Gå til innhold

Hjelp til turbo og kontakt med obd :(

Ranger emnet


themuss

Anbefalte innlegg

hei har en passat 2003 stv 1,9tdi 130 hk.

Den går nå i nødmodus ved rundt 2500 omdreininger.

Du hører på motoren at den ikke går helt som den skal.

jeg har byttet magnetventil til egr, samt rengjort egr, var ikke så altfor mye sot der.

har og byttet turbotrykkreguleringsventil.

Den går fremdeles i nødmodus så trenger litt hjelp. har kjent på turboen og kjenner ikke noe slakk.

skovlene går fint rundt.

Har sjekket de fleste vakumslangene, de ser hel ut men kommer nok til å bytte de ut uansett. Tror ikke problemet ligger der om det ikke er feilkoblet på vakumslangene men da hadde ikke problemet kommet slik gradvis. troooor eg hehe.

Det store problemet mitt er at jeg ikke får kontakt med bilen med skanner, har prøvd med to forskjellige scannere.

Får kontakt med f.eks bremser men ikke motor... får og opp turtall og temperaturer. scannerene eg har er obd2.

Ikke vag com....

Eg har søkt opp og ned i mente om dette på nettet og innpå her men kommer liksom ikke videre... har prøvd å koble fra ettermontert cd spiller, men finner ikke den k-line ledningen det er snakket om.

har og koblet fra ryggesensorer da eg vet det er feil på de og har lest at det da har vært problemer med å få kontakt.

eg trodde cluet var å koble opp en sånn for å finne feil ikke rette feilene før for så å få kontakt.

nå er jeg ikke en turbodiesel mann i utgangspunktet så forklar gjerne litt detaljert ;)

Håper på hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den drar fint opp på turboen frem til ca 2500, holder jeg meg under der går bilen helt som den skal. og man kan kjøre langt uten problemer med skikkelig kraft. ingen "hyling" fra turbo heller. synes eg hører litt lager lyd men det er vanskelig å si, siden eg ikke kjenner noe slakk så tror eg at det bare er innbillning hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VNT-turbo på din gjerne, sjekket at den ikke går tregt slik at du får for høyt ladetrykk og derav nødmodus?

 

kan godt hende det er vnt turbo :) hva skal eg sjekke at går tregt? og hvordan ser det ut. Har vært svært lite borti turbo men skrudd mye bil så litt mer hint så skal eg nok finne ut av det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har eg sjekket armen og den ser ut til å gå fint. Fikk meg en skikkelig prøvetur nå og etter å ha rengjort egr ventil, byttet magnetventiler ser det ut som bilen har det litt bedre. Den gikk ikke i nødmodus nå når eg testet den, og kjente at turbo slo inn bra :) MEN den hakker ved gasspådrag, akkurat som den ikke går på alle sylindre. er det noe kjente feil angående det. Den røyker litt enda, men ikke på langt når så mye som den gjorde før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ble diesel filteret byttet sist?

 

Høyt turtall = Mer diesel, får den ikke diesel / tett filter = Noe er galt, som igjen gjør at bilen går i nødmodus.

 

Jeg hadde også problem med ujevn gange og drag på bilen + at den gikk i nødmodus ved harde pådrag. Byttet diesel filteret og etter det går bilen som en drøm. Ikke hatt nødmodus problem på 1/2års tid (etter at jeg byttet diesel filteret)

Bil: Audi A4 B8, 2.0TDI 143hk
Prosjekt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Synd å plages med passaten, men det gjør jeg å, av å til...

Men ville ha tatt en titt på N75 (som den heter på folkemunne)

Standard bruksmateriell på disse, min spiser slike til frokost... Dog så kjører jeg 0.9bar ladetrykk på turboen da, så kansje ikke å vente? :D

(enkleste er å tjuve en på høggern å bare prøve for å se... funker dette så er det bare å rive ut ny, 1595,- på mekonomen!)

 

Ville også ha tatt ned EGR ventilen, og gjort den ren, disse kokser igjen fortere enn du drar forbi en annen bil :/

 

Sjekk at LMM har det bra og.

Sjekk ALLE og da mener jeg ALLE vacuum slangene...! 90% har en form for lekasje som gjør at bilen går dårlig og ikke drar og dermed entrer nødmodus :/

 

 

 

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei og takk for svar :)

har byttet n75, rengjort egr, og prøvd å blende den ut, merket kanskje litt forbedring på risting men ikke mye..

LMM troor eg virker, merket stor forskjell på nåe eg koblet den fra. Tror eg har gått over alle vakumslanger men er jo bare å prøve å se over igjen.

Når det gjelder obd'en blir eg sprø, får nå kontakt med bremser og cluster men ikke motorstyring. Så er no liv i ecuen. men hvorfor eg ikke får logget meg inn på motorstyringen skjønner eg ikke... bilen ble godkjent igår og eneste problemet er at den rister fra ca 1500 til 3000 omdreininger og går i nødmodus. ikke så ofte som før men skjer fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har brukt 4 forskjellige, men ikke vag-com. sitter å ser etter kabel å kjøpe så eg kan se om det hjelper.

var innom verksted som hadde helt ny fancy bosch scanner, den fant bilen men kunne ikke kommunisere med bilen.

de hadde og en annen scanner de prøvde, som de visste de hadde brukt på identisk bil men fikk ikke kontakt.

ellers har eg prøvd 2 forskjellige memoscan mener eg de het. den eg får mest kontakt med får og opp live data, altså turtall temp osv.

men kommer meg ikke inn på motorstyringen, står bare n/a og no obd....?`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår