Gå til innhold

Girkasse går ikke i gir?


What_Name

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en ford mondeo 1.8 TD 1997 model. I går kjørte jeg som normalt hjem fra jobb. Merket ingenting på veien, gikk som normalt. Stoppet et sted ,når jeg da startet å kjørte noen meter slapp jeg clutchen å fikkk ikke kjørt lenger.

 

clutchen virker til å være normal. Jeg kan sette girspaken i hvilket som helst gir , men det gir ingen forskjell.

Når jeg gasser kommer det en slags skrape lyd. Høres ut som 2 tannhjul som gnisser mot hverandre på en måte.

 

Noen som har noe formening om hva dette kan være?

 

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om det er nok olje på girkassa først. Kan i verste fall hende at den er havarert. Det kan også ha skjedd noe med giroverføringa mellom girspaken inni bilen og mellom girkassa.

Svar i forbindelse med hjelp til bil er veiledende og som regel ikke et fasitsvar. Bileier/forumbruker står ansvarlig for hva de velger å gjøre selv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om det er nok olje på girkassa først. Kan i verste fall hende at den er havarert. Det kan også ha skjedd noe med giroverføringa mellom girspaken inni bilen og mellom girkassa.

 

Ok takk for svar. Jeg hørte at servo olje kan ha samme bruksområde som girkassa. Stemmer dette?

I så fall har jeg sjekket dette , denne beholderen holder normalt nivå.

 

Men hvis det skulle være giroverføringa mellom girspaken i bilen og girkassa , er dette en big deal?

Jeg tenker nå at hvis det skulle koste for mye vil jeg ikke gjøre mer med denne bilen.

( hadde er rep for 1 uke siden der jeg byttet starteren til 3800 kr. Dette er en av svært mange reperasjoner på denne bilen. Har hatt ca 40k i rep nå på 3 år. Tror jeg kanskje sier stopp nå :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
Leddet på en av akslingene mellom girkassa og hjulene.

 

Bestemte meg for å selge bilen da jeg ikke ville legge mer penger i bilen, å jeg var usikker på hva som var galt.

Han som kjøpte bilen var her i dag. Når vi skulle snu bilen å vrengte om rattet sa det klakk , fikk da ikke vridd om rattet helt over.

Viste seg at det var drivakselen/driveknute (ikke helt sikker på hva som er hva av disse :P )

 

Tok av dekket og dro av drivakselen for å kunne svinge og taue bilen. Nå er den borte fra gårdsplassen å salgsmelding er skrevet under. Jaja

 

Kjøpte meg en peugeot 207 - 48k/km 2006 model til 69.000 kroner. Håper den er grei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår