, så håper jeg du viser interesse slik at jeg blir motivert til å fortsette :)

Mitsubishi Carisma 1,6 GLX 1996mod - SOLGT
Volkswagen Golf MK3 2.0 GTI 8v 1996mod - Til salgs

BMW E46 318d 2003mod - Går som en drøm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mars:

Det første jeg gjorde etter jeg kjøpte bilen var å lage en to-do liste for de mekaniske feilene på bilen, og den så slik ut:

-Bytte girkasse

-Ny clutch

-Nytt styrestag

-Fikse den elektroniske feilen

-Montere nytt senkesett

-Fikse el-vindu høyre foran (ny motor)

-Fjerne et par rustbobler i hjulbuene bak

 

Jeg og min far startet med bytte av girkassa. Jeg kjøpte en brukt girkasse hos min lokale bilopphøgger og byttet ut den ødelagte. Ny clutch ble også montert. Heldigvis for meg jobber faren min for Mekonomen, så jeg har fått mye hjelp når det kommer til reparasjoner og liknende. Styrestaget ble også byttet i et nytt et. Jeg har dessverre vært dårlig på å ta bilder under reparasjoner og liknende, så dette innlegget blir hovedsaklig et tekst-innlegg :/

 

Da styrestaget var montert begynte vi å se på den elektroniske feilen. Problemet var at strømmen plutselig kuttet i ca ett sekund før den gikk tilbake til normalt igjen, så vi antok at det var en sikrings-feil. Men etter å ha kjøpt både nye sikringer, relè osv, så fant vi ut at det måtte være noe annet som var galt. Vi så også at en tidligere eier hadde kjøpt en ny sikringsboks og feilsøkt hele seks ganger for å prøve å finne feilen, uten hell. Men etter ca en måned med prøving og feiling demonterte vi så og si alt av dashbord og motor og fant ut at turtallsgiveren var gåen. Det ble også lagt opp mange nye ledninger med det samme da vi så at mange hadde skader eller skjøter på seg. 

 

2w4f98z.jpg

20foohs.jpg

 

Diverse annet småtteri som bytte av viskerblader, luftfilter, oljefilter osv ble også utført i mars. Dessuten fant vi ut at bakluka ble åpnet elektronisk med en bryter som ligger i hanskerommet. Problemet var at bakluka ville ikke åpne seg. Bryteren fungerte og strømmen gikk til bakluka, men vi fant ut at mekanismen som skyver bakluka ut fra låsen ikke var justert riktig, så dette ble også fikset i mars :)

Mitsubishi Carisma 1,6 GLX 1996mod - SOLGT
Volkswagen Golf MK3 2.0 GTI 8v 1996mod - Til salgs

BMW E46 318d 2003mod - Går som en drøm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som det viktigste var tatt hånd om kunne jeg lage meg en ny to-do liste hvor jeg kunne legge litt fokus på det estetiske, og morsomme :D

 

-Senkesett

-Nye dørlåspinner (de gamle var knekt)

-Nye felger med sommerdekk

-Anlegg (Rockford Fosgate)

-multimedia-spiller med 7" touch-skjerm (Helst pioneer)

-GTI-emblem

-Polering

-Øyelokk

-Golf 4 girspak?

-Golf 4 ratt?

-Ventilhetter

-Ny framfanger (den som fulgte med har en del sprekker og skader)

-Sote vinduer?

-Nye bremseskiver og klosser

-Fikse håndbrekk

-Nytt førersete (det originale er veldig slitt og har et stort hull i siden)

 

Jeg kjøpte et justerbart senkesett av merket JOM hos Styling-tech, Levanger. Det ble umiddelbart montert og balansert da jeg kom tilbake, men selv om at bilen blir MYE råere av å "ligge langs bakken", så senket jeg ikke bilen så alt for mye, da dette er en bil jeg bruker til og fra jobb hver dag, så jeg ville at den fortsatt skulle være praktisk og kjørbar :P

Mitsubishi Carisma 1,6 GLX 1996mod - SOLGT
Volkswagen Golf MK3 2.0 GTI 8v 1996mod - Til salgs

BMW E46 318d 2003mod - Går som en drøm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja, jeg har vært ganske treg med å få igang denne tråden xD Men jeg skal forsøke å oppdatere hyppig fremover nå :) Synd det med golfen din da! Hva er det som er galt med den da? Har byttet ut så og si alt av deler på min jeg også!Tror golfen er sendt fra satan for å gjøre livet mitt til et helvete xD Bortsett fra at jeg viser tålmod og bruker mye tid og penger på å rette opp alle feil, en etter en :D

 

Trivelig at du viser interesse for tråden min :D Er slike kommentarer som motiverer til å legge ut innlegg!

Mitsubishi Carisma 1,6 GLX 1996mod - SOLGT
Volkswagen Golf MK3 2.0 GTI 8v 1996mod - Til salgs

BMW E46 318d 2003mod - Går som en drøm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja er kjedelig når det skal være sånn me en bil, men nå er jeg så møkk lei av å koste på den bilen at den bare står og venter for å legges ut for salg. tror ikke det er store tingen for å fikse problemet men en dyr reprasjon. jeg og mange andre er 99% sikker på at det er katalysatoren min som er tett, for den fjusker hele tiden og etter en viss tid med kjøring så lukter det død og fordervelse av bilen :(

sjekka litt rundt ette katalysator og koster for 3-4 tusen kr, og da blir det helt uaktuelt å handle inn.

 

bytta en del for å komme gjennom EU ifjor å så kostet en del å ha golfen min ja men men :) håper det blir bedre med neste bil, blir mest trolig en Vento :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, den er kjip :/ Har et eksosanlegg til 9000 kr jeg, så det bør ikke skje med min! xD Har brukt ca 25000 på bilen siden jeg kjøpte den i mars -.- og det er ekslusiv arbeid og reparasjoner!! Kun deler! Vento er jo fine biler det da, som kan bli dritstilig om du styler den rett :D

Mitsubishi Carisma 1,6 GLX 1996mod - SOLGT
Volkswagen Golf MK3 2.0 GTI 8v 1996mod - Til salgs

BMW E46 318d 2003mod - Går som en drøm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja er ekstra kjipt å vite at alt av eksos deler er byttet untatt katalysator for å komme gjennom EU ifjor -.-

men skit å jeg selger den som den står med noen mangler og småfeil..

tror jeg kosta på den ca 17 000kr for å få den gjennom EU :S

 

vento ja, har alle planer i hodet og har så og si kjøpt felger allerede XD men ligger i UK og venter på å bli sendt til meg :p hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha åja xD Hva planlegger du å selge for da? Har fått 40 lapper i bud på min, men jeg vil ikke selge den xD Må husk på toll på felgene da! :O Kan fort bli en overraskende høy totalpris pga norges fucked up tollsystem -.-

Mitsubishi Carisma 1,6 GLX 1996mod - SOLGT
Volkswagen Golf MK3 2.0 GTI 8v 1996mod - Til salgs

BMW E46 318d 2003mod - Går som en drøm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, ok :P Tror det er toll på felger ja :/ Du får mer enn 15.000 hvis du lager en ryddig og klar annonse med fine bilder :D Legg ved en link til tråden din på bilforumet i tillegg vettu ;)

Mitsubishi Carisma 1,6 GLX 1996mod - SOLGT
Volkswagen Golf MK3 2.0 GTI 8v 1996mod - Til salgs

BMW E46 318d 2003mod - Går som en drøm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt lite oppdateringer nå, da jeg er lite hjemme og har lite tilgang til bildene av bilen :/ Satser på å oppdatere videre i morgen med hva jeg gjorde i april og mai :)

Mitsubishi Carisma 1,6 GLX 1996mod - SOLGT
Volkswagen Golf MK3 2.0 GTI 8v 1996mod - Til salgs

BMW E46 318d 2003mod - Går som en drøm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig! :-) 

 

Er det Hofele-Bakfangeren og bakpottene? 

Har lyst på dem selv.. Diskret, og kjempestilig :) 

 

 

Kult kjøretøy, alt i alt.. Hvordan ser lakken ut? På mange av bildene dine ser den slitt/oksidert ut... :)

- 1995 VW Golf GL - 1,8l 90hk - Se bilen her

 

- 1992 VW Golf VR6 - 2,8L 174hk - Se bilen her

 

Problemer med Golf 3? Ta en titt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

April og mai:

I april byttet jeg styreledd og endeledd før jeg gikk løs på lydanlegg! :D

 

Nå begynte jeg å fokusere på lyd :D

Jeg kjøpte først bass og forsterker av type Rockford Fosgate Punch! Bassen var en RF Punch P2 og forsterkeren var en monoblokk RF Punch PBR300X1.

1o2eio.jpg

Får nesten dårlig samvittighet når jeg ser hvor skitten bilen er her: :( Problemet var at jeg ikke kunne vaske den da venstre el-vindu bak ikke lukket seg helt igjen. Jeg har fått fikset det nå, men det fungerer fortsatt ikke som det skal :/

2iu6xzq.jpg

 

Kabler og ledninger var allerede trukket i bilen da jeg kjøpte den, men for å være på den sikre siden kjøpte jeg nye strømkabler som jeg trakk opp. Heldigvis er det meste av interiøret i mk3 golfen kun plastikk og skruer, så det gikk rimelig kjapt å få trukket kablene slik at de var skjulte.

 

Det neste jeg kjøpte var to 6x9" høyttalere (også Rockford Fosgate Punch) til å ha i hattehyllen. Da jeg fjernet høyttalerdekselet i bagasjerommet fant jeg ut at det var et par fine 6" Sony-høyttalere der, som jeg monterte i bakdørene. 

bgwpk2.jpg

Jeg har ikke noen bilder av Sony-høyttalerne, men de er helt lik disse:

29l1hf5.jpg

 

Så monterte jeg inn et par 6,5" RF Punch mellomtone-høyttalere i dørene foran og også et delefilter fra RF for renere lyd. Ble kjempefornøyd med resultatet :D 

Det er så kaldt ute at jeg ikke orket å ta bilder av disse, så det blir gjort senere :P Men det er maken til disse:

34y1ugl.jpg

 

Jeg monterte også et par små Rockford Fosgate-tweeters med delefilter i dashbordet.

20t1nbc.jpg

 

Også til det viktigste av alt: Nemlig spilleren! :D 

Her kjøpte jeg en spiller av type Pioneer AVH5300DVD med 7" touch-skjerm, og bare denne forbedret lyden enormt! Er kjempefornøyd med spilleren og de første dagene etter denne ble montert kjørte jeg bilen bare for å leke meg med spilleren XD 

30u71vl.jpg

 

Som dere sikkert forstår så er jeg frelst av Rockford Fosgate! xD Elsker det merket, selv om at det er dyrt. Er også stor fan av bilradiospesialisten da de alltid leverer god service! De hjalp meg til og med å montere inn bassen og forsterkeren min! :D

 

Noe kjøpte jeg brukt, annet kjøpte jeg nytt, men om jeg skulle ha kjøpt alt nytt i dag ville det ha kostet til sammen 14 259 kr!

Her ser du hvor du får kjøpt det jeg har i bilen:

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=5398&katid=40&mid=m436&id=&vn=736

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=88&katid=18&mid=m436&id=&vn=736 x2

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=13203&katid=645&id= x2

http://www.sonicelectronix.com/item_2339_Rockford-Fosgate-Punch-P1T.html

http://www.ebay.com/itm/Pioneer-AVH-5300DVD-7-inch-Single-Din-Motorised-Touch-/221059453290?pt=UK_Sound_Vision_Other&hash=item33782b916a

 

Dette bør holde dere opptatt en liten stund, så kommer det flere oppdateringer senere med blant annet felger, aluminiums-vinyl på dashbord, bomkjøp av framfanger, drivaksel osv osv :D Stay tuned!

Mitsubishi Carisma 1,6 GLX 1996mod - SOLGT
Volkswagen Golf MK3 2.0 GTI 8v 1996mod - Til salgs

BMW E46 318d 2003mod - Går som en drøm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig! :-) 

 

Er det Hofele-Bakfangeren og bakpottene? 

Har lyst på dem selv.. Diskret, og kjempestilig :)

 

 

Kult kjøretøy, alt i alt.. Hvordan ser lakken ut? På mange av bildene dine ser den slitt/oksidert ut... :)

Takk for svar, 4pekatt :D Fangerne, sideskjermene, panseret og sideskjørtene er alle kjøpt hos Folkevogn og Audi AS i Brummundal av forrige eier. Jeg elsker bakenden på bilen! Ser veldig beist ut uten å bli for glorete :) Lakken på framfangeren er forferdelig, men etter en polering så er resten av bilen VELDIG fin i lakken :D Det er noen sliteriper på bakluken og en sprekk i høyre sideskjørt, så bilen er ikke strøken, men ser veldig fin ut :) Grunnen til at framfangeren er så dårlig er fordi jeg tror forrige eier har lakkert den selv og ikke vært så nøye med klarlakken :/ Den er også litt skadet med diverse sprekker og riper :( Kjøpte ny framfanger nå nettopp som var til golf 4, men denne passet ikke (stor skuffelse), men dette kommer jeg tilbake til i senere oppdateringer :)

 

Nok en gang: Fint med respons og at folk viser interesse :D

Mitsubishi Carisma 1,6 GLX 1996mod - SOLGT
Volkswagen Golf MK3 2.0 GTI 8v 1996mod - Til salgs

BMW E46 318d 2003mod - Går som en drøm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår