Gå til innhold

Eilif_finsaas: '88 Mitsubishi Pajero 2.5 Turbo 4x4 offroad prosjekt

Ranger emnet


Eilif_finsaas

Anbefalte innlegg

Hehe, er mange som har sagt det men det var bare teorienprøven jeg bestod, har ikke oppkjøring før den 6. Mars! :D Men tusen takk uansett! :)

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da skjer det ltit ting :)

Har fått sagd av rørfangerne, har begynt å slipe de ned for å legge på noen lag med svart hammerlakk ;) Bilen ser temmelig rar ut uten fangere.. Er forresten på utkikk etter originale fram- og bakfangere om noen har :)

 

IMG_0207_zps8c17e579.jpg

 

Har også fått satt i noen 6x9 høyttalere og en 8" sub som slår godt :) Og Jerrykanne med diesel må man selvsagt ha!

 

IMG_0201_zpsf0d43bbb.jpg

 

IMG_0204_zpsa53b7dc6.jpg

 

Har også fått ordnet opp i ledningsrotet på taklysene, så nå ser det strøkent ut! Lagde meg en slags "common" skinne ut av ei lang stripe med aluminium :)

 

IMG_0197_zps8049325e.jpg

 

IMG_0199_zps20ced8ea.jpg

 

:thumb

 

IMG_0203_zpse77b7182.jpg

 

Og til slutt noen bilder :)

 

IMG_0208_zpsec6e1230.jpg

 

IMG_0205_zps9ffc8e32.jpg

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja da har man fått montert ny original framfanger, satte også på skiltet og ekstralysene :D Den er litt rusten men den står i stil med resten av bilen synes jeg... Men skal lakkeres en vakker dag :thumb

 

IMG_0215_zps0fc7b196.jpg

 

IMG_0216_zps911d9bf3.jpg

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner overhodet ikke ut av hvordan man legger til en video, så jeg legger bare til linkene istedet.

Her har dere et par videoer :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=_K-ALnh1PZ4

 

http://www.youtube.com/watch?v=JfOd0qxmM6Y

 

http://www.youtube.com/watch?v=u6N18vkNCbs

 

Ble også litt mudding i dag (på jordet, ved et uhell...) så det kommer bilder senere :)

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja da har man hentet seg en delebil! :)

Delebilen er en rusten 1991 Pajero 2.5TD med Intercooler (min er UTEN ic...). Bilen har gått 348 000 km men drivverk og motor fungerer utmerket, nesten bedre enn min... :)

 

IMG_0264_zpsed30607e.jpg

 

IMG_0267_zps8c5576d4.jpg

 

IMG_0268_zps8df88beb.jpg

 

IMG_0269_zps90c73a84.jpg

 

IMG_0270_zpsdd4b061f.jpg

 

IMG_0271_zps49f48e74.jpg

 

Har allerede begynt å plukket den ned for div. deler.

Har flyttet over bakfangeren, rattstamme-dekselet, høyttalerne i dashbordet, begge sidespeil og diverse andre småting :)

 

IMG_0272_zps772d1a5f.jpg

 

IMG_0277_zpsd6dc6ff6.jpg

 

IMG_0278_zps6a612889.jpg

 

IMG_0279_zpsa2bcf6d2.jpg

 

IMG_0281_zpsf115276f.jpg

 

IMG_0283_zps8050af03.jpg

 

IMG_0284_zpsb46bf749.jpg

 

IMG_0285_zps3ac4b034.jpg

 

Planen er å flytte over alt av brukbare deler til den svarte Pajeroen for så å gjøre den røde om til en offroader :)

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har den svarte Pajeroen fått seg en del deler fra den røde!

- lydhorn/tute! Dette har den ikke hatt på leeenge :D

- varmeapparat som ikke tikker (ekstremt irriterende) når det er slått på!

- nytt og penere oljepåfyllingslokk

- overflow tank av nyere type med lokk som faktisk sitter på :)

 

IMG_0289_zpsc7a3b711.jpg

 

IMG_0287_zpsa005c147.jpg

 

IMG_0288_zps62e7aa25.jpg

 

Planen for i morgen er muligens å få byttet over radiatoren :) Radiatoren i den svarte er skikkelig råtten og det forundrer meg at bilen i det heletatt ikke koker over...  Radiatoren i delebilen er derimot nærmest perfekt, den har til og med skjoldet som går rundt vifta :)

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Kan noen forklare meg hvordan man får til den lyden når han slipper gassen? :)

Hadde også vært kjekt med en på forklaring på hvordan man legger til en video på et innlegg, ikke bare en link..

 

http://www.youtube.com/watch?v=mK3QU6pgLb0&list=WL2EEF3949401F0F9A

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har man tatt ut starteren og fått seg litt av en overraskelse... Oppspist startkrans! :thumb

Har tatt ut starterne fra begge bilene, tenkte at starteren i den svarte var gåen men det var visstnok startkransen som er problemet...

 

Så da må girkasse taes ut og svinghjul demonteres for så å dreies et bolthull eller to slik at man får ferske tenner til starteren :) (motoren stopper alltid på en og samme plass, derfor slitasje bare på ett sted)

 

IMG_0295_zpsce153737.jpg

 

IMG_0309_zps15712880.jpg

 

Starteren fra den røde har 10 tenner, og den fra den svarte har 13 tenner... Hvilken en skal jeg velge? :well:

 

IMG_0310_zps44f24c63.jpg

 

Litt slitasje på tennene på starteren fra den svarte;

 

IMG_0311_zpsde04954d.jpg

 

Har også fått byttet radiator(er), så den svarte har fått ny radiator. Siden den røde en '91 modell med IC så er radiatoren kraftigere og uansett i mye bedre stand, så det passer helt fint :) 

 

IMG_0300_zps552075ee.jpg

 

Den gamle radiatoren... Grøss... (Denne står nå i den røde, ingen problemer så langt)

 

IMG_0321_zpsa5a10b70.jpg

 

Og til slutt en liten bildedrøss :cool:

 

IMG_0298_zpsbd46fbb2.jpg

 

IMG_0312_zps70413c32.jpg

 

IMG_0317_zps07c64cf9.jpg

 

IMG_0302_zps14a717dc.jpg

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyden kommer i fra overtrykksventilen som sitter på innsugsslangen mellom intercooleren og innsuget til motoren. Når motoren lader trykk, og sender inn i innsuget, så slår dette trykket tilbake når du slipper opp gassen. Har ikke bilen tilbakeslagsventil så banker denne lufta tilbake mot turboen, og gir den en unødvendig belastning. Mange har ikke denne ventilen. -Da hører du ikke noen lyd.

Lyden skal egentlig ikke oppstå når man har ventilen koblet opp i mellom bilens luftfilterboks og innsugsslangen fra intercooleren. -Men dersom man lar den blåse ut i fri luft, og ikke til luftfilterboksen, så kommer denne lyden. Mange ettermarkedsventiler er ikke beregnet for tilbakeføring av lufften til luftfiltereboksen, og de har designet en slags trakt/trompet for å lage mest mulig lyd kun for show! -Noen mener også at denne tilbakeslagsluften ikke skal gå tilbake til intercooler da den begynne å bli varm. -Derfor sverger mange til å sende den ut i friluft, og ikke til luftfilerboksen.

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner jeg så denne tilbakeslagventilen? Min har jo ikke intercooler... :)

Får en fin ulelyd når man slipper opp gassen når jeg kjører rakrør fra turbo, men ikke ellers...

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun erfaring med intercooler biler. Vet ikke om det sitter en slik på biler uten intercooler, men prinsippet er det samme så det er nok men ikke på alle biler.

 

Du trenger en innsugsslange med t-stykke, slik at du får på en slik: FADER for jo ikke kopiert linker inn hit???????? Søk på Dump Valve og du vil se hva jeg mener.

 

Får jo ikke postet bilder her heller! Hva skjer??

 

Er jo ikke sikkert at slangen ifra Turbo til innsug har plass til noen ventil, du bør søke på Mitsu forum, for å se på prosjekter.

 

Uansett så bør du jo få satt over intercooleren i fra den røde?!

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :) Ja, det nye bilforumet er helt dass... Får ikke til å legge inn video lenger heller....

Har ikke tenkt å flytte over intercooleren med det første :)

Har hørt at den effekten man får ved å kjøle ned lufta mister man igjen i motstanden gjennom intercooleren, så er liten vits. Har lurt litt på å flytte over IC'en og kjøre opp diesel- og turbotrykket litt ved å sette på en "pysventil" fra Biltema, men er ikke bare bare da IC versjonen har annet innsug + at det er div. kabler som kobles til på ei vifte på undersiden av den. Men kan sikkert legge opp manuell styring av vifta.

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Dette prosjekte virkar litt interresant, eg må følge med her.

Deltaone: Det skal gå å lime inn linkar, du må først kopiere linken. Så kjem det fram nokre ikon som vanlegvis er skjulte. For å lime inn noko må du trykke på der fjerde ikonet ifrå høgre på den øverste linja i den boksen du skriv innlegg i.

Bilforumet.no
Super Moderator

Volvo S40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette prosjekte virkar litt interresant, eg må følge med her.

Deltaone: Det skal gå å lime inn linkar, du må først kopiere linken. Så kjem det fram nokre ikon som vanlegvis er skjulte. For å lime inn noko må du trykke på der fjerde ikonet ifrå høgre på den øverste linja i den boksen du skriv innlegg i.

takk for det! Blir nok en del flere oppdateringer utover. Holder enda på å blir litt "kjent" med bilen :-)

“All of life’s problems can be solved with two things; duct tape and WD40. If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. And if it doesn’t move and it should, you need WD40.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår