Gå til innhold

Pipelyd Hiace 2005mod 4x4

Ranger emnet


Petter34

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en 2005 mod Hiace 2,5 D4-D 102Hk 4x4. Har lagt merke til i det siste at det piper under bilen under kjøring. Høres ut som mange mus.. :)

Den følger ikke turtallet. Den høres svakt på tomgang, og mer merkbart under kjøring. Jeg trodde først det var et hjullager, men hvis bilen triller i fri, er lyden borte. Så det er kun når den står å går på tomgang og når jeg kjører.

Noen som har en ide om hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ut med girkassa for og bytte den, så det er litt jobb. Det er en grei jobb, men girkassa på hiace er ganske tunge greier så det er ikke noe jeg ville gjort mens jeg ligger under den. Bør skifte clutch samtidig som girkassa er ute ja. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ok, da har jeg en jobb å gjøre der. :)

Det knirker også når jeg trykker inn clutchen, er det noe jeg kan smøre opp? Eller er det mere jeg bør bytte mens jeg er i gang?

Finnes det noen "gjør det selv" bøker til Hiace 2005 mod?

Jeg kikket på nettet, men fant bare den utenlandske utgaven. Fant ikke noe i serien til Haynes heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer knirkinga fra pedalen? I såpass er det bare og smøre oppunder der med noe fett. Ikke bruk wd40 da det blir bra med en gang og etter et par dager så er det like ille igjen. Anbefaler litium fett på sprayboks 

 

Har aldri sett noe Haynes bok til Hiace så tror det er vanskelig å få tak i.. 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du aldri har tatt ut ei girkasse på en bil før så vil ikke jeg anbefale deg og begynne med det alene. Er jo ikke bombesikkert at det er utløserlager, så du bør få noen til og høre på det ;) 

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ebay.co.uk/itm/221295754740?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

- Her har du reparasjonsmanual på engelsk.

 

Før du koster på bilen penger, bør du være (helt) sikker på hva som er feil. Å bruke 10-15000 kr på å bytte en clutch med utløserlager er svært sure penger, hvis det ikke er gåent. Nå vet ikke jeg hvordan bilen er brukt, men synes det er litt rart at et utløserlager skulle være gåent på 152000km. På min fars Volvo, gikk clutchen 398000 før noe måtte byttes.

 

 

Mvh Movikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår