Gå til innhold

ABS-pumpe på Audi A3 - 2000 modell

Ranger emnet


Linn_ma

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har hatt bilen min på verksted og har fått beskjed om at jeg må skifte min ABS-pumpe. Varsellampe for dette lyser konstant og samtidig lyser ABS-lampa. De på verkstedet sa de er greit å kjøre med, men at jeg ikke vil få bilen gjennom EU-kontroll grunnet at jeg ikke har ABS-bremser.

 

Har forstått det som at dette er en ganske dyr reperasjon (?), men lurer på om dette er noen som en kompis av samboeren kan gjøre (han har nok litt over gjennomsnittet peiling), eller om dette bør gjøres på et verksted. Noen som vet ca pris?

 

Sliter samtidig med at bilen ofte går varm. Tror det er fordi vifta ikke starter som den skal.. Noen andre som har erfaring med dette?

 

På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Om ABS er montert skal det etter loven være i orden,du kan være heldig att de ikke finner det ut men feil på ABS er ein 2`er feil om det blir oppdaget.

Når vi tar EU kontroll på jobb hører vi etter att ventilene i ABS fungerer.

 

Her er ett utdrag av loven ang ABS:

Kontroller at varsellampen(e) tenner og slukker slik den(de) skal når systemet er i orden.

 

ABS-anlegget kan kontrolleres på følgende måte: Stopp

motor, trå inn full brems, skru på “tenningsbryteren” igjen

(på noen biler må motoren startes). Hør at ABS-ventilene opererer.

 

ABS - varsellampe ute av funksjon:2

ABS - varsellampe indikerer feil ved:2

systemet

ABS - ventil opererer ikke:2

Endret av rainman

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har hatt bilen min på verksted og har fått beskjed om at jeg må skifte min ABS-pumpe. Varsellampe for dette lyser konstant og samtidig lyser ABS-lampa. De på verkstedet sa de er greit å kjøre med, men at jeg ikke vil få bilen gjennom EU-kontroll grunnet at jeg ikke har ABS-bremser.

 

Har forstått det som at dette er en ganske dyr reperasjon (?), men lurer på om dette er noen som en kompis av samboeren kan gjøre (han har nok litt over gjennomsnittet peiling), eller om dette bør gjøres på et verksted. Noen som vet ca pris?

 

Sliter samtidig med at bilen ofte går varm. Tror det er fordi vifta ikke starter som den skal.. Noen andre som har erfaring med dette?

Om vifte ikke starter må du finne ut om viften fungerer eller om det er sensoren/føleren som er øydelagt,om det er vifte som ikke starter bør du kun ha problemer nå bilen går på tomgang og ikke mens du kjører.

 

På forhånd takk for svar :)

 

Trenger ikke og fikse dette på verksted men ville spurt om han kompisen har gjort dette før,du kan jo kjøpe brukt ABS pumpe på huggeren så sparer du ein del penger.

Endret av rainman

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ABS er montert skal det etter loven være i orden,du kan være heldig att de ikke finner det ut men feil på ABS er ein 2`er feil om det blir oppdaget.

Når vi tar EU kontroll på jobb hører vi etter att ventilene i ABS fungerer.

 

Her er ett utdrag av loven ang ABS:

Kontroller at varsellampen(e) tenner og slukker slik den(de) skal når systemet er i orden.

 

ABS-anlegget kan kontrolleres på følgende måte: Stopp

motor, trå inn full brems, skru på “tenningsbryteren” igjen

(på noen biler må motoren startes). Hør at ABS-ventilene opererer.

 

ABS - varsellampe ute av funksjon:2

ABS - varsellampe indikerer feil ved:2

systemet

ABS - ventil opererer ikke:2

 

Men det var en sak for noen år siden ang det, og da hyret han mannen advokat, resultatet var at demåtte fjerne anmerkningen..

Jeg hadde min bil hos NAF på eu idag, og de sa ingenting på at ABS'n var gåen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde også besøk av Statens vegvesen som sjekket att vi har tatt EU kontrollen rett, han testet bla ABS systemet og bremsene grundig.

Hovedgrunnen for att ABS skal virke er att bremsekraftreguleringen/fordelingen til hjulene kan opphøre, dermed kan bilens bakaksel låses før forakselen, noe som kan medføre en bakhjulsladd på noen biler kan du vel slippe dette om bilen har andre systemer som gjør att hjulene ikke låser seg.

Her er loven på side 8 står det om ABS:http://www.lovdata.no/for/grafikk/sf-20090513-0591-01-02.pdf

Endret av rainman

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ha dette godkjent må du ha bekreftelse fra fabrikant og vise bilen til veistasjon ser eg,så vi skriver 2feil men om du får bekreftelse fra fabrikant og fremviser bilen så får du den godkjent uten ABS de skriver da dette inn i vognkortet.

Dette forutsetter att bilen har refuksjonsventil eller elektronisk bremsekraftregulering slik att bremsefordeling blir 70% foran og 30%bak.

Så lærte eg også noe nytt i dag :-)

Peugot 407SW

Alfa Romeo 156 Selespeed(Til salg)

VW Golf IV(solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår