Jump to content
Bilforumet.no
torleifh

Bakluka åpner seg/låser seg opp av seg selv - sentrallåsproblem? OctaviaII2005

Rate this topic

Recommended Posts

Jeg har en Octavia II 2005 modell som har gått ca. 180000 km.

Det begynte med at bakluka kun lot seg åpne med fjernstyringa til sentrallåsen.

Etter et par tre dager begynte bakluka å låse seg opp/åpne seg av seg sjøl. Den åpner seg etter at jeg har låst opp dørene. Noen ganger åpner den seg rett etter at jeg låser opp dørene, noen ganger kan det gå ett minutt eller så.

For å hindre at jeg kjører med ulåst bakluke må jeg la førerdøra stå åpen - så må jeg bruke låseknappen inne i bilen for å låse dørene. Deretter må jeg ut av bilen, smekke igjen bakluka og deretter sette meg inn i bilen igjen.

Når bilen har kjørt litt kan jeg løsne på den innvendige låseknappen. Bakluka åpner seg aldri etter at jeg har kjørt litt.

Etter å ha lest litt på forumet lurer jeg på om det kan være styreenhenten til sentrallåsen som er problemet.

Noen som har noen andre forklaringer på problemet? Hvordan kan jeg i så fall få verifisert at det er styreenheten som er problemet?

Få lest ut feilkoder (diagnose) så forteller komfortenheten hva den tror den har problemer med.

Det er noen mikrobrytere i mekanismen for sentrallås i låsekassa. Kan være der problemet er.

At låsesylinder for nøkkel ikke virker på bakluka etter noen år er helt normalt.

--

Jeg har en Octavia II 2005 modell som har gått ca. 180000 km.

Det begynte med at bakluka kun lot seg åpne med fjernstyringa til sentrallåsen.

Etter et par tre dager begynte bakluka å låse seg opp/åpne seg av seg sjøl. Den åpner seg etter at jeg har låst opp dørene. Noen ganger åpner den seg rett etter at jeg låser opp dørene, noen ganger kan det gå ett minutt eller så.

For å hindre at jeg kjører med ulåst bakluke må jeg la førerdøra stå åpen - så må jeg bruke låseknappen inne i bilen for å låse dørene. Deretter må jeg ut av bilen, smekke igjen bakluka og deretter sette meg inn i bilen igjen.

Når bilen har kjørt litt kan jeg løsne på den innvendige låseknappen. Bakluka åpner seg aldri etter at jeg har kjørt litt.

Etter å ha lest litt på forumet lurer jeg på om det kan være styreenhenten til sentrallåsen som er problemet.

Noen som har noen andre forklaringer på problemet? Hvordan kan jeg i så fall få verifisert at det er styreenheten som er problemet?

Hadde et lignende problem. Mikrobryteren i bakdøra tok inn vann og lagde krøll, spesielt ved minusgrader. Ny bryter var lett å skifte og kostet rundt 300 kr. Har ikke hatt problemer siden.

Jeg har samme problem, kun når det er fuktig ute.

Låser opp bilen, setter meg in, på med belte, starte bilen og så.....*pop* .....Fu%kings hæ%&vete!

Min løsning er at fort som F låse bilen på knappen vid girspaken, da holder seg luka rolig :)

Min løsning er at fort som F låse bilen på knappen vid girspaken, da holder seg luka rolig :)

Samme som jeg gjør. Bare bilen kommer i bevegelse så kan jeg løsne bryteren i midten igjen. Den låser seg ikke opp i fart.:-)

Hadde et lignende problem. Mikrobryteren i bakdøra tok inn vann og lagde krøll, spesielt ved minusgrader. Ny bryter var lett å skifte og kostet rundt 300 kr. Har ikke hatt problemer siden.

Da skal jeg prøve å bytte mikrobryteren. Takk for tips!!!

Jeg vet ikke om det er kondens eller vann som er problemet. I og med at problemet jeg hadde ble værre i fuktige perioder vil jeg tro det er vann og ikke kondens som er problemet. I og med at prisen på ny bryter er overkommelig i forhold til hva man kunne frykte anbefaler jeg absolutt å bytte bryteren:-)