Gå til innhold

Råd om trimming av Audi's 1.8T motor

Ranger emnet


Kimmid

Anbefalte innlegg

Hei, først må eg si at jeg har vert på forumet lenge men har aldri lagt inn noe :S Så vil takke alle som gidder og legge ut feks DIY og annen info om biler som andre kan bruke og ta lærdom av :) håper og kunne hjelpe noen nå som jeg kanskje blir litt mer aktiv selv.

 

Så til tema:

Jeg har en Audi A6 C5 2004 1.8TQ og har i dagesvis googlet dette med trimming og kommet frem til en del, men jeg forstår ikke alt og ser ikke vitsen med alt jeg finner, så jeg har noen spørsmål ang diverse.

 

Det jeg har nå er:

* BSR chip 196HK/322Nm

* Optiflow (Sportsluftfilter)

* Effektanlegg (catback)

* 3" DP (downpipe)

* Større eksosmanifoild (50% større enn original)

alt annet er originalt.

 

Jeg er ute etter et ca 250-350 hk oppsett men uten og bli robbet :P

så jeg fyrer løs :P

 

1. Må eg ha større dyser? holder det med 410CC (294cc orig)? bensintrykksregulator? og må eg då ha større bensinpumpe (kan det holde med 225l/min)? (har ikke vert så mye borti dette)

2. Når bør eg gå over til større og FMIC (front mounted intercooler)? erfaringer på kit?

3. Må eg bytte turbo? GT28RS eller hva de heter? Tips? ekstern/intern wastegate? Bytte til dumpventil (har det noe for seg)?

4. Kan det være greit og ha en F/A-R (Fuel/Air ratio) måler (bredbåndslambda?)? Ka verdi skal denne ligge på? og hvordan kan eg stille inn luft om eg gir mer bensin o.s.v.?

 

Kom GJERNE med andre forslag :)

 

Det blei kanskje veldig mye spørsmål her men prøver for når eg googler, så forsvinner jeg inn i alt mulig rart og frem og tilbake, så etter 4/5 timer føler eg meg ikke så veldig mye klokere hehe.

 

Håper noen tar seg tid til å hjelpe meg litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først må du bestemme effekt mål.

Orginal innmat liker ikke over 300hk. Da må råder byttes.

 

til 280hk med tidlig ladetrykk så kan du kjøpe kit fra Frankenturbo.

FrankenTurbo | F21 Hybrid Turbocharger for Longitudinal 1.8T

 

Gt28RS gir litt mer maks effekt men senere ladetrykk. (og maks effekt begrenses av rådene)

 

Dyser velges ut fra software til ECU, det ordner han som skal mappe ECU.

 

Orginal pumpe skal holde til 280hk.

 

Oppgradert IC bør monteres.

 

Dumpventil kan KUN monteres vis du montere datasprut som er bortkastet penger når du kan få ordnet software for 2500-5000kr.

Behold resirk ventil.

 

Aldri feil å ha bredbåndslambda for å se at alt er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har

 

2,5 eksos fra 3" testpipe,

3"testpipe

550cc dyser

bocsh 044 bensinpumpe.

widebandmåler

biltema alu resirk

edge olje

nytt oljefilter

Nytt bensinfilter

franken turbo f21l

hig flow manifold

større insugslange

98 oktan

3"mafhus til lmm pga trykk (dette må du haså du ikke ødelegger lmm)

 

benket 268hk og 374nm 1, 24bar) på benk (es tuning)

 

prosjekt nå:

 

rs2 plugger

bygge rom til luftfilter /varmeskjold)

powerflexoringer i alt bak

multilink kit fra meyle fremme..

 

 

skal du bytte til noe større/ombyg mtp kkk04 så må du ha ny mapping. da kan jeg ambefale es-tuning i trondheim. han har laget egne chipper i over 10 år og har aldrig hørt noe negativt om han. jeg var der selv å fikk min bil mappet skikkelig på benk. har ikke noe negativt å si om egil. egil skal være en av det flinkeste på audis bosh motronic. om ikke es-tuning vet jeg om en i bergen som mapper frankenturbo.. sbt motor (ingve storebø)

 

det er mange som tror dem vet hva som er best, men det sikreste når du skal koste på mye penger på dette og få en holdbar motor, er å gå for noen som faktisk har peiling. det er mange som veit hva man kan gjøre for å trimme (som meg) men jeg har ikke kompetanse og alt jeg sier her er erfaring fra egne opplevelser og ikke reel kunskap. men det som er sikkert er at du skal være ganske glup for å ta det riktige valgene selv mtp allt som folk skriver. lurest er å holde seg til en erfaren når det gjeler trimming. gjerne ring rundt til folk som driver med dette daglig som frex egil på es tuning i trondhei, krb ,sbt, ts-tuning -etc

 

finn den mapperen du vil bruke, for så å få opplysninger fra det firmaet hvilke deler du bør bytte.

 

frex en god intercooler er aldri feil, samt bedre manifold som jeg ser du har allerede.

dyser er opp til hva den som mapper er vant til så dyser bytter nok de fleste under mapping (det gjør dem på es-tuning) jeg betalte 10.000 for custom mapping på benk. da får du justert riktig med fult av sensorer rundt bilen, og du får pappirer på reel motor og hjul krefter. jeg fikk som sagt 268 i motor som er ca 201 på hjula. jeg har 4x4.

råder

mtp råder så er det max 300hk og 415nm som er grensen før sjangsen er stor for havari.

men slik jeg har forstått det så har alt med riktig tenning og blansing med hva motoren tåler.

bensinpumpe

dee jeg har hatt med å gjøre ambefaler bytte av bensinpumpe,og den heter bosh 040/044 (i tank eller utenfor) ettersom hvor du vil ha den.

 

div firmaer som selger trim-deler

 

qvt

nordicautoimport

ecs tuning

+

+

+

 

som du sikkert vet selv=)

 

når det gjelder tuning har jeg ingen kompetanse, men dette er ambefaling fra min side.

 

beste etter min mening på audi bosh motronic er egil på es-tuning.

Endret av opelastra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe info!!!

Har lest mye om frankenturbo no og de aller fleste virker utrolig fornøyd med turboen og spesielt service'n han gir til sine kunder :D

 

For å slippe å rote for mye med innmaten i motoren så får eg vel holde meg under 300HK :P

Dette blir gøy, hehe :)

 

Jeg har no kjøpt inn intercooler fra NordicAutoImport men ikke slanger så det får eg ta når eg kommer hem fra jobb, og skal snart betale for en frankenturbo F21 og innsugsslange.

Så kommer det vel dyser med tiden tenker eg, og kansje bensinpumpe og litt annet snacs som multimåler, bensintrykksmåler (om det skulle trenges) og boost controller :) men får litt om gangen så det ikke svir så mye i banken :)

 

Dump ventil holder eg meg unna :P Har ikke datasprut, så kjekt å vite :)

 

Kansje jeg skal ta en telefon til ingve storebø når eg kommer så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe poeng å bytte noe før du har ALT liggende klar og avtalt mapping.

Triksing med boost kontroller og bensintrykk regulator er oppskriften på en drept motor.

Bredbåndslambda gir deg info ja, men ECU får ikke korrigert sånn at det blir rett blanding uansett.

 

Få montert ALT og stikk til mapping med bilen på henger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

 

jeg bytta turbo, manifold og insugslange. 044 bensinpump,3"testpipe, widelambda og trykkmåleren. 2,5 eksos og frontmontert cooler. og nå har jeg satt inn rs2 plugger. dem heter boch F5DPOR. koster litt men skal være meget bra! jeg ser både eksosverdi å trykk i bilen. nå regner jeg med trykket ditt ligger på ca 1.1 og med en større hybrid turbo så vil den jo gi mere power og kansje ikke gi nok bensin, derfor må du justere ned trykket til 0,5 ca. om du gjør det kan du nok fint kjøre med både 044 pumpe, turbo, manifold, ny eksos og cooler og alt det der uten å være redd for noe. jeg gjorde dette og det gikk fint. bare kjør normalt så går det godt.

hybrid turboen avgir endel varme så lurt med vegg så vedig viktig med bra kjøling. kansje modde litt extra rundt fanger samt kutte ut litt for fangeren må av for montering og da dekker jo fangeren nesten hele cooleren. jo kaldere luft jo friskere er motoren.

 

dysene venter du med til du mapper. egil bytter disse for deg om du kjører custom på rulla.

 

kjører du orginal ko4 trenger du ikke mappe om etter standard chipping, men med en ko4 hybrid må du det.

 

ikke feil det meanbean sier her, men om du juster ned trykket og lar dysene ligge til mapping går det nok bra.

 

jeg brukte ikke bensintrykksregulator, bensintrykket reguleres fra ecu og er programert inn ved chipping.. jeg tror ikke du trenger noen bensintrykksregulator til denne effekten..alt av målere er flott men det måler jo bare verdier og ikke justerer..:)

 

widebandmåler, boost måler oljetrykkmåler etc etc er greit men tror ikke du trenger den bensintrykkregulatoren.

 

jeg fikk 268 hk og 374 nm med mitt opsett. på 1,24 i ladetrykk. jeg skal få øke trykket mere til ca 1,5/1,6 så det blir litt mere effekt.

men går godt nå=) variere litt på hvor kaldt det er ute, siden det er litt dårlig kjøling pga fanger som dekker men det skal jeg modde litt..

 

dumpventil er ikke bra nei, men kjøp resirk ventilen på biltema, den returnerer luften i systemet.. den orginale er av plast og sikkert gåen for lenge siden..

 

men du må kjøpe en maf hus i 3" kun 3" ikke noe annet. her: http://www.ctsturbo.com/cart/

 

jeg kjøpte boost og widelambda på nordicautinport og dem heter prosport evo. kan velge mellom blått og rødt lys. her: Forside - Nordicatoimport

 

ja, eller egil på es-tuning. meget hyggelig og kunskapsrik fyr..

Endret av opelastra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår