Gå til innhold

Veldig lav tomgang og treg start når kald

Ranger emnet


Økter

Anbefalte innlegg

Hei, Har lett litt rundt på forumet etter noen som har samme problem som jeg har, men har ikke funnet noe spesifik...

 

Når jeg starter bilen om morgenen når jeg skal på jobb, setter jeg på tenningen lar bensinpumpa bygge opp trykk, men når jeg skal starte bilen strever den med og starte..Den tenner litt og så stopper den og tenner litt og stopper, helt til den starter. Det tar opptil 5-8sek før den starter og når den starter har den veldig lav tomgang til jeg gir den litt gass. Da ligger den rett over 1000-1100.

 

Youtube film:

 

Også har jeg problem til...Når bilen er varm, ligger den veldig lavt på tomgang, så lavt at den nesten stopper når jeg skal inn på parkeringsplass og skal parkere(Trår inn clutch og svinger) Da merker jeg at bilen rister og blir veldig tung på rattet og noen ganger begynner ABS-lampen og batteri lampen og lyse(som som det gjør når du skrur på tenning)

Skal også sies at den er ikke så ivrig på og starte når den er lunket-varm heller....

 

Youtube film:

 

Har prøvd og bytte coil og sesoren som følger med, har også prøvd og bytte den lille svarte dingsen som sitter på Luftmengdemåleren men har ikke prøvd og justere de!

 

Er ikke helt sikker men alt dette var ikke så ille før jeg byttet til Velox sin trimkam(272 v2)

 

Alle tips og råd taes godt imot :)

 

Lars Erik Økter

Audi 100 2.3 1992

Toyota Crown 2.6 1973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager det...Jeg har 2.3 AAR. Har også endra videoene nå :) Har testa med startgass rundt alle vakumslanger, og det kan se ut til at den suger litt falskluft ved toppdekselpakkning men dette er minimalt, du hører såvidt at bilen går litt opp på tomgang(Er motoren så kresen på luft?) Jeg har ikke stillt tenningen noe etter jeg bytta kam, men hvor ser jeg hva den er stilt på? har brukt "lyspistol" for og se men ser ikke noe merker noensteder :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjekket litt til og fant en sprekk i "airshrouden" og fikk byttet den, men ikke noe forskjell. Har også byttet gummibelg mellom LMM og innsug uten hell...Har sett at den nedre slangen som går til ISV suger seg bittelitt sammen når den går på tomgang(Detter ned til nesten 0 og så humper seg og går opp til ca 600..) 

 

Vet ikke om dette er feil eller ikke, men når jeg tar av kontakten til ISV går tomgangen opp til 1300 og når jeg gir gass går turtallet opp som normalt og går ned som den skal til 1300 igjen. Men hvis jeg setter i kontakten stopper nesten motoren...(Har også prøvd med annen ISV) Kan det være strøm til ISV som er "defekt" at den ikke får nok strøm?

 

Beklager at jeg graver og spør så mye men dette begynner og bli plagsomt... :/ Vet ikke om dette har en sammenheng, men bilen lugger veldig fra 1700-2200 som jeg har hørt at kanskje er coil og eller den enheten som er festet til coilen...

 

Takker igjen Quattro73 :)

 

 

Lars Erik Økter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn med å justere tenningen riktig, er temmelig sikker på at din er temmelig feil nå. Roter veiv til den er i ØD. Kikk ned i hullet på girkassen, det som er inn mot svinghjulet. Roter så veiv til du ser noen streker på svinghjulet, et for 0 grader (ØD), et for 12 grader fØD, et for 15 grader fØD og det siste 18 grader fØD. Riss opp streken for 15 grader slik at den blir blank, er da mye lettere å se med tenningslampe. Kjør motor varm, la den gå på tomgang, slå så av alt som trekker strøm og kople tenningslampen til pluggledning til sylinder 1. Ta av lokket over reléboksen under panseret. Ha klar en ledningsbit som du i fem sekunder kopler mellom MINUS i svart plugg og diagnoseuttak beige plugg. Du vil da høre at motorgangen endrer seg litt. Bruk tenningslampen og lys ned mot svinghjulet, streken for 15 grader skal da ligge ca plant med nedre flate i inspeksjonshullet. Om ikke så løsne mutteren som holder klaven på fordeleren og vri fordeleren til 15 grader-streken er plant med nedre kant i hullet. Skru fast fordeler og stopp motoren / slå av tenning. Når du starter igjen så er tening riktig.

 

 

Streken på svinghjul for 0 grader (ØD). Er som sagt også streker for 12, 15 og 18 grader fØD.

DSC00259.jpg

 

 

Diagnosepluggene i reléboksen under panseret der du skal laske i fem sekunder. LASK ALDRI MOT PLUSS!

Diagnosestikk.jpg

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takker for kjapt og presist svar! Da har jeg fått testet og verifisert at tenningen ligger ca på 15 grader fØD når bilen er varm og har lasket mellom diagnose og - ...Bilen lå stabilt på 1200ish når jeg testet med pistol. Vet ikke om jeg har sagt det tidligere men bilen lugger noen ganger veldig og noen ganger ikke så ille idé jeg gir og slipper gassen... 

 

Enda en ting som jeg kan huke av på listen over ting som er skjekket :P

 

Takker for all hjelp jeg har fått så langt men ser ut til at bilen er temmelig sliten og kanskje på tide og bytte ut en etter en del? Tenkte og ta en tur på huggeren og se om det er noen vakuum slanger som ser fine ut og bytte de...Har også hatt problem med LMM før, men da byttet jeg den og da ble alt bra...Helt til nå..Kan det være at den begynner og streike? Bilen den kom fra hadde gått ca 250.000km aka min som har gått 351.000km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slangen mellom ISV og innsug som suges flat - bytt den med en silikonslange. At tomgang stiger når plugg til ISV koples fra er helt normalt siden ISV da åpner seg 20%.

Og ja, KE3-Jet er meget sensitiv for falskluft, prøv å løfte bitte litt på oljepåfyllingslokket når motor går på tomgang - den stopper tvert.

Sjekk om plugg til kaldstartsdyse er på, sjekk også gjerne at det kommer bensin fra den ved oppstart på kald motor.

Om lambda er like gammel som bilen så bør denne byttes.

Bensinmengdefordeleren varer ikke evig, den slites med årene. Har flere ganger vært borti at denne har tatt kveld, å bytte med en som er like mye brukt er bare kortvarig løsning ;)

 

1200 omdr ved teningsjustering var litt mye, hva var tenningstidspunktet før du justerte det til 15 grader fØD?

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg justerte det ikke, det var på 15 grader før jeg gjorde noe. Bilen lå på 1000-1200 når jeg lasket over, hvis ikke bilen starter første gang og bilen stopper etter den har gått i 2 sek og jeg starter den igjen uten og skru av tenning virker det ut som om ECU blir inaktiv og ligger på 1000-1200...pleier da og skru av tenning og på veldig fort eller stoppe den og deretter starte den igjen...

Hvis jeg løfter litt på lokket på oljepåfyllinga stopper den ganske fort, ja. Skal ta og kjøpe en ny lambda i morgen og se om jeg får løsnet den gamle og byttet. Tenkte og bytte LMM fra en hugge bil pga de er vell ikke og få tak i nye og hvis, så er de ikke billige tenker jeg...Slangen fra ISV og innsug blir ikke flat, kan såvidt se at den beveger seg når jeg gasser og den står på tomgang. Skal se om jeg får skjekket kaldstartdysen er ok en dag jeg har tid til og skru når bilen er kald...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har byttet kamaksel og har 15 grader fortenning uten å justere tenning etterpå, da har du hatt griseflaks ;)

Du har ikke (i ordets rette forstand) LMM på din bil, men en mekanisk bensinmengdefordeler der bensindosering skjer når passerende luft løfter tallerken ut til innsug. Nye slike vet jeg ikke om er å oppdrive, i såfall er de nok temmelig dyre som du antyder.

 

Kaldstartdysen kan du sjekke vha output test, hvordan har jeg beskrevet i tråden GUIDE: Feilkodeavlesing uten VAG-COM

Bilforumet.no
Administrator

Lag en tråd om du lurer på noe, ikke send PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått testet og diagnotisert bilen og fikk ut feilkode 4444 som betyr ingen feil. Fikk også tatt Output testen og fikk de 4341, 4343, 4431 og 4443. Hvis det er meningen at du skal høre at delene skal bli testet så gjorde jeg det sikkert feil fordi jeg hørte ingen ting, fikk bare blinkene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Har omsider fått kikket på problemene og har endelig fikset de! Tomgangen var at det var bryteren som registrerer når jeg har 0 gass og full gass. Byttet øvre delen av innsuget og dette var fikser. Kikka også på kaldstartdysen og denne fikk ikke strøm ved kald motor, men Jeg tok tilfeldigvis av batteriet i forbindelse med noe annet og når jeg satte den på igjen fikk plutselig dysa strøm :) Takker for all hjelp jeg har fått. Du kan sette denne tråden som "Løst" hvis det er mulig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår