Gå til innhold

Eberspächer (ofte kalt "webasto") - hvordan sjekke om den fungerer før bruktbilkjøp?

Ranger emnet


Inkhuldra

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe bruktbil (Ford Connect 2008) med Eberspächer dieselvarmer. Jeg har vært i kontakt med tre-fire forhandlere, og én av dem påstår at det er umulig å garantere at den virker fordi det visstnok ikke er mulig å teste den når det ikke er kald nok temperatur. Han vil derfor ikke dekke noen kostnader hvis det viser seg at det er noe galt med den.

 

Stemmer det at en bruktbilforhandler ikke kan finne ut noe såpass viktig på biler han selger? Og kan han frasi seg ansvar for evt feil fordi han ikke får sjekket om den virker?

 

Det dreier seg om en fabrikkmontert dieselvarmer, og den har betjeningspanel med klokke i kupéen. Jeg har sjekket med Eberspächer Norge, og de opplyser at hvis det er betjeningspanel så er det en dieselvarmer som også varmer kupéen. Dette visste bruktbilforhandleren heller ikke noe om -- han mente det kun var en motorvarmer.

 

:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du forespeile han med ett prisavslag tilsvarende det en ny koster :-)

 

Er det ikke noe panel, er det nok en kjørevarmer, altså en varmer som varmer opp kjølevannet under kjørig for fortere å få varme i bilen.

 

Ville synes det var rart at de ikke kan tvangstarte den med pc, men skal ikke utelukke noe.

Bilforumet.no
Æres Super Moderator 
`84 Ford Granada 2.3 L Turnier
`92 Ford Scorpio 2.9 GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med betjeningsur i bil, så skal det vel gå ann å tvangsstarte den?

Hvis ikke så er det jo mulighet for å kjøle ned utetemp.sensor, da varmer er programmert til å starte under 5C.

 

Siste mulighet er bilverksted med diagnoseur til kjøre/park.varmer. da kan man se på/slette feilkoder, og tvangsstarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT:

Webasto er også en motor/kupevarmer, men av et annet merke enn Eberspäecher.

 

Jah, og det er forbløffende hvor mange bilforhandlere som skriver "webasto" i bilannonsene når det er en Ebenspächer. Jeg har måtte korrigere dem på dette mang en gang.

 

Det ser ut som om "webasto" har blitt synonymt med dieselvarmer, omtrent som hvordan "zalo" har blitt synonymt med oppvaskmiddel. :wonder:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter en tempføler under bilen ved siden av radiatorbøylen/braketten på passasjersiden. Hvis du kobler bort denne vil Eberen starte når du trykker på flammesymbolet på betjeningspanelet forutsatt at kjølevæska ikke er varm.

 

Disse er ettermontert på kaia, og således ikke mulig å komunisere med via bilens diagnosekontakt

Endret av Mondeo

Bilforumet.no
Moderator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og vist dette er av typen som starter av seg selv når det er under 5celsius anbefaler jeg deg å få montert en exstra bryter på denne slik att du kan slå den "av" så du må bruke panel inne i bil for å starte den. har vært ett stort problem med slike når dem starter og stopper mye på småkjøring. er anbefalt att både webasto og eber og lignende får brenne seg opp til ordentlig temperatur før dem slås av ellers risikerer man soting på fotocelle og tenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og vist dette er av typen som starter av seg selv når det er under 5celsius anbefaler jeg deg å få montert en exstra bryter på denne slik att du kan slå den "av" så du må bruke panel inne i bil for å starte den.

 

Hmmm, jeg bør nok få montert en sånn bryter, ja. Jeg kjører mye småturer, så da blir det nok problemer ganske fort.

 

Noen som vet om dette er en jobb som et normalt bilverksted kan fikse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste nytt er at jeg har kjøpt en 2008 Peugeot Expert med Webasto hjelpevarmer. Typisk nok gikk garantitiden ut for et halvt år siden. Neste uke skal jeg til Batteri Elektro Arendal for å sjekke om den virker. En pris på 500 kr for jobben var jo aldeles ikke avskrekkende.

 

Jeg var fristet til å oppgradere til kupevarme og tidsur, men det ville kommet på cirka 9.000 kr. SÅ fristet er jeg ikke, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår